Jump to content

Sea Ray 28, erfaringer?


Ninnin

Recommended Posts

Hei,

 

Hvilken Sea Ray 28 er det du har i tankene. Har selv en Sea Ray Sundancer 240 1997 modell som er 24 amrikanske fot eller 25,5 fot LOA som vi nå måler i Europa. Denne fungerer utmerket for 2 personer på helgeturer og også en uke eller to ferie. Denne har fin stikk kabin med plass til 2 voksene slik at du slipper å bruke salongen til soveplass om du bare er to.

 

Dersom du er i tvil om hvilken modell du har (evt vurderer) så finner du full modell oversikt her: http://international.searay.com/archives.asp

 

Merk at nyere modeller av Sea Ray (og andre amrikanske modeller) nå oppgis med LOA mål ved nysalg i Norge.

F.eks så er en Sea Ray Sundancer 275 egentlig en US Sea Ray Sundancer 260.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Hadde tidligere en Sea Ray 240 DA (Sundancer) som er ca 26 fot, denne var utmerket som weekendbåt for 2 voksne og 2-3 barn i finvær, men rederinnen mente det ble for trangt ved lengre opphold og turer, derfor byttet vi til noe større. Var på 2 ukers tur med ett vennepar med 2 barn i sommer, de disponerte en 260 DA dvs 28 fot. Det så ut til å fungere bra for dem.

Link to post

Ville ha gått for en 290 Sundancer :yesnod:

Har nemlig en for salg på Finn :wink: 270 og 280 blir fort litt for liten etter min mening. Men det kommer jo selvfølgelig an på hvor mange dere er da.

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post

Kan anbefale Sea Ray 280/315 (samme båt, 280 er US og 315 er Europa betegnelse). Har en selv og er veldig fornøyd. Det er bedre plass inne i båten enn en skulle tro.

 

Importerer du fra USA, ikke kjøp single-engine bensin. Denne båten er best med 2x220HK (bensin) eller en kraftig diesel (type CMD-4.2 eller D6-330/370). Jeg har KAD300 og det funker forsåvidt ok men merker at dreiemomentet ikke er det samme som må nyere CMD eller D6 motorer. Det gør den noe tung å få i plan med full ferielast. Jeg gikk ned en propellstørrelse. Mistet 2 knop toppfart men fikk mye bedre aksellerasjon og gikk betydelige lettere opp i plan når den var lastet.

 

Du finner mange erfaringer her Club Sea Ray.

 

Ellers finner du en sammenligningstest mellom bensin og diesel utført på en Sea Ray 275 båt i siste nummer av ViMenn båt samt i siste versjon av Vi Båtegare. Kort oppsummert sier denne testen av D6-310 er et bedre valg enn den største til Mercruiser (375HK) i alle felt med unntakk av pris (100K mer).

 

/Øystein

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...