Jump to content

Bill mrk: Ny kalesje ønskes til lavest mulig pris. Hva vet du?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Nidelv 24 med en sliten kalesje. Prøvde impregnering i fjor (Acapella) med dårlig resultat. Det ble fuktige båtturer :diving: (selv uten alkohol), og kona vil ha ny kalesje i år. Jeg også...

Det som alltid er bankers :smash: , er at vi vil ha båtutstyr til lavest mulig pris - men allikevel med kvalitet som vi vil være fornøyd med.

Hvor bør jeg henvende meg for å få "gode priser"?

(Jeg bor på Sørlandet og har hørt om store prisforskjeller mellom lokale leverandører. Båten er jo en type som "alle" kjenner til, så jeg regner med at det finnes temmelige standard modeller av denne.)

Gi meg gode råd!

(Til opplysning har jeg søkt i forumet, men funnet mest om impregnering, og ikke nyanskaffelse.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Et vennepar av meg har akkuratt bestillt ny kalesje fra Jens Sagen til sin Hanto 24, pris noen kroner under 9000 inkl. mva og frakt til Østlandet!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Jeg kjøpte for noen dager siden kalesje til min draco 2300 hos Jens Sagen. Den hadde de på lager å jeg betalte (inkl. mva) 11 600.- + frakt 200,- uten bøyler, syntes ikke dette var så veldig billig, men jeg er ny i "gamet" så det er bare min mening basert på null erfaring i kalesjemarkedet.

Jeg er litt i tvil om man er i en god posisjon med tanke på å diskutere pris på en kallesje i april måned om man ønsker den levert samme år... Jeg tror de fleste har ordreboken rimelig full og man må vel ta til takke med den som finner tid til å sy en kallesje, eller har en på lager.... Jeg er enig i at Jens Sagen nok kan være lurt å sjekke, de var vel nærmest hoffleverandør til en del snekker fra det blide sørland på 70 og 80 tallet.. Her en del merker som de kan lage til

9000 kroner for en kallesje til en Hanto 24 var slett ikke så gal pris det... mener jeg betalte er 7-8000 til gammel sandviken riktignok med bøyler i 98 fra Alf Hansen...

Edited by Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Vi betalte i fjor kr 6120,- for kalesje og nye bøyler til vår Marex 24" hos Hϋbert. Det er litt forvirrende, men Hϋbert er en del av Helly Hansen/ Skagen, de holder til i samme bygning, men er rimeligere en Sagen. Telefon: 38 18 32 20, adresse Mjåvann industriområde, Kr.sand

De gir prosenter om høsten, da syr de den i løpet av vinteren. Pris er forøvrig avhengig av hvor mye stoff som går med, ikke størrelsen på båten. Regner med de kan gi en pris på direkten.

Batilla

Edited by Batilla (see edit history)

Takk takk :yesnod:

Epost er sendt til Sagen, så får jeg følge opp med telefon i morgen ut på dagen hvis jeg ikke har hørt noe. Er klar over at det ikke er høysesong for pruting, men det var heller ikke planen. Har bare hørt ymse som jeg ønsker å slippe unnav...

En tett båt er å foretrekke. Så kan madammen sove godt igjen :sleep:

-Så får jeg søke her på forumet etter triks på tetting av lekke vinduer (kun ett, men det er irriterende nok).

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

..og jeg tar en telefon til Hübert også :-)

Takk for tipset!

Jeg har bestilt kalesje til In-Lander 8600 hos Multisøm på Eydehavn formsydd på båten med nye bøyler 12000 ink mva dette er den billigste plassen blant de 10 plassene som jeg har forhørt spriket var fra 12000 og helt opp til 31000 i tønsberg.

Helly Hansen i Moss kom på en fin 2 plass sammen med Måløy søm på 13000 ink bøyler og frakt.

Lykke til. :cheers:

Edited by dezibella (see edit history)

www.songembf.com

Undersøk også pris hos Wolfgang Honzel, driver på Støle i Grimstad.

