Jump to content

VP 290 DP mister olje


skeptisk

Recommended Posts

Hvor mye er det snakk om da? Var nivået så langt nede at det ikkje viste på peilepinnen?

Området på toppen er jo smalt da, så ein cm på peilepinnen er veldigt lite olje.

Eg peiler ikkje olja før eg tapper av, men eg har og registrert på mengden at det kjem litt mindre ut enn hva som går på. Det at olja ser fin ut på fargen når du tapper av er viktigt, nivåen vil nok synke litt på pinnen under drift, men i mengde er dette lite og har liten betydning tror eg.

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at det har lekket ut....?

Hvordan fyller du på olje?

Dersom oljepåfyllingen ikke gjøres riktig er det fare for luftlommer som medfører at oljenivået synker fra topp etter noen timers gange.

 

Selv fyller jeg olje fra dreneringsskruen i bunn vha pumpe- Fyller riktig oljemengde i en kanne og pumper dette inn og opp i drevet.

Link to post
Share on other sites

Fylte du via bunnpluggen på drevet, peilepinn eller påfylling ved girsjalter?

Nå husker ikke jeg riktig oljemengde, men er ikke dette 2,9 ( eller 2,7 ) liter på 290 DP?

Det virker lite sansynlig at du har en lekkasje, dersom oljen er like fin og blank etter endt sesong.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Fylte du via bunnpluggen på drevet, peilepinn eller påfylling ved girsjalter?

Nå husker ikke jeg riktig oljemengde, men er ikke dette 2,9 ( eller 2,7 ) liter på 290 DP?

Det virker lite sansynlig at du har en lekkasje, dersom oljen er like fin og blank etter endt sesong.

 

Hva har det å si hvor man fylte på olje?? Og å fylle olje via bunnpluggen var en ny variant som jeg ikke har hørt om før. Fullt mulig om man snur drevet på hodet, eller bruker trykk, men utdyp gjerne ????

 

Fullt mulig å miste olje uten at det er vann i drevet. Ved akslingene sitter det 2 simringer i serie. En for å holde olje inne, og en for å holde vann ute. Rundt girvelgereren er det kun en simring, men denne er dobbeltvirkende. Mangler du olje er det derfor godt mulig at du har en lekasje i en av de innre simringene. En trykktest avslører dette (og ta samtidig en vakumtest for å teste de ytre).

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva har det å si hvor man fylte på olje?? Og å fylle olje via bunnpluggen var en ny variant som jeg ikke har hørt om før. Fullt mulig om man snur drevet på hodet, eller bruker trykk, men utdyp gjerne ????

 

På Mercruiser drevet får man kjøpt ei pumpe man setter i oljeflasken samt skrur inn i bunnplugghullet og så pumper man drevet fullt med olje til det renner ut av nivahull øverst på drevet. (Nyere modeller med reservoar i motorom må også denne etterfylles.)

I VP verden er det lurt å helle olje inn i plugg ved girsjalter. Fyller man fra topp bør man ha god til da oljen må gjennom et rullelager. Man kan også åpne peilepinne på toppen av drevet og lage seg pumpesystem av ei såpedispenserflaske og fylle fra bunn.

 

I påhengsmotorverden er de vanlig å fylle med oljetuber man presser flate inn i bunnplugg til det renner ut av nivaplugg.

Link to post
Share on other sites

Som Jorg skriver, pumpes oljen inn via oljeavtappingspluggen i bunn av drevet. ( Peilepinnen i topp tas av )

Ved å bruke denne metoden unngår man luftlommer som kan oppstå ved for rask påfylling fra topp av drevet.

( I tillegg blir det lite søl )

Volvo selger pumpe og slagestuss med passende gjenger - betalte ca 150 for dette.

Link to post
Share on other sites

Som Jorg skriver, pumpes oljen inn via oljeavtappingspluggen i bunn av drevet. ( Peilepinnen i topp tas av )

Ved å bruke denne metoden unngår man luftlommer som kan oppstå ved for rask påfylling fra topp av drevet.

 

Bøyer meg for dette, har bare ikke sett helt behovet på et 290 drev de 20 gangene jeg har fyllt.

 

Skal bytte alle kryss samtidig, begynte å bli litt ulyd ved sving i lav hastighet.

Jeg byttet nylig 6 kryss, og kjøpte disse til 450,- SEK i sverige kontra 850,- NOK stk. i Norge. (Originale)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...