Jump to content

Isboks eller kjøleskap

Tranen2

Recommended Posts

I vår 30 år gamle seilbåt er det en originalmontert isboks og ikke kjøleskap. Isboksen er fullt ut brukbar, med plass til 60 liter is og 60 liter matvarer. Skal jeg beholde denne originalt eller skal jeg bygge om til kjøleskap. I mitt hode ser jeg for meg å beholde det som er originalt. Det bruker jo ikke strøm! Men er det for upraktisk? Meninger/erfaringer noen?

Tranen.

Edited by Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Etter min mening er kjøleboks perfekt i seilbåt, bruker lite/ingen strøm ifht kjøleskap (mindre kulde som "lekker" ut) og utnytter plass som ellers kanskje hadde vært ubenyttet. Dersom du vil oppgradere kan du jo alltids putte inn en kompressor med tilhørende vapperator, koster 4- 5 laken til vanlig, jeg betalte knappe tre for mitt på tilbud i fjor.

Trygve

Etter min mening er kjøleboks perfekt i seilbåt, bruker lite/ingen strøm ifht kjøleskap (mindre kulde som "lekker" ut) og utnytter plass som ellers kanskje hadde vært ubenyttet. Dersom du vil oppgradere kan du jo alltids putte inn en kompressor med tilhørende vapperator, koster 4- 5 laken til vanlig, jeg betalte knappe tre for mitt på tilbud i fjor.

Trygve

Enig med Trygve, jeg hadde selv en isboks og satte inn en supercool, noe jeg angret på. En kompressorkjøler er tingen, supercoolen var en strømsluker med liten effekt, da var det faktisk bedre å bruke bare is.

Takker for innspill!

Hvor lenge holder ca 50-60 liter is i isboksen? 1 dag, 4 dager 1 uke??

Tranen

Edited by Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.