Normalt har han nok hatt litt høyere priser enn andre, men jeg ser etter siste bestilling at han har justert prisene litt (tror jeg). Kvaliteten på hans arbeider er av høy kvalitet.

Jens Sagen er også rimelig og innehar høy kvalitet. Hûbert kjenner jeg ikke til....... Der er også en kar på Eydehavn som har sydd kalesjer i en del år. Kvaliteten kjenner jeg ikke så mye til, men har hørt han er rimelig. Husker ikke helt navnet men et søk på gule sider bør gi resultater.

Men det går ikke å fikse den gamle ? Som flere er inne på, er det rimeligere å bestille på høsten for å sikre sysselsetting for vinteren. Er det sømmene som er gåene? Isåfall kan disse ettersyes.

Grunn til at jeg nevner dette, er at jeg kjenner flere som har gode erfaringer med dette, i tillegg til at gamle-kalesjen har en verdi i den grad at du kan beholde denne som "vinterkalesje" som flere og flere ynder å bruke etter hva jeg kan se.

..og jeg tar en telefon til Hübert også :-)

Takk for tipset!

Det er mulig de har felles resepsjon og dermed samme telefonnummer, men da er det bare å spørre etter Hübert. Ønsker du å bestille pr. telefon så sender de deg fargeprøver først.

Batilla

Hei!

Jeg har en Nidelv 24 med en sliten kalesje. Prøvde impregnering i fjor (Acapella) med dårlig resultat. Det ble fuktige båtturer :diving: (selv uten alkohol), og kona vil ha ny kalesje i år. Jeg også...

Tenkte selv å bruke Acapella på en mindre båt vi har, den er tett men har litt jordslag og er bleket. Var du fornøyd med innfargingen med Acapella? Lakk den mer etter impregneringa? Noen sier også at kalesjeduken blir stiv av Acapella, opplevde du det? Prøvde du vanlig impregnering etter Acapella?

Batilla

Da vi skulle ha ny kalesje til "Fruens Ønske" (Silver Viking 17 fot) falt valget på Alf Hansen etter utallige prisforespørsler kom de billigst ut. Ikke hadde de tid til å lage den heller men med levering etter august ble prisen annerledes og. Tror det var cirka 1000,- rimeligere. Den ble 7200 mener jeg å huske

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Tenkte selv å bruke Acapella på en mindre båt vi har, den er tett men har litt jordslag og er bleket. Var du fornøyd med innfargingen med Acapella? Lakk den mer etter impregneringa? Noen sier også at kalesjeduken blir stiv av Acapella, opplevde du det? Prøvde du vanlig impregnering etter Acapella?

Innfargingen ja. Hadde en annen båt der jeg brukte Acapella (brun) og den ble både fin og veldig tett. Så i mitt tilfelle med Nidelven har jeg mistanke om at forrige eier har skrubbet kalesjen (og ødelagt den). Jeg vasket den jeg også, men ikke så innmari hardt. Skal for så vidt ikke stå 100% på at det var Acapella på Nidelven da jeg tok to kalesjer samme året. (i fjor). Mulig at det var et annet merke Maritime har...

Bare for å ende tråden i en konklusjon (for dem som søker den opp siden):

Kalesje er bestilt fra Sagen i Kristiansand. Pris kr 9700,- inkl - med levering før sesongstart (dvs de hadde på lager i riktig farge).

Jeg bestilte samme kalesje som vi har fra før (samme mal), men denne gangen med "vinduer" på siden, både bak og foran. Forrige kalesje (den jeg nå bytter ut) er datostemplet mars 1992, så den er nå 15 år/ sesonger gammel og har gjort sitt. Ikke bare er sømmene dårlige, men duken i seg selv revner to steder... :diving:

Vi gleder oss til en tørr sommer uansett hvor mye det regner... :yesnod:

Nå gjenstår oppussing; mer om det i en annen tråd...