Jump to content

Når bruker jeg drevtrim og når bruker jeg trimflaps?

Trinn II

Recommended Posts

Trinn II er min første drevbåt. I den forbindelse lurer jeg på når det er hensiktsmessig å bruke drevtrimen. Jeg har ikke turt å røre denne knappen i frykt for å gjøre ubotelig skade. Jeg trimmer ut båten med trimflaps, og erfarer med dette bedre cruisefart og bedre gange i sjøen. Men, hva oppnår man ved å trimme drevet. Jeg erfarer også at jeg ikke får mer enn 3200 rpm. på min Mercruiser 4,2 D-tronic. Mener denne skal kunne dras til 3800. Vil trimming av drev ha noen innvirkning på dette??. Har jeg feil propeller?? Takk for hjelpen :confused:

Drev trim bruker du for å trime båten perfekt.

Eg har en bayliner 2855 når eg går på crus så er flapsene helt opp og eg bruker kun flaps til å rette båten vis de er mye strøm fra siden for å rette båten.

bruker drevtrim til å heve båten litt i baugen og da oppnår eg litt høyere fart + lyden fra drevet blir mye finere og mindre vibrasjon i båten,

Trimming med trimflaps er jo litt det samme som å bremse. Jeg trimmer først med agregatet (ikke mer enn halveis hver vei) for så evt trimme resten med flaps. For mye trimming med agregatet gjør at du får større påkjenning på drivknutene som igjen slites ut raskere. Men for alldel bruk trimmen på agregatet

Når drevet trimmes opp bør du følge med trim indikatoren å være sikker på at det ikke går for langt, det skal normalt stoppe men bryterene er under vann og kan være skadet. sjekk gjerne før motoren startes.

Noen som har en universal oppskrift på hvordan man tar båten fra null til cruisefart mht. trim?

Hei Trinn II :flag: . Har samme motor som deg. Riktig at maks turtall for denne motoren er 3800 o/min. Det at du nå kun får 3200 kan være både grunnet "feil" utveksling på drevet og/eller for stor dimensjon på prop.

Dette henger jo alltid sammen, så jeg anbefaler deg å kontakte fagfolk for å få beregnet riktig prop.

Hva slags drev har du? Bravo I - II - III.... Kjenner du til hva du har av prop. størrelse og utveksling pr. idag?

Hadde en 30 fot Scand Dynamic.. men bra v-bunn. Bør bruke begge deler mener nå jeg. Når du skal opp i plan kjører du begge trimplana noe med samt litt negativt på powertrim. Når du kommer godt over i plan kjører du trimplana helt opp og kjører opp powertrim til du føler båten går lett. Deretter støtter du deg bare på plana når du trenger å ta høyde for vektplassering eller vind. Skal du kjøre farten så langt ned som overhodet mulig kjører du powertrim og drev helt ned. Med en dynamic kunne jeg ligge helt på grensen rundt 17-18 knop. Dette forandrer seg jo mye fra båt til båt. Noen båter har baugen opp i skyene og du ser nada - da sier det seg selv at du kjører full negativ på powertrim og trimplan til du er oppe. På Balticen jeg har nå - som er en buss og halvplaner bruker jeg bare trimplan for å stabilisere - den går vel best egentlig uten trimplan - sånn jeg føler båten.

Når det gjelder turtall kan du miste 200 rpm bare på slim på propell og skrog - så kan du glatt miste 200 til ved å brøyte ved å ikke trimme riktig. Klart stigning har mye å si også. Du skal helst oppnå max turtall med tom båt som er nystoffet. Jeg hadde A5 på mitt DP drev og fikk fullt turtall og litt til med 4 pers og fulle tanker - da byttet jeg til A6, gevinsten var 2-3 knop mer siden motoren orket mer. På slutten av sessongen fikk jeg aldri mer enn 200 rpm under maks turtall pga groe - det er vanlig.

Edited by fredriko (see edit history)

Generelt vil jeg si at drevtrimmen brukes for å trimme baugen opp og ned - flaps brukes for å justere om båten krenger mot ene siden - pga sidevind (alle planende båter lener seg mot vinden) eller vektfordeling.

Jeg har som regel flaps helt opp slik at de ikke har noen som helst effekt som utgangspunkt. Drevene trimmer jeg helt inn når jeg går fra rolig gange og opp i plan. Når båten planer ut ved 15-20 knop trimmer jeg drevet fra -4 grader til 0 grader - så videre til +2-3 grader over 30 knop. Flatt vann og full fart har jeg +4 grader.

Flaps bruker jeg for å korrigere sideveis krenging. Sjelden jeg bruker de for å presse baugen ned.

Har du drevet trimmet helt hele tiden er det naturlig at du mister rpm for da presses baugen ned hele tiden. Holder du deg innenfor -5 grader (helt inn) og +5 grader (helt ut) gjør du ingen skader. Eneste skade du kan gjøre er om du trimmer drevet til beach posisjon og kjører fort - da kan du få for lite kjøing. Ved beach posisjon vil propellen nesten være i vannflaten - og ofte er det et eget grep på bryteren for å løfte drevet til denne posisjonen. Dette står det sikkert mer om i instruksjonsboka di

Edited by Bitteliten (see edit history)