logget av Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 (redigert) ....... jeg er rimelig sikker på at du ikke har lov å sette bryter på jordledningen uansett hvilket formål den skulle ha. Det er temmelig riktig, med mindre man drar ut ledningen så skal jord være tilkoblet. Redigert 9.April.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Jeg kommer ikke til å dra ut støpsel til varmtvannsbereder når jeg ligger på land. For meg holder det med to-polet bryter til vvb og skilletrafo. Dette skulle tilfredsstille lovverket mer enn nok så langt jeg tidligere har forstått Ole Petter. Det er vanskelig å få til skader som følge av vekselstrøm på den typen legeringer som benyttes i varmvann beredere etc. Legg merke til formuleringen. Montere man skilletrafo blir faren forsvinnende liten, men man kan få jordfeil selv om båten har skilletrafo. Jeg ville definert det slik for meg selv. Båtlivet skal være en glede, monter skilletrafo og nyt båtlivet. Om berederen skulle tæres hull i etter mange år, så er det slitasje eller dårlig stelt med kjølevæsken. En jordfeil vil måtte være relativt stor for å ha noen betydning, og hvis jordvernet virker er man sikker på at det ikke blir et problem. Det er liksom det som er så fint med skilletrafo, jordvernet virker. Trekker man ut kontakten til berederen så gjør man ikke noe galt. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Det er få....om noen? som med sikkerhet kan si hva en skal gjøre, hvordan en skal forholde seg og hvordan en skal montere opp dette for å holde seg innenfor "lovverket"...hvis det da finnes et lovverk som regulerer dette. Dette kan vel ikke være riktig. Det har jo vert montert 230 V anlegg i båter i årevis. Kan det være at de du har hatt kontakt med ikke har slik erfaring. Det beste vil være å ta kontakt med en som driver med installasjon i båter. Nå er kanskje problemet at dette er et lite anlegg og for tiden har de fleste i den bransjen mer enn nok oppdrag. Dersom du har en del kompetanse til installasjon selv, kan det være at du kan gjøre an avtale med installatør der du gjør en del av jobben selv. Da kan du få et godkjent anlegg, noe som absolutt er en fordel både når det gjelder sikkerhet og verdi av båten. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 9.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 (redigert) Det er riktig det Nemo....det har vært 230 V landstrømsanlegg i båter i årevis.....men dersom du leser noen av innleggene over, så vil du se at problemet ligget ikke i landstrømsanlegget, men i en videreføring/videreutvikling av det eksisterende landstrømsanlegget. Nemlig å montere inn brytere til ulike 230 V's forbrukere. Det er her problemene oppstår...skjønt problem og problem...hvis jeg betaler en elektriker kr. 6-7000 for den jobben...slik han vil, så har jeg fått montert opp 3 brytere til 3 forbrukere. Men jeg tror det må finnes et enklere og like godt opplegg.....men jeg ser fordelene... Redigert 9.April.2008 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 (redigert) Jeg kan ikke se helt klart for meg hva du egentlig er på jakt etter Nimbuster. Men Ladix er jo et plug and play system hvor da kursene går ut fra et lite sikringsskap. Så vidt jeg husker så er innmaten i skapet standard sikringer, og det er bare tilkoblingene som er spesielle for de skal passe til resten av systemet. Kan du ikke bare kjøpe et løst ekstra skap, skifte ut alle muffene bortsett fra en og fjerne sikringene. Lage en Ladix bus inn og gammeldagse ut igjen? Hvis du da bare har til hensikt å kjøre disse kursene til brytere, så kan du jo alltids sette inn ekstra muffer og ikke fjerne de originale, som da forsatt vil gå til de komponentene du skal slå av og på. Kanskje jeg har misforstått, men uansett så ser jeg ikke problemet Hvis du bruker termodynamiske sikringer som da er en kombi sikring / bryter for panelmontasje, så sikrer du disse ned slik at de står i forhold til kursen. Enkelt og ikke minst veldig pent. Problemet er prisen, for de koster vel rundt 600 kr. stk. Redigert 9.April.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Jeg har bestilt en slik, sammen med bryterpaneler hos Jørg Becker. Her er 2 brytere 2-polt på en kurs. Og med jordfeilbryter. Tenker jeg får elektriker til å se på dette, hvordan jeg kobler jording til dynaplate etc. Bryterne skal styre henholdsvis strøm til lader og varme inne, og varme motorrom. Philippi har også paneler med flere brytere. