OnkelDonald Startet 7.April.2008 Link til dette innlegget Startet 7.April.2008 Tid for en liten toftejobb i jolla, men hva er egnet? spiller ingen rolle kanskje? Får billige hobbyplater i furu på biltema nå som ser fine ut. Noen som har bilder av joller/åpne båter som ser fine ut innvendig? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Ask Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Poenget er å ikkje bruka limte matrialer, men heil ved. Dette pga. at liminga kan gå opp. Unntaket er baderomsplater. Dei held lenge. Eg har brukt trykkimpregnert rekved (furu eller gran). Det held i årevis. Ask Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 7.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Spiller det noen rolle dersom man lakker eller behandler det da? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
index Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Ja. Lakken blir over tid ikke tett nok, limen løses av fuktigheten og det hele faller i fra hverandre! Mulig det vil holde om du baker det inn i epoxy, men da er det kanskje billigere å kjøpe skikkelige materialer? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jon-Kåre Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Kjøp 36X148 impregnert det holder i massevis til jolla. Selv har jeg på jolla bare brukt 22X148 hvit og skrudd en lekt på midten under, lekten er 36X48. Dette vil og holde leeeeeeeeeenge hvis du oljer den Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Hva du en gjør ikke bruk hobbyplater Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
OnkelDonald Svart 7.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Ok, så er hobbyplater kanskje et dårlig valg. Men jeg vil gjerne ha samme matriale til midttofte og bak. Bak er det en slags sittetofte man kan vippe opp med en vegg foran som skjuler et oppbevaringsrom. Hvor bredt får man heltreplater? Og kan evt bruke merantifiner? Nei det ser trist ut :p Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Jon-Kåre Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 en plank på 8 tommer (198mm bredde ) Kan det være det du er ute etter. Alternativt kan du jo laminere sammen slettkant furu som er 20mm tykk med polyretanlim. Legg da en lekt under midten som skrus ovenifra samt lim denne. Gjør du det ekstra fint setter du trepropper i der du har satt inn skruer Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
chagall Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Tid for en liten toftejobb i jolla, men hva er egnet? spiller ingen rolle kanskje? Får billige hobbyplater i furu på biltema nå som ser fine ut. Noen som har bilder av joller/åpne båter som ser fine ut innvendig? Hei, lagde ny tofte til Terhi`en for noen år siden. Kjøpte en filmbelagt vannfast forskalingsplate. Tykkelsen på plata var kun 15 mm, så jeg skrudde sammen to like. Syntes dette ble stivt nok. Jolla er solgt nå, men tofta holder fortsatt sier den nye eieren. Har dessverre ikke noe nærbilde av tofta. Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 7.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Her er jo en pent utført stykke toftejobb. Men ser for meg ut som lakkerte hobbyplater? Båten min se ganske lik ut i forhold til bakerste tofte /luke/sitteplass. Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
eysteind Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Dersom det er brukt vannfast lim på platene går dette helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Noe det ikke er brukt på hyllevarene Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
TMe Svart 8.April.2008 Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 Tettvokst kjerneved av furu er nok tingen,men det får du nok neppe hos Maxbo og slike. Kontakt en båtbygger eller et sagbruk. Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 8.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 Dersom det er brukt vannfast lim på platene går dette helt fint. Noe det ikke er brukt på hyllevarene Så hvor får jeg kjøpt plater som ER limt med vannfast lim? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
eysteind Svart 8.April.2008 Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 Kan du ikkje lime sammen toftene selv da? Med noen tvinger og vannfast lim kommer du langt... Sitér dette innlegget Link to post
Fabok Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Jeg laget tofter fra impregnert 2"X8" furu plank. Fungerer veldig bra og malbar hvis du vil det! Holder i årevis De er også så sterke at du kan hoppe på dem uten problem. Lykke til med tofter! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 mitt tips er også forskalingsplater Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.