Snekker'n Startet 7.April.2008 Del på Facebook Startet 7.April.2008 Var så vidt inntil en tjæreinnsatt bryggestolpe i fjor sommer. Forsøkte å tørke av griseriet med en gang, men fikk ikke bort alt. Har forsøkt diverse polish, gummibåtrens og lett skraping med kniv, men det ser ut som om tjæreflekkene har trukket inn i fenderlisten. Er det noen gode forslag til hvordan få bort flekkene? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
roaldbj Svart 7.April.2008 Del på Facebook Svart 7.April.2008 Du har trolig litt flere muligheter. Jeg pleier å bruke autosol. Noen sverger til UniversalStein. Sitér dette innlegget Link to post
nb840 Svart 7.April.2008 Del på Facebook Svart 7.April.2008 Aceton. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 7.April.2008 Del på Facebook Svart 7.April.2008 Enig med siste taler.... Aceton er veldig bra. Fjernet all drit på min fenderlist, og den øvre delen som er falmet av sola blir fornyet. Brukte autoglym sin "bumper care" til slutt. Blank og fin Men bruk ei godt fuktet fille, slik at den ikke "lugger" når du vasker. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
lippert Svart 7.April.2008 Del på Facebook Svart 7.April.2008 Jeg har prøvd aceton, og det tar flekken, men i følge Parmaplast så "ødelegger" den også fenderlista. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
roaldbj Svart 7.April.2008 Del på Facebook Svart 7.April.2008 Dess lengre man har jobbet med sin egen båt - dess forsiktigere er man med aceton. Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 7.April.2008 Del på Facebook Svart 7.April.2008 Prøv vanlig melange margarin. Tar i hvert fall tjære man har fått på hendene. Sitér dette innlegget Link to post
terapi Svart 7.April.2008 Del på Facebook Svart 7.April.2008 (redigert) Er det tyri tjære fjernes det med terpentin. Er det olje produkt bruker du white spirit eller tynner. Blir lista matt kan du bruke bivoks som pollish. Redigert 7.April.2008 av terapi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 7.April.2008 Del på Facebook Svart 7.April.2008 Jeg har prøvd aceton, og det tar flekken, men i følge Parmaplast så "ødelegger" den også fenderlista. Jeg ville ikke brukt aceton på en relativt ny fenderlist, til det blir det for kraftig. Men på min som er 18 år gammel, og som ser ut som om den er sandblåst på oversiden, var det meget effektivt. Ble nærmest som ny. Men sikkert viktig å tilsette litt "stoffer" og fuktighet i form av bumper-care eller tilsvarende. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Oteren Svart 7.April.2008 Del på Facebook Svart 7.April.2008 Dess lengre man har jobbet med sin egen båt - dess forsiktigere er man med aceton. Ville ihvertfall sørget for usedvanlig god lufting.....sterkt løsemiddel. Autosol er min løsning. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 7.April.2008 Del på Facebook Svart 7.April.2008 Eg brukte bremsevæske på min fenderlist (svart), denne ble som ny iallefall... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.April.2008 Del på Facebook Svart 7.April.2008 Bruk aller fineste stålull dyppet i rødsprit, og jeg garanterer godt resultat. Ypperlig også på fendere. Du tror det ikke før du har sett det. Funker også på skai/vinylputer. Etterpå er Autoglym sin Bumpercare fin for beskyttelse. En slik svamp med skrubb som på bildet, kan også brukes sammen med rødsprit i stedet for stålull. Hold deg unna Aceton! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Snekker'n Svart 7.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2008 Takk for mange gode forslag! Jeg prøver til helgen, og så kan jeg rapportere hva som fungerte best. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
haraldk Svart 7.April.2008 Del på Facebook Svart 7.April.2008 Kjøpte ny båt i fjor med lys grå fenderlist. Prøvde etter beste evne å unngå "tilsmussing" av denne ved fortøyning, men dengang ei... Ved vårpussen i år forsvant alle svarte merker avsatt fra brygger/fendere/bildekk ved bruk av MaxWax hardvoks/hardglans. Denne inneholder løsningsmiddler som fjerner f.eks. tjære samtidig som den beskytter og gir glans til fenderlisten Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 8.April.2008 Del på Facebook Svart 8.April.2008 Hugos er bra til sånt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.