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 nimbuster. Etter det jeg forstår har du hele anlegget i dag, bortsett fra de tre bryterne du vil slå av og på disse tre brukerne. Hvis dette er riktig var det en utrolig høy pris for en slik jobb. I dag heter det at man må ta en risikovurdereing når man velger installasjonsmåte. Man skal vurdere hvor mye strøm man vil bruke og hvilke materiell som må benyttes i forhold til fuktighet (IP grad). I dette tilfelle er jo dette vurdert fra før og da er det jo bare hvilken bryter som skal velges. Selv om det ikke er så fuktig i båten, vil det være en fordel med en ganske tett bryter. Har man et el-skap bryterne skal monteres i, kan jo tettingen være i skapet. Da kan man ha mindre krav til bryterne. To-polt brytere må du ha. Legger ved link til en bryter med IP55. Tett bryter Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Hei. Kanskje denne fra Clas Ohlson er det nimbuster og jeg er på jakt etter for berederen? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Nemo Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Den ser jo bra ut. Blir den montert rimelig tørt er jo den grei til dette. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Hei. Kanskje denne fra Clas Ohlson er det nimbuster og jeg er på jakt etter for berederen? Lars H. Hvis det er noe så enkelt dere er på jakt etter, så finnes også vanntette topolte modeller som har vippebryter og lys som viser når bryteren er på. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Jeg låner denne tråden da det ser ut som det er fagfolk tilstede. Problem: Når jeg kopler på landstrøm, slår jordfeilbryteren på land ut. Jeg har byttet landkabel med en som er kjent god, og det samme skjer, jordfeilbryter slår ut. Jeg har automatsikringer til alle AC kursene. Jeg har slått disse av, men problemet er der fortsatt. Jeg har også forsøkt å frakople jordledningen i inntakskontakten. Det samme skjer, jordfeilbryter slår fortsatt ut. Hvor og hvordan skal jeg feilsøke anlegget? Før strømmen når forbrukerne (som er avslått) passerer den gjennom to stk brytere/automatsikringer i sikringsskapet. Den første synes å funke OK, da jeg måler 220V på begge sider av påslått bryter, og at den vha LEDs kvitterer med at "polarity OK". Det er når jeg slår på den andre at jordfeilbryteren på land slår ut. Forslag? Må også nevne at det er standard installasjon fra Princess, og at jeg ikke har tuklet med noen av kursene. De automatsikrede kursene er Batterilader, Varmtvannstank, forbrukssløyfe med stikk nr 1 og nr 2, og kjøleskap. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Dreamer Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 (redigert) Rem: Jeg oppfatter det slik at du har dine 230 V forbrukere fordelt på to kurser, sikret med automatsikringer. Det er når den ene slås på at det kobles ut på land for jordfeil. Hvis det er slik, har du jordfeil på denne kursen. Men du sier at forbrukerne er avslått. Er det brytere etter sikringene, eller hvordan er forbrukerne avslått? Jordfeilen kan også være på kabel frem til forbruker. Er de to sikringene du nevner, hovedsikringer på noen måte? Har du forandret på noe i det siste, eller kom dette uten videre? Hvis du har en tegning / skisse, blir det lettere å se hva som skjer .. Har du et anlegg som timex antyder, kan det hjelpe å bytte om de to fasene fra land. Redigert 10.April.2008 av Dreamer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
peso Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Rem, når det gjelder orginalinstallasjonen til princess, er jeg temmelig sikker på at automatsikringene kun bryter en fas.Det betyr at det alltid står spenning på en av lederene selv om aut. sikr. er avslått. trekk ut alt som er tilkoblet, prøv å slå på igjen. slår den fortsatt ut må du dele anlegget for å lokalisere feilen. Da bør en ha en isolasjonstester. lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Hvis det er noe så enkelt dere er på jakt etter, så finnes også vanntette topolte modeller som har vippebryter og lys som viser når bryteren er på. Ja, så enkel bryter er det jeg trenger, ikke noe fancy panel med reléer og elektronikk bak. Hvor får jeg tak i (uten å være et firma) slike vanntette vippebrytere med lys? Forhandler? Nettside? Lars H. :yesnod: Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Nemo Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 (redigert) Ja, så enkel bryter er det jeg trenger, ikke noe fancy panel med reléer og elektronikk bak. Hvor får jeg tak i (uten å være et firma) slike vanntette vippebrytere med lys? Forhandler? Nettside?Lars H. :yesnod: Du finner en med lys, på den nettsiden jeg linket til - #32. Redigert 10.April.2008 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Rem: Jeg oppfatter det slik at du har dine 230 V forbrukere fordelt på to kurser, sikret med automatsikringer. Så vidt jeg kan forstå har jeg to hovedsikringer (automatsikringer) som er koplet i serie. Fra den siste av disse går den ene fasen til et automatsikringspanel med 5 kurser. Den andre fasen synes å gå rett til forbruker som timex antyder. Men du sier at forbrukerne er avslått. Er det brytere etter sikringene, eller hvordan er forbrukerne avslått? Forbrukerne ar avslått ved at jeg har sjaltet ut de 5 automatsikringene. Men, som Timex er inne på står det vel fortsatt spenning på den andre fasen til forbrukerne? Har du forandret på noe i det siste, eller kom dette uten videre? . Har du et anlegg som timex antyder, kan det hjelpe å bytte om de to fasene fra land. Før sist helg fungerte allt som vanlig. Problemet oppstod da jeg skulle kople på landstrømmen for lading etter at vi kom hjem fra helgetur på søndag. Jeg skal forsøke å bytte om fasene i inntakskontakten. Hvis dette hjelper, er da problemet løst, eller? Jordfeil. Er det egentlig kortslutning mellom fasene eller mellom fasene og jord? Kortslutningen forsvinner vel ikke om en bytter om fasene? Isolasjonstester, hva er det, og hvor kan den skaffes? