Jump to content

Grunning og topcoat fra Biltema?

NEPTUN-LE6621

Recommended Posts

Hei.....

Har startet å pusse ned min båt nummer 2 ,ei 22 fot snekke i glassfiber. Har heva og laga sjølvlensande dekk,og skal grunne og male halve,evt heile båten utvendig kvit eller off-white.... Båten har off-white styrhus nå,og grønn underdel.....og skal ha heile båten off-white.....eller kvit...ikkje heilt bestemt. Det eg lurte på er......Er malinga til biltema grei å bruke...? eventuelt andre typer eg bør bruke....? Må jo tenke på lommeboka også... Men vil ikkje at malinga skal ligge igjen på fjorden etter første turen...he he

Redigert av jallis1971 (see edit history)

**Båtfolk**

-Vassendgutane-

Driver akkurat å lakkerer en båt selv med Biltema "grunning for plast/metall" som er en 2-komp epoxy-grunning, samt BT "Topcoat" som ikke er en topcoat, men tilsvarer jotuns hardtop.

Ref en tidligere tråd er disse produktene laget av Star, som er store på maling og lakk til maritimt miljø.

Jeg sprøytet grunningen 2 strøk, deretter 2 strøk topcoat.

Har tidligere malt opp en båt med jotuns antipest og hardtop, og så langt jeg kan bedømme produktene er ihvertfall ikke BT sin noe dårligere.

Grunningen sitter godt og blir knallhard å slipe på. Måtte frem med relativt grovt papir på pussemaskinen for å ta vekk litt rugler i grunningen (min feil, første gang jeg sprøytet, tynnet litt lite...). Deretter gikk jeg over hele skroget med vannslipepapir før jeg la to strøk med lakk. Hvert strøk herdet 1 døgn (hvis du lar det herde mer enn to døgn før overmaling må du slipe i mellom.

Hvis du skal sprøyte, få deg en skikkelig gassmaske. Vanlig støvmaske kan du bare glemme. Jeg brukte en slik 3M "værsting" som tar alt (kr 550,-). Det aller beste er nok en friskluftmaske, men regner med at 3M'en er godt nok siden jeg ikke jobber med dette daglig.

Disse produktene inneholder cyanid-forbindelser du ikke vil ha i deg. Dersom du ruller eller maler er disse bindt i produktet, men hvis du tynner ut og sprøyter, blir disse cyanid-forbindelsene frigjort til luften du puster inn.

Så jeg brukte engangsdress fra europris, engangshansker, maske og briller.

Nå kan jeg bare svare for meg selv, men jeg har rullet en båt før. Resultatet gjorde at jeg sprøytelakker den jeg holder på med nå :wink:

Folk skryter av mohair-ruller, men de rullene jeg har brukt har lagt igjen mye "ull" i malingen. Og jeg har brukt både jordan og BT mohair-rull med samme resultat. Så jeg tenkte at denne gangen skal jeg sprøyte. Og det funker helt fint.

På en stor snekke hadde jeg kanskje vurdert å snakke med noen som har erfaring med å holde sprøyta og fått dem til å sprøyte. Min båt er en 16' speedbåt, og jeg har sprøytet den hjemme i garasjen. Laget meg ett "sprøyterom" med vanlig 0,15mm veggplast som jeg stiftet fast i taket, og som forhindrer at hele garasjen nå er rød :cool:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...