Jump to content

Hva gjorde jeg galt ved plast reparasjonen?

Hita

Recommended Posts

For to år siden forsterket jeg luken til ankerbrønne da den begynte å bli veldig "myk". Jeg var veldig fornøyd første sommeren, forsto at noe begynte å gå galt sist sommer og i år er det som bildet viser.

07042008_bilder_003.jpg

Jeg smurte på polyester og glassfibermatte fra Biltema etter oppskriften og har i tillegg en teak planke inni for å forsterke det hele. Men nå er det løsnet og jeg vil ikke gjøre jobben på nytt før jeg vet hva jeg gjorde galt første gang. Jeg håper det er noen her på forumet som vet hva jeg har gjort feil og kan gi meg noen råd.

Grunnarbeidet er jo svært viktig her. Du bør nevne hva luken er laget av/behandlet med og hva du gjorde med den før du smurte på polyester. Polyester på f.eks. epoxy er ingen god løsning. Polyester på polyester skal ikke løsne hvis rubbet ned og avfettet.

Det ble lagt rett på gelcoten men vasket med aceton først.

Her ligger feilen, rett på gelcoat eller enda verre topcoat så vil dette slippe før eller senere, spesielt dersom området blir utsatt for belasning.

Må slipes helt ned til glassfiberen før du legger en duk på, så treverk og ny duk....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Selv om man sliper gjennom gelcoaten bør man også rufse opp den gamle glassfiber/polyester støpen slik at man nærmest har løse glassfibre som den nye støpen kan herde i.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Teak er vel heller ikke optimalt som kjernemateriale, ettersom det utsondrer fettstoffer og gir dårlig vedheft for polyesteren. Jeg ville heller brukt divinycell. Og gjør som de andre sier. Slip ned til glassfiberen før du plaster. Polyesteren fra Biltema funker greit nok, tror neppe det er årsaken.

Red:

Det kan også se ut på bildet som om teakplanken du plastet inn har skarpe kanter. Husk å fase kantene på kjernematerialet før du plaster det inn, hvis ikke sitter neppe duk/matrise spesielt godt.

Edited by ulysses (see edit history)

helt umulig å få plast til å henge på teak ja-spesielt teak altfor feit)men også alle andre tresorter som arbeider i forhold til fukt og temperatur. Ellers må man helt ned i laminatet før man kan legge ny polyester og glassfiber!

Ser ut som man her har fulgt den mye omtalte videosnutten på plastreprasjon.

dette var jo ikke det værste stedet å gjøre feil på, dette burde være enkelt å rette opp.

helt umulig å få plast til å henge på teak ja-spesielt teak altfor feit)men også alle andre tresorter som arbeider i forhold til fukt og temperatur. Ellers må man helt ned i laminatet før man kan legge ny polyester og glassfiber!

Balsa er et utmerket kjernemateriale, lett, suger til seg av limet/matrixen og gir meget god vedheft. Ellers enig i andre som poster her at skal du få vedheft må du slipe bort gelcoat'en først.

Takk for tilbakemeldingene. I mai vil jeg foreta en ny reperasjon (i mellomtiden er det tre uker på jobb) hvor jeg vil ta hensyn til de rådene jeg har fått.

Hilsen Terje

Biltemas "rasprondell" art nr 16-350 (kr 64,90) er konge, varer sikkert litt kortere enn en eller annen original der ute, men som regel så glemmer jeg dette ute i regnet...

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Hvor får jeg tak i Balsa? (I Bergensområdet) Jeg antar det ikke er hyllevare i byggvarebutikker.

Her:

Nygaten 3

5017 Bergen

Tlf: 55324488

Fax: 55324489

bergen@smallsize.no

www.smallsize.no

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Hvor får jeg tak i Balsa? (I Bergensområdet) Jeg antar det ikke er hyllevare i byggvarebutikker.

Husk at du bør ha balsa som er beregnet som kjernemateriale. Dvs at den ligger med endeveden mot laminatet sett i tversnitt. Baltek lager dette, men jeg vet ikke om mange som selger det til forbruker. Divinycell er mye lettere å få tak i.

• 4 months later...

Biltema har noe med den beste kjemien på markedet. Men alt annet kan en stort sett styre unna. Gelcoat kan brukes i forkant av støping, ikke noe problem. Men for at resultatet skal bli som ønsket "og tett"!! Ligger løsningen som nevnt her mange ganger i forarbeidet. Jeg slipte (for hånd) i 13 timer på min with, denne hadde fått betydelige skader i skrog under vannlinjen og trakk vann. Dette er nå 3 år siden og båten er like tett.

Å rulle ut ALL luft i duken er også et must for at dette skal bli "hel ved". Bruk alu rulle, det får man på maritim og evt Biltema,

litt usikker på om de har på Biltema.

-2007 Jans Entry 25' Halvfabrikat prosjekt, på sjøen i år??