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Nemo Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Før strømmen når forbrukerne (som er avslått) passerer den gjennom to stk brytere/automatsikringer i sikringsskapet. Den første synes å funke OK, da jeg måler 220V på begge sider av påslått bryter, og at den vha LEDs kvitterer med at "polarity OK". Hei. Når du har kontroll av polarity, høres det ut for at anlegget ditt et TN anlegg. På båthavner i Norge brukes oftest TT eller IT. Jeg vet ikke om du kjenne til hva som er forskjellen, men i fall vet det tror jeg du finner at dette er årsaken. Hvis du ser nærmere etter og du trenger tips, kan vi snakkes. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Hvis du ser nærmere etter og du trenger tips, kan vi snakkes. Som dere sikkert skjønner er jeg rimelig blank når det gjelder strøm. Hva skal jeg se etter for å finne ut om jeg har et TN eller TT-anlegg, og hva er problemet isåfall hvis jeg har et TN anlegg? Jeg bruker jo båten nå på 5. sessongen. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
logget av Svart 11.April.2008 Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 (redigert) Ja, så enkel bryter er det jeg trenger, ikke noe fancy panel med reléer og elektronikk bak. Hvor får jeg tak i (uten å være et firma) slike vanntette vippebrytere med lys? Forhandler? Nettside?Lars H. :yesnod: Hei Lars Dette er standard brytere for bruk utendørs eller for steder man vasker og spyler. Delene får du hos alle elektrogrosistene, for eksempel Ahlsell. En installatør vil også med stor sannsynlighet ha en slik i service bilen uten lys vel å merke. Jeg har brukt slike brytere og koblet opp lyset slik at det lyser hele tiden for å finne bryteren når det er mørkt. Lyset bruker ikke strøm allikevel, for det er bare en diode. Kan desverre ikke hjelpe deg med noe nettsted da jeg er av den sorten som håper å være pensjonist inne papirkatalogene er borte. Jeg er kjeitete når det kommer til data og bruk av kompliserte nettsteder. For de som ikke kjenner til uttrykket kjeitete, så er dette et ord som brukes for å snakke nedsettende om seg selv, og som geografisk stammer fra et sted som jeg og Lars kjenner godt. Eller hva Lars? Redigert 11.April.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 11.April.2008 Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 (redigert) Som dere sikkert skjønner er jeg rimelig blank når det gjelder strøm. Hva skal jeg se etter for å finne ut om jeg har et TN eller TT-anlegg, og hva er problemet isåfall hvis jeg har et TN anlegg? Jeg bruker jo båten nå på 5. sessongen. Dette er en standard feil i princess. Man får ikke skrudd av feilen med sikringen eller bryteren fordi anlegget er enpolt. Du må derfor lokalisere feilen med å isolere kursene. Begynne med å koble fra alle forbrukerne som har en kontakt som kan trekkes ut. Hvis feilen da ikke er borte, så må du løsne kablene fra 0 skinnen i båten til du finner feilen. Ikke noe problem i det hele tatt. Ikke bry deg om hva som finnes på land, det får du ikke gjort noe med uansett. Virker uttaket ditt på land når en annen båt kobles til så er nok feilen hos deg. Redigert 11.April.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.April.2008 Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 Før strømmen når forbrukerne (som er avslått) passerer den gjennom to stk brytere/automatsikringer i sikringsskapet. Den første synes å funke OK, da jeg måler 220V på begge sider av påslått bryter, og at den vha LEDs kvitterer med at "polarity OK".Det er når jeg slår på den andre at jordfeilbryteren på land slår ut. Da er det vel utvilsomt at feilen lgger ombord i anlegget ditt rem. En tilnærming kan være å ta støpslet du plugger på landsiden ombord i båten mens selve landstrømkabelen sitter i landstrømstikkontakten ombord. Du skal nå kunne ohme deg frem til hvilken enhet som er defekt og/eller hvor du har overledning mellom en fase og jord. Det skal eksempelvis ikke mer til enn at kaffetrakteren har innvendig forbindelse mellom en jordledning og den ene fasen før jordvenbryteren på land slår ut. Antar at jordvenbryteren på land ikke er skiftet fra