Jump to content

Materialvalg til batterikasse

GeirKS

Recommended Posts

Ut fra hensynet til korrosjon vil jeg si det er betenkelig hvis batteriet skulle lekke. Dessuten leder alu. strøm, tenker på mulighetene for kortslutning.

Funderer på samme greia selv. Kan sveise nyyydelige kasser i syrefast. Tror i grunnen at jeg lager finnerkasser og maler med tjukk 2-komp. epoxy (som jeg har på lager). Har allerede ett batteri i slik kasse, virker pottetett og fint.

Skulle helst hatt plast, men finner ikke noe som passer.

Må være glitrende godt, spør du meg. Ha på bra med top coat innvendig. Og så legge inn en stump elektrikerrør e.l. for tilkobling av lufting, perfekt. Kanskje lage kassene slik at bunnplaten stikker utenfor sideplatene, bra å ha for å skru fast. (Vi som seiler tenker bestandig på å gjøre det opp/ned).

Gunga, lokket bør ikke ligge nedpå polene og forårsake krypstrømmer. Batterikassen skal romme all syren i batteriet i fall batteriet skulle sprekke. Hvis du skrur inn noen plater i eksisterende kasse slik at du får karmer som rekker over batteripolene og legger et lokk over, så skulle det vel være ok...

lokket bør ikke ligge nedpå polene og forårsake krypstrømmer. Batterikassen skal romme all syren i batteriet i fall batteriet skulle sprekke. ..

så lokket i sig, behöver ikke romme all syren ifall vi blir kullslagna?

tror det er like viktigt att dom er rejält surrade, så att dom ikke ramler ur........

S/Y Gunga Din

Hvis man går rundt, og alt mulig løse gjenstander (som motor, batterier og denslags) begynner å fare rundt, så blir det så lett panikk ombord.

har luret på om motorn kommer o henge fast opponer ?

Har en kompis som rullade runt på en jordomsejling, han sa att det var hur mycket

jobb som helst efteråt, krossade marmeladburker, sjökart, olje, böcker allt huller om buller!

+ att dom slog sig ganske rejält oxo!

S/Y Gunga Din

Jeg har akkurat laget en batterikasse til båten min i 2 m.m. rustfritt stål på jobben.

Etter å ha sjekket litt nå, ser jeg at jeg helle burde laget den i syrefast stål.

Men blir nok bedre enn det er i dag, ettersom batteriet på 135 amp. ikke går ned i orginal kassa. Gamle eier av båten hadde bare satt batteriet løst opp på den gamle kassa, og surret det fast med en stropp.  REgner med at den nye varer noen år like vel, og den kostet meg ingen ting

har luret på om motorn kommer o henge fast opponer ?

Jo da, med godkjente fester skal det gå bra. En bekjent av med som trillet rundt ved Asorene hadde innmari problemer med brukket mast på utsiden av båten og ketchup inne i båten. Alle skap og skuffer tømte seg. Det skal ikke hende hos Hulda.

Materiale: Burde vært AISI 316, men andre kvaliteter holder sikkert en god stund. 2-kopm. epoxymaling innvendig vil gjøre at det holder veeeeldig lenge.

Har (dårlig) erfaring med batterikasser av aluminium..

Vi hadde en Scania tankbil på jobben som hadde batterikasse med lokk av plast........som ikke var plast men aluminium :nonod:

Siden plast ikke leder strøm så tok vi det ikke så nøye med hvordan lokket ble demontert og montert ved ettersyn av batteriene.

Det var en tabbe.. :smiley:

Han som kortsluttet to 12volt 160A batterier fikk tv lyd i ørene og ny kjeldress.

Og den gamle Scaniaen fikk to nye batterier.

Jeg tror at han vil anbefalle at batterikasse lokket er av 100% plast. :nonod:

Divinycell er et utmerket materiale for batterikasser. Plastes på begge sider og påføres topcoat.

At batteriene festes skikkelig er et must.

For noen tid siden hadde vi et tilfelle her i mitt distrikt der en kar med en 35fot båt som låg i ro og fisket i skipsleia. Han fikk en ugunstig bølge fra passerende lastebåt og tok en skikkelig overhaling. Antar han var bak i båten og fisket ,trolig var han uoppmerksom og ikke fikk rettet baugen i mot i tide.

Resultatet ble at batteriene tok løst og ble knust mot motoren. Han ble liggende hjelpeløst å drive i traffikert skipslei. Han fikk en ganske sur jobb med opprensking i etterkant og mye ble ødelagt av syresøl.

Regner med at han har skikkelige fester på batteriene nå.

Takk for mange fine innspill.

De ferdige batterikassene er ikke allverdens godt egnet til mitt formål da jeg ikke har klart å finne noen som passer nøyaktig til batteriene. Det er nemlig veldig trangt der de skal stå.

Batteriene måler lxbxh 344x173x236. (115Ah Sønnak Nautilus Freeline)

Noen som vet om ferdige kasser som ikke ødsler noe særlig med plassen?

GeirKS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...