Jump to content

Hvordan fjerne tjæreflekker fra fenderlisten?

Snekker'n

Recommended Posts

Var så vidt inntil en tjæreinnsatt bryggestolpe i fjor sommer.

Forsøkte å tørke av griseriet med en gang, men fikk ikke bort alt.

Har forsøkt diverse polish, gummibåtrens og lett skraping med kniv, men det ser ut som om tjæreflekkene har trukket inn i fenderlisten.

Er det noen gode forslag til hvordan få bort flekkene?

img_1777.jpg

Buster X med Yamaha 70

Enig med siste taler....

Aceton er veldig bra. Fjernet all drit på min fenderlist, og den øvre delen som er falmet av sola blir fornyet. Brukte autoglym sin "bumper care" til slutt. Blank og fin :smiley:

Men bruk ei godt fuktet fille, slik at den ikke "lugger" når du vasker.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Jeg har prøvd aceton, og det tar flekken, men i følge Parmaplast så "ødelegger" den også fenderlista.

Jeg ville ikke brukt aceton på en relativt ny fenderlist, til det blir det for kraftig.

Men på min som er 18 år gammel, og som ser ut som om den er sandblåst på oversiden, var det meget effektivt. Ble nærmest som ny. Men sikkert viktig å tilsette litt "stoffer" og fuktighet i form av bumper-care eller tilsvarende.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Bruk aller fineste stålull dyppet i rødsprit, og jeg garanterer godt resultat. Ypperlig også

på fendere. Du tror det ikke før du har sett det. Funker også på skai/vinylputer. Etterpå

er Autoglym sin Bumpercare fin for beskyttelse. En slik svamp med skrubb som på

bildet, kan også brukes sammen med rødsprit i stedet for stålull. Hold deg unna Aceton!

sprit.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kjøpte ny båt i fjor med lys grå fenderlist. Prøvde etter beste evne å unngå "tilsmussing" av denne ved fortøyning, men dengang ei... Ved vårpussen i år forsvant alle svarte merker avsatt fra brygger/fendere/bildekk ved bruk av MaxWax hardvoks/hardglans. Denne inneholder løsningsmiddler som fjerner f.eks. tjære samtidig som den beskytter og gir glans til fenderlisten :cool:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...