mortimer Startet 7.April.2008 Link til dette innlegget Startet 7.April.2008 Har to stk Volvo 7,6 GL, V8 bensinmotorer som er saltvannskjølt. Den ene motoren er noe gjenngrodd i kjølekanalene. Finnes det noen veske man kan kjøre inn i kjølesystemet for å rense kanalene innvendig. Noen som har tips eller erfaring om dette?? Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Systemrens heter produktet du er på jakt etter. Har brukt det et par ganger, med noe redusert motortemperatur som resultat. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Chris284 Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Det er mye rart i sjøvanns kjølte motorer, rust, sand, salt og diverse. Det eneste som vil gi brukbart resultat er å ta fra hverandre motorene helt og sjekke blokken om det er noe håp. Og bruke rense middel ( kanskje og rustløser) og høytrykk. Eller "hot tank" der blokken senkes ned i et rense bad, gir best resultat. Du kan høre med et verksted som reparerer motorer, de har ofte utstyr som trengs. Sverre Kahr`s i Oslo kanskje kan ta en slik jobb. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
xindak Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Hadde for noen år siden en saltvannskjølt Bukh. Fikk problemer med kjølingen, merket også at den "sugde" mye mindre vann når jeg kjørte ferskvann gjennom den på høsten. Blandet opp "systemrens" i en 20 liters kanne og kjørte denne i sirkulasjon til den ble god og varm. Gjentok dette hver dag i 3 dager. Vannet så helt forferdelig ut etterpå. Hadde aldri problem med kjøling etterpå og jeg kunne ikke holde unna med hageslangen på tomgang etterpå! Jeg fikk samme beskjed at eneste jeg kunne gjøre var å gå til verksted med motoren - jeg sparte mye på "systemrensen" Anbefales på det sterkeste! Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Hvis du ønsker att dette skal holdet litt så er det kun syrevask som virker Hvor gammel er motoren din ? Sitér dette innlegget Link to post
mortimer Svart 8.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 Takk for gode tips alle sammen. Motorene er fra 1996. Hva slags veske bruker man under syrevask, og hvordan påvirker dette slanger og pakninger etc? Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 8.April.2008 Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 Jeg hadde en ide for ikke så lenge siden (angående dette ;-). Tanken var å kjøre en slush av sand og vann gjennom hele kjølekretsen. Problemet er vel helst å finne en pumpe som kan drive det en stund uten å bli slitt i filler nokså kjapt.... Aner ikke om det har noe for seg, men... Hilsen Are Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 8.April.2008 Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 Når motoren er 12 år gammel så bør du nok demontere alt før du evt sender den bort for syrevask , dette er ingen jobb som du holder på med selv da syre er farlig for både deg og miljøet. Jeg tviler på at Systemrens vil hjelpe deg . Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.April.2008 Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 Hvis reklamen er riktig må dette hjelpe http://www.maritimstart.com/testresultat.shtml PS. husk å lese Databladet. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
power Svart 8.April.2008 Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 skeptisk !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 (redigert) Det er mye rart i sjøvanns kjølte motorer, rust, sand, salt og diverse. Det eneste som vil gi brukbart resultat er åta fra hverandre motorene helt og sjekke blokken om det er noe håp. Og bruke rense middel ( kanskje og rustløser) og høytrykk. Eller "hot tank" der blokken senkes ned i et rense bad, gir best resultat. Du kan høre med et verksted som reparerer motorer, de har ofte utstyr som trengs. Sverre Kahr`s i Oslo kanskje kan ta en slik jobb. Hvis du ønsker att dette skal holdet litt så er det kun syrevask som virker Hvor gammel er motoren din ? Når motoren er 12 år gammel så bør du nok demontere alt før du evt sender den bort for syrevask , dette er ingen jobb som du holder på med selv da syre er farlig for både deg og miljøet. Jeg tviler på at Systemrens vil hjelpe deg . Det kan uansett være greitt å prøve for eksempel Systemrens før du eventuelt syrevasker hele motoren. Førstnevnte er billig, og mange har erfart at det holder lenge med Systmerens før behandlingen må gjentas. Sistnevnte vil nødvendigvis bli svært kostbart. Husk at det finnes godt vedlikeholdte sjøvannskjølte motorer som er 30 år gamle og som fungerer utmerket uten at de har blitt syrevasket. I den sjøvannskjølte delen på en ferskvannskjølt motor kan det også være mye rart: Sand, leire, saltavleringer, rust, blåskjell osv. På en moderne dieselmotor med turbo og ladeluftkjøler, går det saltvann gjennom varmeveksler og ladeluftkjøler. Ofte er også oljekjøler saltvannskjølt, men ikke alltid. En del av disse motorene har høy driftstemperatur, og varmeveksler, ladeluftkjøler og oljekjøler må rengjøres relativt hyppig da det ikke skal mye til før driftstemperaturen blir for høy. D3 til Volvo Penta har eksempelvis vært mye plaget av for høy temeperatur ved normal bruk, men dette problemet skal visstnok være utbedret nå. Redigert 10.April.2008 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Det er jo lov og håpe men 12 år gammel dri*** blir ikke borte så lett Når det gjelder V8 sb eller bb så sitter pumpen mitt på motoren noe som igjen medfører at det som er av rust ol ligger lenger ned i blokka , hvis man tar ut en frostplugg så ser man hvor mye som ligger igjen etter en rude men systemrens. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.