Jump to content

230 V landstrøm ombord - fins det kunnskap her?


nimbuster

Recommended Posts

Ladac er en av flere leverandører på landstrømspakker ombord. De har da sine pakker, med kontakter osv. Men, når det kommer til brytere osv, da er det plutselig onshore-elektrikerne som kommer inn i bildet. De igjen har ikke så god innsikt i det maritime miljøet, eller hvilke krav som stilles til slikt opplegg.

 

Eksempel på jobb:

Istedenfor å ha en dobbel stikkontakt i motorrommet til å plugge inn varmtvannstank og ladere, ønsker jeg et opplegg med brytere til hver enkelt forbuker lett tilgjengelig, slik at jeg slipper å rydde bort bord og stoler for å kunne ta ut eller sette inn et støpsel.

 

Noen elektrikere her, eller andre med erfaring fra lignende installasjoner?

Link to post

Vil du ha fine brytere på dashbordet, lik dei som er der fra før, så kan du jo bruke 12v RELEER som du styrer stikkontaktene med. Da kan du bruke 12V brytere.

 

Ellers er det enkleste å bruke vanlige 2-polte brytere, lik dei du bruker i huset. Desse er jo ikkje så fine, og bør vel helst vere plassert litt bortgjemt....

Link to post

Legg enfas kabel 2 ledere +jord til koblingsbokser under dørken dit feks varmtvannstanken er.bruk vanntette bokser der det kan komme vann til.legg 4 pluss jord til en topolet bryter opp i skap eller skott.kapp av kontaktene på forbrukerne og kobl sammen i koblingsboksen.igjen bruk vanntette brytere der hvor det kan bli bløtt og vanlige inne.Bruk 1.5 eller 2.5 gummikabel alt avhengig av om du har 10 eller 16a sikr.

Redigert av nb840 (see edit history)
Link to post

Det første jeg ville gjøre, nimbuster, er å bestemme hvilke brytere du skal bruke, om de f. eks. skal være innfelt eller utenpåliggende. Videre bør de være to-polte og beregnet på 230 V. Det er mange leverandører på Internett med et stort utvalg av brytere. Der kan du også bestille det du trenger. Når du har funnet en egnet plass til de bryterne du skal ha (+ en i reserve?), monterer du bryterne og trekker kabel fra landtilkoblingsstikkontaktene og frem til bryterne. Derfra kabel til hver enkelt forbruker. Husk at det egentlig er samme krav til 220 V installasjon i båt som på land, så er du "blank" på dette, bør du rådføre deg med en elektriker. Sikkerheten ombord må vært minst like god som hjemme!

Lykke til!

Link to post

Har du sett på denne typen bryter paneler som vist under. I bildet er det 3 kurser, men det finnes også langt større varienter. Jeg har noe tilsvarende i egen båt og da med automat sikringer på hver kurs samt hovedsikring på inntaket. I tillegg har jeg også en jordfeil-bryter/sikring på inntaket. Fra dette panelet styrer jeg lader, bereder, 2x 230V støpsel, kokeplate, mikro og kjøleskap.

 

 

8619.jpg

Link to post

Dreamer sa det! "Det må være like god sikkerhet ombord som på land ved 230V anlegg". Ufaglærte har ikke lov, men gjør det likevel. Spør en elektriker om hjelp i alle fall. Du kan bruke vanlige 230 V brytere som er dimensjonert for strømstyrken til forbrukeren. Husk 2-polt bryter i båt! Dersom det er fuktig miljø bør du bruke innkapslete brytere (tette). Men det finnes ferdige paneler å få kjøpt til dette formålet. Du skal vel ha jordfeilbryter? Og godkjent kabel må brukes! :yesnod:

Redigert av trikkern (see edit history)
Link to post

Men er det ikke noen som har forslag på 2-polte brytere for 230VAC? Innfelt eller ikke. Jeg driver også og trekker ut støpslet når jeg ikke vil ha varme på berederen. Og ja, - jeg er ikke elektriker og skal sette opp bryterne selv. La oss ikke ta den diskusjonen igjen. Skilletrafo, jordfeilsbryter, lokalt jordplad, sikringer osv. er selvfølgelig på plass. Det er brytere for 10A jeg er på jakt etter.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Men er det ikke noen som har forslag på 2-polte brytere for 230VAC? Innfelt eller ikke. Jeg driver også og trekker ut støpslet når jeg ikke vil ha varme på berederen. Og ja, - jeg er ikke elektriker og skal sette opp bryterne selv. La oss ikke ta den diskusjonen igjen. Skilletrafo, jordfeilsbryter, lokalt jordplad, sikringer osv. er selvfølgelig på plass. Det er brytere for 10A jeg er på jakt etter.

Elfa:

art.nr. 35-046-82, 35-035-96, 35-046-77 (alle IP65 m/lys)

art.nr. 35-239-25 (+ evt. 35-198-32 og pakning)

 

Eller denne: 35-239-09

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post

Takk for info.

 

Lars H poengterer det jeg jakter på.

 

Til borref:

Er det maken panel du har, og i tilfelle hvor har du handlet det? Var det originalt montert hos deg?

 

Til Zach: Jeg skal se på Elfa-produktene.

 

Til Mix: Jeg syntes de bryterne til BEP ble for omstendige, og "knotete" å motere, og slo det fra meg.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post

Bryterne vist i innlegg 7 er enpolt men finnes også i topolt versjon. Når de er topolt opptar de to posisjoner i panelet.

