Jump to content

230 V landstrøm ombord - fins det kunnskap her?


nimbuster

Recommended Posts

Nå har jeg jo for anledningen koplet fra jordledningen i kontakten på inntaket ombord. Hvordan kan jeg få "jordfeil" da?

Begge de to hovedbryterne er to-polede.

Du må koble på igjen jordledningen ikke tenk på at jordfeilbryteren slår ut likevel. Slå av alle sikringer og slå så på den som ikke slår ut jordfeilbryteren. Leverer den nå spenning til den andre sikringsgruppen?

Link to post
Du må koble på igjen jordledningen ikke tenk på at jordfeilbryteren slår ut likevel. Slå av alle sikringer og slå så på den som ikke slår ut jordfeilbryteren. Leverer den nå spenning til den andre sikringsgruppen?

Metodikken er grei, og den forstår selv jeg. Problemet er vel at det hos meg bare er den ene fasen som er sikret. Jordfeilbryteren i land slår jo ut selv om automatsikringene på alle forbrukere er slått av. Da står det vel fortsatt spenning på forbrukerne.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Jordfeilbryteren i land slår jo ut selv om automatsikringene på alle forbrukere er slått av. Da står det vel fortsatt spenning på forbrukerne.

Når det bare er enpolte sikringer vil det stå spenning på den andre fasen, det er riktig.

 

Det er noe her som er uklart, klipper inn her fra ditt første innlegg:

 

"Før strømmen når forbrukerne (som er avslått) passerer den gjennom to stk brytere/automatsikringer i sikringsskapet. Den første synes å funke OK, da jeg måler 220V på begge sider av påslått bryter, og at den vha LEDs kvitterer med at "polarity OK".

Det er når jeg slår på den andre at jordfeilbryteren på land slår ut."

 

Stemmer dette at den ene sikringen ikke slår ut?

Link to post

Jeg gjentar og siterer meg selv.

 

Dette er en standard feil i princess. Man får ikke skrudd av feilen med sikringen eller bryteren fordi anlegget er enpolt.

Du må derfor lokalisere feilen med å isolere kursene. Begynne med å koble fra alle forbrukerne som har en kontakt som kan trekkes ut.

Hvis feilen da ikke er borte, så må du løsne kablene fra 0 skinnen i båten til du finner feilen.

 

Ikke noe problem i det hele tatt.

Ikke bry deg om hva som finnes på land, det får du ikke gjort noe med uansett. Virker uttaket ditt på land når en annen båt kobles til så er nok feilen hos deg.

Når båten har et polarisert anlegg, så vil man måle spenning på utgangen av den enpolte sikringen selv om sikringen er avslått. (Når en forbruker i kretsen et tilkoblet eller man har en feil).

Du må løsne nullene i kursene på 0 klemmen for å få bort feilen.

 

Ref annet innlegg hvor jeg beskriver hummer og kanari.

Link to post

0803_sikringsskap_001_red.jpgSikringspanel fra utsiden med automatsikringer til forbrukerne til høyre, og de to hovedsikringene til venstre. Den øvre av hovedsikringene med polaritetsdiodene over bryteren.

 

 

 

0803_sikringsskap_002_red.jpg .....og her fra innsiden. De to "boksene" i midten er hhv. Volt-og Ampmeter.

 

 

0803_sikringsskap_004.jpg Ved å løse ut (nulle?) samtlige automatsikringer og derved kutt den ene av de to fasene til forbrukerne, var det enkelt å detektere den forbrukeren som feilet ved å løsne de andre fasen i koplingsfeltet i tur og orden. Synderen var vannvarmeren. Dette var også det jeg håpet på da det gir meg en anledning til å bytte ut den 16 år gamle originale varmeren som ikke klarer å holde på varmtvannet over natta lenger.

 

Takk alle for nyttige og lærerike innspill.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Til Lars H:

Du får slike brytere med lys hos Ski Elektriske. De koster ca. kr. 500/stk. Jeg har vurdert de som en fin og grei løsning, helt til det snakkes om fra ulikt hold om noe mer......jordisolasjon fora forbrukere osv.

 

Takk så langt til engasjement fra Ole Petter m.fl.....selv om rem på en måte har overtatt tråden..... :smiley:

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
.....selv om rem på en måte har overtatt tråden..... :smiley:

ooopsss :blush: Bare lånt den midlertidig Nimbuster. Bare lånt den. Dere skal få den tilbake nå. Takk for lånet og takk for alle fine innspill.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Nå ser jeg at ledningene er merket så da var det jo ganske lett å finne ut av hvilke forbrukere de forsyner.

