Jump to content

Ford 2726, starter som henger seg opp

Tore B

Recommended Posts

Da jeg skulle starte opp motoren i går (Ford 2726) gikk startmotoren etter at jeg slo av tenningen. Fikk det bråtravelt med å få slått av hovedbryteren som selvfølgelig sitter dumt plassert. Trodde først det var feil på tenningslåsen så jeg koblet fra styrestrømmen til startreleet, men starteren gikk da jeg skrudde på hovedbryteren igjen. Skrudde så av startreleet, det var ikke noe påfallende å se på det, skrudde så ut starteren og den ser helt grei ut, hva kan årsaken ha vært?

Du må få en til å hjelpe deg mens du måler om det er spenning på spolen på solenoiden på starteren.

starter_solenoid.jpg

Hvis det er spenning på D - B, da vil starteren gå. Hvis den går uten at der er spenning er det mest sannsynlig at kontaktene mellom A og C i solenoiden er brent fast.

Edited by Nemo (see edit history)

måtte bytte min pga samme problemet i fjor.. var kortslutning i selve magnetinnslaget. viklingene .demonterte hele dritten og feilen lå i selve magnetbviklingene. målte fra kontakt a og til gods, full kortslutning, ja det blir stress når slike feil oppstår.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Det er kontakt mellom B og C Er det riktig?

Her er det lett å ta feil. I dette tilfelle vil det være kontakt mellom A og C, dermed er starteren innkoblet. Når du da måler mellom B og C vil her være en svært liten motstand som lett kan forveksles med at det er full kontakt.

Ledningen som gir spenning til spolen i solenoiden kan du ta av, regner med denne er koblet på D. Denne skal kun ha spenning når du bruker starteren (switchen). Pass på at den ikke kommer i berøring med gods etter at den er koblet av.

1. Slå på hoved bryter, går starter likevel kan det være treghet i spolen som gjør at den ikke går tilbake eller at kontaktene mellom A og C er brent fast.

2. Hvis startmotoren ikke går, da vil det ganske sikkert være spenning på den ledningen du nettopp har tatt av. I så fall sjekker du om det er spenning på switchens startposisjon uten at den holdes i startposisjon. Er der spenning, har du da funnet feilen. Hvis ikke der er spenning må det være et rele i mellom som henger og gir spenning til starter.

Det kan jo og oppstå feil som Hifo beskriver.

Håper dette var klart nok.

Nå har startenen vært på verksted, og ingen feil er funnet. Det som er sikkert er at feilen dukker opp igjen og at det er på et tidspunkt det passer meget dårlig. Drar ut i båten igjen å monterer og ser hva som skjer....Takk for alle innspill

Det var da synd at de ikke fann feilen. I slike tilfeller er det viktig å ta en del målinger av spenningen og notere hva du har målt. Om man tar det eksempelet med at spolen i solenoiden henger, så vil det som regel være nok til at den løser ut bare du kakker på den. Når den da monteres ut, vil den helt sikkert løsne og verkstedet vil ikke finne noen feil.

Ut fra spenningsmålinger kan du ganske sikkert finne feilen.

Håper det går bra.

For du kobler den til i båten igjen - gjør en enkel test med f.eks en starthjelp eller startkabler batteristarter:

Pass på at starteren ikke ruller - bruk gjerne en skrustikke (ikke klem rundt starteren, bare i ett av festeøra) Sett 12 v pluss på starteren starteren (der den feteste ledningen skal inn). Koble minus til gods. Når du skal teste start nå - så forsyner du innslaget med pluss fra den fete plussen inn på starter (kan f.eks bruke en fastnøkkel). Da skal innslaget kaste starteren ut slik at selve startmotoren går rundt (det er jo kontakter som slår inn og forsyner selve startmotoren - styrt av innslaget). med en gang du slipper opp forsyningen til innslaget skal dette slippe og føres tilbake igjen - altså koble ut startmotoren. Hvis startmotoren ikke kobler ut og fortsetter å snurre, er det noe galt. Enten henger innslaget seg opp slik at starter står inne pga treghet slik at returfjæra ikke klarer jobben eller så lekker strøm inn på innslaget slik at det står inne hele tiden.

Siden den har vært på verksted regner jeg med at overnevnte er i orden - tipper heller feilen ligger på forsyningen på innslaget. Følge denne og se hva du kommer over av releer osv - mest sannsynlig at det er her feilen ligger - at du etter start fremdeles forsyner innslaget.

Et lite tips: Slå på hovedbryter og mål om det er spenning på den tynne ledningen som skal inn på solenoiden på starteren. Dette kan du gjøre før du monterer starteren.

Er der spenning henger et rele eller tenningslåsen og bryter derfor ikke strømmen.

..... hva kan årsaken ha vært?

Hos meg var årsaken "sliten" solenoid. 2725, sikkert ikke mye ulik din starter. Kontakta brant seg fast. Ikke værre enn at jeg kakka den løs. Vanskelig å åpne den og fikse. Innslaget virka greit etterpå, men jeg stolte ikke lengre på kontakta og fikk tilsendt ny fra okonomideler.no nesten på dagen.