GeirKS Startet 8.Mars.2004 Del på Facebook Startet 8.Mars.2004 Hva tror forumet om en batterikasse i sjøvannsbestandig aluminium (5056?)? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Ut fra hensynet til korrosjon vil jeg si det er betenkelig hvis batteriet skulle lekke. Dessuten leder alu. strøm, tenker på mulighetene for kortslutning. Funderer på samme greia selv. Kan sveise nyyydelige kasser i syrefast. Tror i grunnen at jeg lager finnerkasser og maler med tjukk 2-komp. epoxy (som jeg har på lager). Har allerede ett batteri i slik kasse, virker pottetett og fint. Skulle helst hatt plast, men finner ikke noe som passer. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 8.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Ok, det var korrosjon jeg hadde betenkeligheter med. Aluminium tåler vel verken syre eller baser noe særlig? Hva med 4mm kryssfiner og et lag glassfibermatt og polyester på hver side, 2 lag i alle skjøter og hjørner? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Hej på er! Jag har rustfrie i min båt, dock savner jag lokk, batterierna står öppna i var sin kasse! kansje jag borde ha lokk ? (batteriet stikker vel opp ca 1 cm ur kassen !) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Må være glitrende godt, spør du meg. Ha på bra med top coat innvendig. Og så legge inn en stump elektrikerrør e.l. for tilkobling av lufting, perfekt. Kanskje lage kassene slik at bunnplaten stikker utenfor sideplatene, bra å ha for å skru fast. (Vi som seiler tenker bestandig på å gjøre det opp/ned). Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Hej på er! Jag har rustfrie i min båt, dock savner jag lokk, batterierna står öppna i var sin kasse! kansje jag borde ha lokk ? Lokk er et "must". Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Lokk er et "must". Er redd for det oxo! skall det gå hele vegen ned på utsiden kassen o med vanntett skarv? blir man pooped hur mycket hinner o rinne ut ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Gunga, lokket bør ikke ligge nedpå polene og forårsake krypstrømmer. Batterikassen skal romme all syren i batteriet i fall batteriet skulle sprekke. Hvis du skrur inn noen plater i eksisterende kasse slik at du får karmer som rekker over batteripolene og legger et lokk over, så skulle det vel være ok... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 lokket bør ikke ligge nedpå polene og forårsake krypstrømmer. Batterikassen skal romme all syren i batteriet i fall batteriet skulle sprekke. .. så lokket i sig, behöver ikke romme all syren ifall vi blir kullslagna? tror det er like viktigt att dom er rejält surrade, så att dom ikke ramler ur........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Står i ferd med å lage to stk. batterikasser. Blir laget i Divinycell og laminert fast i båten. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Hulda Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Gunga, som jeg skriver over, vi som segler tenker også på gjøre det opp/ned. M.a.o., mine batterier skal tåle at båten går rundt. Hvis man går rundt, og alt mulig løse gjenstander (som motor, batterier og denslags) begynner å fare rundt, så blir det så lett panikk ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Hvis man går rundt, og alt mulig løse gjenstander (som motor, batterier og denslags) begynner å fare rundt, så blir det så lett panikk ombord. har luret på om motorn kommer o henge fast opponer ? Har en kompis som rullade runt på en jordomsejling, han sa att det var hur mycket jobb som helst efteråt, krossade marmeladburker, sjökart, olje, böcker allt huller om buller! + att dom slog sig ganske rejält oxo! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Kirkhorn Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Jeg har akkurat laget en batterikasse til båten min i 2 m.m. rustfritt stål på jobben. Etter å ha sjekket litt nå, ser jeg at jeg helle burde laget den i syrefast stål. Men blir nok bedre enn det er i dag, ettersom batteriet på 135 amp. ikke går ned i orginal kassa. Gamle eier av båten hadde bare satt batteriet løst opp på den gamle kassa, og surret det fast med en stropp. REgner med at den nye varer noen år like vel, og den kostet meg ingen ting Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 har luret på om motorn kommer o henge fast opponer ? Jo da, med godkjente fester skal det gå bra. En bekjent av med som trillet rundt ved Asorene hadde innmari problemer med brukket mast på utsiden av båten og ketchup inne i båten. Alle skap og skuffer tømte seg. Det skal ikke hende hos Hulda. Materiale: Burde vært AISI 316, men andre kvaliteter holder sikkert en god stund. 2-kopm. epoxymaling innvendig vil gjøre at det holder veeeeldig lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Keiko Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Har (dårlig) erfaring med batterikasser av aluminium.. Vi hadde en Scania tankbil på jobben som hadde batterikasse med lokk av plast........som ikke var plast men aluminium Siden plast ikke leder strøm så tok vi det ikke så nøye med hvordan lokket ble demontert og montert ved ettersyn av batteriene. Det var en tabbe.. Han som kortsluttet to 12volt 160A batterier fikk tv lyd i ørene og ny kjeldress. Og den gamle Scaniaen fikk to nye batterier. Jeg tror at han vil anbefalle at batterikasse lokket er av 100% plast. Sitér dette innlegget Link to post
PerGunnar Svart 9.Mars.2004 Del på Facebook Svart 9.Mars.2004 Batterikasser i plast finnes det mange typer av, og billige er de også (100,- til 200,- kroner). Kassene spennes fast med lastereimer. F.eks. denne: 122,- for liten (75 Ah) og 180,- for stor (115 Ah). http://marinelektro.no/shop/index.html?item10750.html Har sett finere plastkasser enn denne, så hvis man leter litt rundt så finner man kanskje den rette. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 9.Mars.2004 Del på Facebook Svart 9.Mars.2004 Divinycell er et utmerket materiale for batterikasser. Plastes på begge sider og påføres topcoat. At batteriene festes skikkelig er et must. For noen tid siden hadde vi et tilfelle her i mitt distrikt der en kar med en 35fot båt som låg i ro og fisket i skipsleia. Han fikk en ugunstig bølge fra passerende lastebåt og tok en skikkelig overhaling. Antar han var bak i båten og fisket ,trolig var han uoppmerksom og ikke fikk rettet baugen i mot i tide. Resultatet ble at batteriene tok løst og ble knust mot motoren. Han ble liggende hjelpeløst å drive i traffikert skipslei. Han fikk en ganske sur jobb med opprensking i etterkant og mye ble ødelagt av syresøl. Regner med at han har skikkelige fester på batteriene nå. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 9.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2004 Takk for mange fine innspill. De ferdige batterikassene er ikke allverdens godt egnet til mitt formål da jeg ikke har klart å finne noen som passer nøyaktig til batteriene. Det er nemlig veldig trangt der de skal stå. Batteriene måler lxbxh 344x173x236. (115Ah Sønnak Nautilus Freeline) Noen som vet om ferdige kasser som ikke ødsler noe særlig med plassen? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.