Merkingen er det jeg som har sørget for nå i ettertid. Synd å bare skru panelet på plass igjen uten å merlke de lederne man har detektert. Det kan jo hende jeg får bruk for det senere.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Når det gjelder terminering av kabel i båt så er det mye som kan se tilsynelatende bra ut men som egentlig ikke er så bra. Dette begynner vi også å se resultater av fordi anleggene eldes, bygges om og mangler vedlikehold.

En gammel moderne båt representerer en vesentlig større fare enn en gammel gammeldags båt.

Den utløsende faktoren som branntilløp i elektriske anlegg er gjerne endring i belastningen fordi utstyret bruker mye strøm.

 

230 volt er farlig på andre områder enn berøringsfare, for en 230 volt 16 ampere kurs representerer mye energi. (3,5Kw). Får man en dårlig kontakt er faren for varmgang og brann stor.

 

Jeg skriver dette uavhengig av bildene Rem har lagt ut, men tillater meg å kommentere det jeg ser slik at det blir lettere å forstå. Håper det er greit?

 

Hvis vi begynner med egenskapen i kabel som benyttes i båt, så skal disse være ”multistrand”, som betyr at kabelen har flere kordeler enn den typen kabel som benyttes i hus. Denne kabeltypen passer like dårlig i hus som da huskabel passer i båt. Derfor er det også et eget regelverk for båt som beskriver både kabeltype, tilkoblingsmetoder og forlegning av kabel etc.

 

I båt brukes niter som er en rør som tres over kordelene før kabelen stikkes inn i terminalen og trekkes til. Disse nitene skal holde kordelene samlet slik at forspennet ikke løsner over tid, men selv med en slik løsning er man ikke fritatt for etterkontroll som normalt innebærer å ettertrekke terminaler. Det er essensielt at alle kontaktpunkter kan ettertrekkes, noe man ikke får gjort særlig med hvis man benytter presskabelsko. (Det stilles helt spesielle krav hvis presskabelsko benyttes i vekselstrømsanlegg).

 

På bilde rem har lagt ut, så ser det ut som om det er brukt niter hvor kabelen ikke går inn i terminalen, men som bare er klemt på med en kabelskotang for så å bli festet i sukkerbiten. Denne løsningen har høy frekvens av varmgang og burde ikke benyttes i båt. (Hvis jeg ser det jeg tror jeg ser).

Så er det en annen vesentlig ting, og det er antall kurser i en og samme terminal. Dette er rett og slett ikke lurt i det hele tatt, for når man får en varmeutvikling, så sprer man feilen som da består i en dårlig kontakt til de andre kursene som er festet i samme punkt.

Det oppstår spenningsfall i alle kursene og varmeutviklingen øker kollosalt som følge av dette.

 

Så har vi dette med brennbart materiale. Alt elektrisk utstyr skal være brannhemmende, og man må selvfølgelig vurdere omgivelsene der terminalene festes.

Jeg pleier å si at verken bensin, diesel eller trevirke brenner, for det er gassen som stammer fra disse materialene som antenner og brenner.

Trevirke som er innsatt med oljer og lakk er skummelt, noe man fort finner ut hvis man legger en fille inntrekt med gulvlakk sammen andre kjemiske stoffer.

De antenner rett og slett av seg selv fortere enn motorolje og diesel gjør. Derfor må man passe på å ikke lage en konstruksjon som kan antenne selv med liten tilførsel av varme.

 

Det skulle ikke forundre meg om det er spor av brent trevirke under hvitmalingen på bildet, for det er mange som dekker over eldre skader på denne måten.

 

Dette virker kanskje pirkete av meg, men det er bare ment for å øke forståelsen for hvorfor det kan gå galt.

Jeg pleier å si følgende: Vi ville aldri fått tillatelse til å bygge en skole i brennbar Poliester, utstyrt skolen med et dårlig elektrisk anlegg og hatt 2000 liter diesel i hvert klasserom.

Beklager Nimbuster hvis dette var ytterligere en avsporing, men jeg tenkte dete kunne ha en almenn interesse?

Link to post
Det skulle ikke forundre meg om det er spor av brent trevirke under hvitmalingen på bildet, for det er mange som dekker over eldre skader på denne måten.

