Jump to content

Male innredningen, hvilken maling?

pero

Recommended Posts

Jada, jeg vet at dette har vært oppe et par ganger tidligere. Men noen gode svar har jeg ikke funnet. Innredningen består av teakfiner stort sett. Jeg ønsker å male deler av denne for å få lysere innredning, skule skadet og slitt finer, samt et forsøk på å fjerne gammel skutelukt som sitter i skottene.

nichpilotberth05kb44.jpg

nichportsettee02kb55.jpg

nichgalley08kb61.jpg

Dette er slik jeg tenker meg det skal bli. Ikke min båt vel å merke. I dag er benker og skott i finer som sagt, og vakkert er det ikke.

Så har noen erfaringer om hvilken type maling man bør bruke? Jeg vil ha matt finish. Grunning med heftgrunn og enten våtromsmaling eller vanlig oljemaling er det jeg tenker vil være mest hensiktsmessig.

pantry.jpg

Slik ser det ut i dag. Ikke det beste bildet desverre.

Synspunkter? (bortsetter fra anbefalinger om å la være selvsagt... :rolleyes: )

Pero

Heisann

Lukt er vel ofte et tegn på fukt av noe slag? sett inn en luftavfukter, fjerner det meste iløpet av et par dager, kanskje en uke. Lånt en slik bort til en kompis som hadde lukt i kjelleren. 3 dager etterpå var lukten borte og kjelleren tørr og fin..

joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Riktig at lukt og fuktighet gjerne henger sammen. Grunnen her er diesel og oljelekkasjer fra motoren, blandet med saltvann over sannsynligvis mange år. Motoren er nå overhalt, alle koblinger og slanger byttes ut. Så problemet er forhåpentligvis løst. Alle puter/madrasser og annen tekstil byttes ut. Men fineren har fått et mørkt innslag av olje i nedkant. Det er her jeg håper å stoppe den siste odørkatalysatoren. Og få en båt som man kan ta med minstedatteren på 1 år i uten frykt for luftveier.

Pero.

Forresten noen som har efaringer med RM69 toalettet og den septiktanken man får kjøpt til denne?

Lady,lady og lady.

Det er det samme som shipoline men i flere glanser.

Glemte å si, typen maling er ikke så viktig. Det er antall strøk og grunnarbeidet som er alfa og omega.

Lady er sikkert et godt alternativ. Men såvidt jeg vet er Lady et helt sortiment av forskjellige typer. Hvilken type? Våtrom? (er vel vannbasert?) eller oljemalingen?

Pero

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...