tjaldur Startet 7.April.2008 Link til dette innlegget Startet 7.April.2008 Trenger et råd. Min gamle, men slett ikke lenger så gode Volvo Penta MD47 f. 1963, gikk bort i dag. Dermed skal jeg ut i brukt/nytt-markedet for så skaffe en ny. Er det noen som vet hvordan jeg skal beregne hvor stor/liten motor jeg behøver? Jeg ønsker å slippe så billig fra det som mulig. Båten er ca. 11 m. i vannlinjen og veier ca. 15 000 kg. Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
Brutus Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 En 4,7 liters 6'er i dag er vel ikke en billig affære. Selv om du skal slite med å finne noe på noen og 80 hk. Med 15 tonn, så er det kjekt med noe som har stort volum og lavt turtall. Kanskje Ford 2720 serien, VP MD40 eller hva med denne 63P'en. TAMD 63P MD40 Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 (redigert) Skrogfarten vi vel ligge mellom 6 og 7 kn. På fiskeskøyter i tidligere tider regnet en som bra motorkraft dersom antall HK var lik lengden i fot. I dag er vel kravet noe mer, men det er også lite poeng i å overmotorisere en såpass tung båt. Det gir bare ekstra vekt, kostnad og mindre aksjonsradius for motor. Er båten bygd som seilskøyte vil den dessuten være relativt lettdrevet for motor. Bruk gjerne 75% reglen, marsfart med 75% av maks omdreining/pådrag + litt ekstra, f.eks har 30% å gå på så burde det det holde bra for motvær. Ta utgangspunkt i den tidligere motoren, omdr. ved marsfart og ytelse. Redigert 7.April.2008 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 (redigert) Hifo her på forumet har vel en Volvo bussmotor på ca 100hk liggende, kanskje den kan være aktuell..? På en sånn båt ville jeg sett etter en motor uten turbo iallefall. Redigert 7.April.2008 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Divemaster Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 US import ??? http://www.goldcoastpower.com/product_engine.cfm Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Hansi Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 (redigert) Uansett motorstørrelse ( hk ) ville jeg gått for en tungbygd motor beregnet for yrkesbruk. Redigert 7.April.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tjaldur Svart 7.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Opprinnelig var den bygget som fiskeskøyte med fremdrift med seil og en liten hjelpemotor, i 1935. Har jeg forstått forumet riktig om jeg oppfatter at det sier mellom 50 - 80 HK? Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
Bitteliten Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 (redigert) Det kan kanskje være greit å ha nok motor når du først er ute etter ny - det vil du nok sette pris på den dagen du får kulingen rett i mot. Større motor gir lavere rpm på marsjfart også - ikke nødevendigvis lavere forbruk (for det avhenger av hvor mange hk du tar ut) men mindre støy. Større propell kan du kanskje også ha - hvilket kan gi bedre manøvrering i havn Redigert 7.April.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.