forrige gang du benyttet landstrøm fra dette punktet. Det er når jeg slår på den andre at jordfeilbryteren på land slår ut. Dette innebærer at feilen ligger i eller etter den "andre bryteren". Er den første bryteren to-polet? Jeg ville ha koblet fra alle strømforbrukere ombord (lader, bereder, inverter, kaffekoker o.a.) og sett om jordvernbryteren på land fremdeles slår ut. I så fall er det forgreningsnettet ombord som har en feil, eksempelvis kontakt inne i en stikkontakt mellom jord og en av de to andre ledningene. Det er mye bevegelse ombord i en båt og ingen ting forholder seg rolig. Jeg hadde tilsvarende problem engang da jeg hadde kjøpt helt ny landkabel og det var en liten forbindlese mellom jord og en av de to andre ledningene. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 11.April.2008 Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 (redigert) Det hører til sjeldenhetene at vernene av denne typen i en marina og båtene har selektivitet god nok til å resonere seg frem til hvor problemet ligger. Derfor måler man normalt hva som er galt. Hvis vernet på land løser ut før vernet i båten, forteller dette deg ikke så mye i denne saken, annet enn at det løser ut først. (Men så visste vi jo dette fra før). Spørsmålet er om vernet på land løser ut for tidlig, noe jeg tviler på men som da kan bekreftes eller avkreftes med en kontrollmåling. Ligger det en latent feil i båten opp imot en grense for hva som er akseptabelt, bør denne feilen lokaliseres. Mitt råd er: Få fatt i en fagmann mens feilen enda er der. Forsvinner feilen tilfeldig etter at man har klort med sakene på egenhånd, kommer den sikkert tilbake på et svært lite passende tidspunkt når alle har ferie. Kom på en gang vi hadde gjennomgang i en marina hvor tilførselen kom fra et parkeringsanlegget i et boligkompleks. Så sto vi fire stykker ute på brygga, og så kom det tørt fra lærlingen. Ja blir selektiviteten dårligere nå, så kan det godt være noen må sette i ledningen til naboens båt for å få strøm i egen båt. Ingen datt på sjøen men det var nære på. Redigert 11.April.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 11.April.2008 Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 Som dere sikkert skjønner er jeg rimelig blank når det gjelder strøm. Hva skal jeg se etter for å finne ut om jeg har et TN eller TT-anlegg, og hva er problemet isåfall hvis jeg har et TN anlegg? Jeg bruker jo båten nå på 5. sessongen. Når du har brukt båten så lenge og alt har virket før, så kan vi hoppe over forklaring av TN anlegg. I dette tilfellet har du ikke bruk for isolasjonstester, det er et instrument man måler om isolasjonen er god med å sette på ca dobbel så høy spenning mellom fase og jord som driftspenningen er. Her hos deg vil jordfeilbryteren varsle om feil. Det du gjør er å slå av alle sikringer, så slår du på en og en sikring til jordfeilbryteren slår ut. Ta en dobbel sjekk, slå av alle ingen og slå så bare på den som utløste jordfeilbryteren. Skjer det samme nå også, ligger feilen på denne kursen. På kursen med feil kan det være best å koble fra en og en belastning og teste for hver gang. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 11.April.2008 Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 Du skal nå kunne ohme deg frem til hvilken enhet som er defekt og/eller hvor du har overledning mellom en fase og jord. Dette innebærer at feilen ligger i eller etter den "andre bryteren". Er den første bryteren to-polet? Nå har jeg jo for anledningen koplet fra jordledningen i kontakten på inntaket ombord. Hvordan kan jeg få "jordfeil" da? Begge de to hovedbryterne er to-polede. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
logget av Svart 11.April.2008 Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 Nå har jeg jo for anledningen koplet fra jordledningen i kontakten på inntaket ombord. Hvordan kan jeg få "jordfeil" da?Begge de to hovedbryterne er to-polede. For å svare på spørsmålet ditt først. Det er fordi sjøen også er en leder og som tar til seg et potensial når det oppstår feil. Men. Ikke for å være masete, men et av de store problemene i båtbransjen er å få tak i skipselektrikere og elektrikere som har forståelse for at vann leder strøm og hvorfor rare ting oppstår. Dette er en båt med et polarisert anlegg, og i Norge har vi både hummer og kanari. En båt som flyter i saltlake er noe helt annet enn hytta på Tyriltoppen. Vi har i praksis tre ledere i det elektriske anlegget i beste fall, og hver gang en feil oppstår så får vi flere. Derfor går det snart så mye strøm rundt i de Norske marinaene at vi bare kan kaste lyspærer uti, så lyser det. Det er i alles interesse at båtene snart blir reparert slik de burde blitt reparert. Alle båter burde blitt megget en gang i blant, og spesielt når man vet man har en feil. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.