Det er riktig observert Ole Petter. Jeg fikk branntilløp i denne rekkeklemme for et par år siden. Etter en sjekk viste det seg at samtlige termineringer var løse og hadde mistet forspennet sitt fra da båten ble bygget. Etter dette gikk jeg over samtlige rekkeklemmer i båten og etterdrog til skikkelig forspenning. Enkelte skruer kunne jeg faktisk etterdra både to og tre omdreininger.

Det brunsvidde området malte jeg over med hvitmaling, ikke for å skjule skaden, men for at jeg ved senere inspeksjon skal kunne se om det fortsatt er varmgang tilstede.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Hei Rem.

En grei fremgangsmåte for å lette feilsøkingen neste gang og samtidig fjerne brannfellen, er å erstatte rekkeklemmen med enpolte sikringer. Det blir riktignok en midt i mellom løsning, men du vil sette stor pris på å kunne skru av nullene i anlegget individuelt neste gang du får en lignende feil.

Som du allerede har opplevd, så får du totalt blacout som følge av en enslig feil i båten med enpolt anlegg.

Men ikke gjør slik som denne båtprodusenten. Her ble feilen funnet med varmesøkende kamera før det ble for sent.

Ikke rart at man foretrekker å ikke tillate ukyndige personer å arbeide i elektriske anlegg, for mulighetene for feil er mange.

Hvor fjern denne "installatøren" er med hensyn til å skille mellom hva som leder strøm og isolerer kabelen skal være usakt. Kanskje han ikke hadde med seg avisoleringstangen på jobb akkurat denne dagen?

sikring.jpg

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post

Rem, er dette forklaringen på at vi i det nederste bildet i innlegg #56 ser sortere farge på fordelingsskinnen på blå side som går fra Batterilader til åpen terminal?

Jeg undret på da jeg så bildet om dette var orginalt montert fra Princess.

Det er vel ikke så bra å ha treverk bak en slik fordelingsskinne. Jeg mente at fordelingsskinner skulle monteres på "ikke-brennbart" materiale, uten at jeg har sett regelverket for dette.

Link to post

Ja, det stemmer Roaldbj. Rekkeklemmene er montert direkte på finerplate. Tydeligvis standard på engelske båter fra tidlig -90 tall (og idag kanskje?)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Jeg har hatt anledning til å inspisere en V42 Princess av 2007 (?) utgave mange timer de siste ukene.

Det er en betydlig oppgradering av utstyr ombord i forhold til tidligere tider, men Princesskvalitet er etter mitt skjønn fremdeles langt unna Windy-kvalitet.

Jeg må ellers tilføye at jeg er imponert over Bavaria- og Beneteau-kvaliteten på motorbåter sammenlignet med Princess og Fairlane. Princess har uten tvil utviklet endel gode støpesystemer for eksempelvis bakdør til akterdekket hvor det ikke er mulig å se skillet mellom ytter og innervegg på døra. Men Princess synes å ha noe tynn overflatedekking på enkelte områder.

Når jeg er innom båtverkstedet i Sonskilen og får anledning til å observere kroker og kriker virker det som om Fairlane er hakkene bedre enn Princess med endel overflatebehandling. Jeg må understreke at jeg ikke har noe negativt å utsette på Princess.

Link to post

Som du kan se på bildet under rem, så utvikler de Engelske båtprodusentene seg. (I vertfall hvis man vil betale).

Nå har jeg lett for å hevde at båtene ikke har sikringer installert, noe som da ikke gjelder for den båten på bildet.

Jeg vil bare legge til at sikringene fra midten og oppover er topolte sikringer i enpolt utførelse, så det er egentlig dobbelt så mange sikringer som det ser ut til.

Bilde til høyre vr bare for at jeg ikke skulle glemme hvor den blå ledningen skulle monteres :crazy:

img_01521.jpgimg.jpg

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post

Hei

 

Jobber til vanlig med installasjoner på skip.

Opplegget med 230 volt forbrukere, koblet i sammen på en sukkerbit via lasker, er etter min mening galskap.

Og i tillegg med brennbart materiale som bakgrunn.

Hadde du lagd en slik kobling hjemme i huset ditt, hadde elverket kuttet strømmen din tvert.

Få opp noen skikkelige koblingsbokser, med ordentlige terminerings-klemmer

 

Bare ment som et tips altså.............

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...