Jump to content

Tung eller lett seilbåt og egenskaper i dårlig vær


Enzo

Recommended Posts

Om man er ute etter en båt for vanlig turbruk og kanskje et par regattaer + tenker seg en tur til Karibien i samme båt hva er da argumentene for å velge en gammel tung HR eller lignende istedet for å velge en hypermoderne og lett båt sålenge innredning og utseende tiltaler deg like mye for begge båtene.

 

Ta et par eksempler:

 

En HR eller lignende båt på rundt 36 fot veier fort 8tonn mens en finnflyer på 36fot stopper på rundt 4,5tonn.

 

Finnflyern vil i dett tilfellet være betydelig mer flatbunnet og lettere og vil følgelig ikke få så duvende bevegelser i store bølger som det HRn vil få men er den tyngre båten noen bedre sjøbåt ?

Finnflyern har stor kjølprosent med vekten langt nede i kjølen og er ekstremt fint utstyrt for å seile effektivt. HRn er laget for havseilas og vil selvsagt fungere nær perfekt men er det verdt å tape masse fart bare for å få litt mer behagelige bevegelser i båten de få dagene i året man da kan komme ut for en skikkelig storm ?

 

 

http://www.hallberg-rassy.com/hr36/hr36.shtml

 

http://www.finnyachts.fi/cms/

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvir jeg kunne velge uten tanke på lommeboken så hadde jeg valgt den "tunge duvende" båten... en flatbunnet sak slår noe jævlig i "motsjø" og er på ingen måte særlig behageleg i bølger på 3-4 meter....

 

Så ja, jeg hadde defintivt valgt bort noen knop til fordel mere komfort på sjøen..... Når jeg drar på ferie eller tur så har jeg en dat jeg starter og en tentativ dato jeg skal være hjemme igjen.... hvor langt man kommer i løpet av disse dagene er ikke så godt å si, og det spiller sjelden noen stor rolle for meg også...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tror ikke du skal se deg blind på bare vekt.

Båten min er relativt lett, men på grunn av skrogfasongen går den nesten kattemykt i sjøen.

Selv i et par meter sjø holder den fart og høyde omtrent uten slag.

Men det får jeg igjen. Det er j---- trangt i forpiggen. Og nedoverbakke er den mildt sagt ingen racer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...