Staubo Elektromaskin leverer slikt utstyr gjennom Mastervolt. Jeg synes det er greit å benytte topolte brytere med sikring.

Problemet med å bruke sikring som bryter, er at sikringen slites. I en ordentlig kombinert bryter / sikring løser sikringen ut ved magnetfelt, noe som er å foretrekke.

 

Når det gjelder Ladac, så har jeg ikke noen erfaring med montering, for proff bransjen bruker ikke slike systemer. Systemet er vel bygget opp på plug and play prinsippet for at man skal kunne installere selv.

 

Som mange har oppdaget, så ligger det da begrensninger i fleksibilitet.

 

Når det gjelder bryter for å slå av varmvann berederen, så må man huske på at det er en fordel å trekke ut kontakten, for man kobler ikke bort jordledningen ved å skru av en bryter.

 

Jordleder kontinuerlig tilkoblet en varmvannbereder som også har kontakt med sjøvannet elektrisk via motoren er ikke å foretrekke.

Link to post

Ole Petter sier:

"Når det gjelder Ladac, så har jeg ikke noen erfaring med montering, for proff bransjen bruker ikke slike systemer. Systemet er vel bygget opp på plug and play prinsippet for at man skal kunne installere selv".

 

Det er riktig det. Ladac leverer bare produkter/pakkeløsninger fra strøm på land til strøm ombord, i tillegg til vanlige forgrenede stikkontakter fra landstrømsentralen.

 

Videre derfra via brytere osv. må en onshore elektriker/proffbransjen ta seg av...eller ha et opplegg for. Jeg har forhørt meg med en elektriker, men ønsker også synspunkter/ideer(forslag fra en annen/andre.

 

2-polet eller 3-polet?

Link to post

Jeg har desverre ikke noe bilde for hånden, men jeg har kjøpt to polet bryter fra Jørg hvor jeg kan velge hvilken stømkilde jeg skal benytte. Denne skal plasseres i sikringsskapet, den er beregnet for 32 A. I prinsippet kan man montere flere slike brytere i sikingsskapet og fjernstyre hvilke stikk som skal ha strømforsyning. Men dette blir omtrent det samme som et to-polet BEP bryter-panel. Håper du får orden på 230 volt anlegget før sesongen begynner for fullt.

Link to post
Når det gjelder bryter for å slå av varmvann berederen, så må man huske på at det er en fordel å trekke ut kontakten, for man kobler ikke bort jordledningen ved å skru av en bryter.

 

Jordleder kontinuerlig tilkoblet en varmvannbereder som også har kontakt med sjøvannet elektrisk via motoren er ikke å foretrekke.

 

 

Hva hvis man har skilletrafo? Betyr det da noe om jordleder er kontinuerlig tilkoblet berederen?

Link to post
Hva hvis man har skilletrafo? Betyr det da noe om jordleder er kontinuerlig tilkoblet berederen?

Etter at jeg i vinter monterte skilletrafo har jeg nå jord kontinuerlig atskilt fra landstrøm. Jeg har koblet jord på sekundærsiden av skilletrafoen til dynaplate, men dette kan raskt atskilles med vendebryter om målinger skulle tilsi dette til sommeren.

Link to post

Det er ett interresant spørsmål hvorvidt man kan koble varmtvannsbereder med en 3-polt bryter for å få kuttet jorden i samme slengen.

 

Nå er ikke jeg noe seilende lovverk, det er endre som kan bedre enn meg men jeg er rimelig sikker på at du ikke har lov å sette bryter på jordledningen uansett hvilket formål den skulle ha.

 

Nå er jeg heller ikke noe seilende paragraf rytter heller så jeg hadde lett satt inn en 3 polt bryter i min egen båt. Men å anbefalle det til andre ville jeg aldri funnet på å gjøre :wink:

 

 

Når jeg først har invitert proffe elektrikkere til diskusjon så kan vi jo trekke frem en landtilkobling nummer to. La oss si en har den ene som følger alle forskrifter og en annen landstrøms tilkobling som kun er koblet frem til ett uttak til bruk av varmeovn om vinteren. Da vil man i prinsippet ikke ha båten tilkoblet jord den største delen av året ved bruk av denne tilkoblingen.

Link to post

Jeg stiller disse spørsmålene, eller reiser denne problematikken nettopp fordi det er et vanskelig område å forholde seg til.

 

Det er få....om noen? som med sikkerhet kan si hva en skal gjøre, hvordan en skal forholde seg og hvordan en skal montere opp dette for å holde seg innenfor "lovverket"...hvis det da finnes et lovverk som regulerer dette.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Jeg stiller disse spørsmålene, eller reiser denne problematikken nettopp fordi det er et vanskelig område å forholde seg til.

 

Det er få....om noen? som med sikkerhet kan si hva en skal gjøre, hvordan en skal forholde seg og hvordan en skal montere opp dette for å holde seg innenfor "lovverket"...hvis det da finnes et lovverk som regulerer dette.

 

 

Hei,

Dette har du helt rett i. Det er det stedlige eltilsyn som godkjenner den aktuelle installsjonen lokalt. Og dette innebærer at noe som er lov i en innlandskommune ikke er lov i kystnære strøk. Tør ikke påsta at dette er sant, men det blir hevdet at i Kongsberg er det tillat med helt åpen installasjon i garasje. På Notodden 3 mil unna er det krav til kapslet instalasjon (våtrom) i garasje

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...