Jump to content

Hvilken motorstørrelse?

tjaldur

Recommended Posts

Trenger et råd. Min gamle, men slett ikke lenger så gode Volvo Penta MD47 f. 1963, gikk bort i dag. Dermed skal jeg ut i brukt/nytt-markedet for så skaffe en ny. Er det noen som vet hvordan jeg skal beregne hvor stor/liten motor jeg behøver? Jeg ønsker å slippe så billig fra det som mulig. Båten er ca. 11 m. i vannlinjen og veier ca. 15 000 kg.

Skrogfarten vi vel ligge mellom 6 og 7 kn. På fiskeskøyter i tidligere tider regnet en som bra motorkraft dersom antall HK var lik lengden i fot. I dag er vel kravet noe mer, men det er også lite poeng i å overmotorisere en såpass tung båt. Det gir bare ekstra vekt, kostnad og mindre aksjonsradius for motor. Er båten bygd som seilskøyte vil den dessuten være relativt lettdrevet for motor. Bruk gjerne 75% reglen, marsfart med 75% av maks omdreining/pådrag + litt ekstra, f.eks har 30% å gå på så burde det det holde bra for motvær. Ta utgangspunkt i den tidligere motoren, omdr. ved marsfart og ytelse.

Redigert av pettersand (see edit history)

Hifo her på forumet har vel en Volvo bussmotor på ca 100hk liggende, kanskje den kan være aktuell..?

På en sånn båt ville jeg sett etter en motor uten turbo iallefall.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det kan kanskje være greit å ha nok motor når du først er ute etter ny - det vil du nok sette pris på den dagen du får kulingen rett i mot.

Større motor gir lavere rpm på marsjfart også - ikke nødevendigvis lavere forbruk (for det avhenger av hvor mange hk du tar ut) men mindre støy. Større propell kan du kanskje også ha - hvilket kan gi bedre manøvrering i havn

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...