Jump to content

Ettermontere Intercooler på TMD40 - muligheter og kostnader

Storø RC 34

Recommended Posts

Ikke noe i veien for dette. Skal du kjøpe delene hos en volvoforhandler blir det dyrt. Du trenger hus, register og slanger inn/ut. Har sett endel som har benyttet Bowmancoolere, og plassert denne ved siden av motoren. Fungerer etter sigende bra, og til en mer hyggelig pris. I begge tilfellene må du sende bort pumpa di til justering. Bare dette koster jo en slant da.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Ikke noe i veien for dette. Skal du kjøpe delene hos en volvoforhandler blir det dyrt. Du trenger hus, register og slanger inn/ut. Har sett endel som har benyttet Bowmancoolere, og plassert denne ved siden av motoren. Fungerer etter sigende bra, og til en mer hyggelig pris. I begge tilfellene må du sende bort pumpa di til justering. Bare dette koster jo en slant da.

Grunnen for at jeg vurderer dette er ikke i utgangspunktet høyere hastighet, men bedre driftstofføkonomi og evt verdistigning på båten.

Forsvarer dette seg økonomisk?

Redigert av Storø RC 34 (see edit history)

Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat

Hei!

har litt mindre Storebro med samme motorer! Har tenkt samme tanken som deg! Mangler liksom et lite ekstra trykk for at båten skal ligge ordentlig i plan på mars fart!

Etter å ha sjekket litt, er det faktisk ganske mye som er forskjelig på disse motorene: Innsugsmanifoil må byttes, turbo er forskjellig, sjøvannspumpe må byttes, ladeluft kjøler må monteres med tilhørende rør og slanger, kjøler må byttes samt justering av diesel pumpe, sansynligvis må også sjøvannsinntak skiftes. For å greie dette ser jeg som enkleste mulighet å få tak i TO havarerte komplette motorer og flytte det jeg trenger over!

Sansynligvis blir prisforskjellen mellom det man kan få de gamle og kjøpe komlett som går og kjøpe som deler til de som står der såpass at det ikke lønner seg, i tillegg kommer arbeid! Jeg har derfor slått det helt fra meg, båten har gått i 28 år slik den er, så jeg greier meg jeg og!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...