Jump to content

Rens av saltvannskjølte motorer


mortimer

Recommended Posts

Det er mye rart i sjøvanns kjølte motorer, rust, sand, salt og diverse. Det eneste som vil gi brukbart resultat er å

ta fra hverandre motorene helt og sjekke blokken om det er noe håp. Og bruke rense middel ( kanskje og rustløser) og høytrykk. Eller "hot tank" der blokken senkes ned i et rense bad, gir best resultat.

Du kan høre med et verksted som reparerer motorer, de har ofte utstyr som trengs. Sverre Kahr`s i Oslo kanskje kan ta en slik jobb.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Hadde for noen år siden en saltvannskjølt Bukh. Fikk problemer med kjølingen, merket også at den "sugde" mye mindre vann når jeg kjørte ferskvann gjennom den på høsten. Blandet opp "systemrens" i en 20 liters kanne og kjørte denne i sirkulasjon til den ble god og varm. Gjentok dette hver dag i 3 dager. Vannet så helt forferdelig ut etterpå. Hadde aldri problem med kjøling etterpå og jeg kunne ikke holde unna med hageslangen på tomgang etterpå! Jeg fikk samme beskjed at eneste jeg kunne gjøre var å gå til verksted med motoren - jeg sparte mye på "systemrensen" :smiley: Anbefales på det sterkeste!

Link to post
Det er mye rart i sjøvanns kjølte motorer, rust, sand, salt og diverse. Det eneste som vil gi brukbart resultat er å

ta fra hverandre motorene helt og sjekke blokken om det er noe håp. Og bruke rense middel ( kanskje og rustløser) og høytrykk. Eller "hot tank" der blokken senkes ned i et rense bad, gir best resultat.

Du kan høre med et verksted som reparerer motorer, de har ofte utstyr som trengs. Sverre Kahr`s i Oslo kanskje kan ta en slik jobb.

 

 

Hvis du ønsker att dette skal holdet litt så er det kun syrevask som virker

Hvor gammel er motoren din ?

IMGP2060.jpg

 

 

Når motoren er 12 år gammel så bør du nok demontere alt før du evt sender den bort for syrevask , dette er ingen jobb som du holder på med selv da syre er farlig for både deg og miljøet.

 

Jeg tviler på at Systemrens vil hjelpe deg .

 

Det kan uansett være greitt å prøve for eksempel Systemrens før du eventuelt syrevasker hele motoren. Førstnevnte er billig, og mange har erfart at det holder lenge med Systmerens før behandlingen må gjentas. Sistnevnte vil nødvendigvis bli svært kostbart. Husk at det finnes godt vedlikeholdte sjøvannskjølte motorer som er 30 år gamle og som fungerer utmerket uten at de har blitt syrevasket.

 

I den sjøvannskjølte delen på en ferskvannskjølt motor kan det også være mye rart: Sand, leire, saltavleringer, rust, blåskjell osv. På en moderne dieselmotor med turbo og ladeluftkjøler, går det saltvann gjennom varmeveksler og ladeluftkjøler. Ofte er også oljekjøler saltvannskjølt, men ikke alltid. En del av disse motorene har høy driftstemperatur, og varmeveksler, ladeluftkjøler og oljekjøler må rengjøres relativt hyppig da det ikke skal mye til før driftstemperaturen blir for høy. D3 til Volvo Penta har eksempelvis vært mye plaget av for høy temeperatur ved normal bruk, men dette problemet skal visstnok være utbedret nå.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...