Jump to content

Bunnsmøre båten, tips og råd.

kvast

Recommended Posts

Hei, da har tiden kommet hvor jeg skal bunnsmøre båten min

har tidligere lakkert båten helt ned og har funnet ut i dag at dette muligens var unødvendig

50647_s.jpg

Har i helgen hatt båten ute for å finne vannlinjen.

Spørsmål 1. trenger jeg å bruke 2komp HEMPEL LIGHT PRIMER før jeg setter på bunnstoff? evt hvor mange lag?

Spørsmål 2. Båten står i dag på henger hvordan skal jeg komme til alle plasser jeg skal pusse/bunnsmøre. Har ikke mulighet til å snu båten.

Spørsmål 3. hvor grovt sandpapir skal jeg bruke for å rubbe ned lakken med før påføring av primer/bunnstoff.

Hei, ett lag med grunning, la det stå i to dager. Etterpå eit strøk med passende farge bunnstoff :cheers:

Det var det vi gjorde på robåten

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

- Skal du gjøre det ordentlig så må du først avfette bunnen. Lynol er greit. Mange rene filler. (Er det ikke på tide å bytte ut noen badehåndkler?)

- Så matter du ned plasten med sandpapir, bruk støvmaske.

- Så må du vaske bort slipestøvet. Her kan du bruke haveslangen og masse rent vann. Eller mer Lynol.

- Så skal du smøre på 2-komp primer. Det interessante er ikke antall strøk, men hvor tykk malingsfilm du legger på. Produsentenes anbefalinger er basert på hvor tykt de forskjellige verktøyene legger ut primeren. Primerens funksjon er å skape en vanntett hinne. For å være sikker på at denne hinnen er tett over det hele må du ha flere strøk. Du må forholde deg til produsentens min og masktider mellom strøkene. Venter du for lenge må du matte ned igjen. Gjør du en god jobb så er dette noe du gjør en gang i båtens levetid.

-Så legger du på bunnstoffet. Dette gjøres også etter produsentens anvisninger.

Når det gjelder å komme til så kan vel du jekke opp båten litt. Når jeg tok våres båt så stod den på fire støttepunkter. Jeg avfettet og slipte alt jeg kom til. Smurte på primer, men lot det være igjen 5cm rundt støttene. La jeg på bunnstoff men lot det være igjen 5cm til kanten av primeren. Etter at det hadde tørket flyttet jeg de fire støttene og gjentok hele prosessen på de fire ubehandlede punktene.

mvh Knut Erik