Jump to content

Valg av kompass!

simarli

Recommended Posts

Hei!

Etter å ha kjøpt meg en 27 fots cabincruiser uten kompass lurer jeg på hvilket kompass jeg skal kjøpe og hvor det er rimeligst?.Ønsker et godt kompass av god kvalitet.Håper noen har gode råd her. :confused:

Kompass fra Bergen Nautik, Neptun eller C-Plath er nok av de bedre men du finner neppe noen av disse i billighylen. Et got dempet kompas Fra Plastimo gjør sikert nytten og kan kjøpes fra foreksempel Seatronic.

De fleste kompassen fungerer nok greit, men de må kalibreres, og det er en større oppgave enn innkjøpet...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Hei!

Er det ingen her som kan anbefale et bra kompass til en Hasla 27 som går 19 knop?Takker for svar :yesnod:

Anerkjente fabrikanter er Silva og Plastimo. Kjøper du et kompass til ca.800 - 1000 kroner, får du et rimelig godt kompass til bruk i din båt. Begge disse produsentene vil du finne i de aller fleste båtutstyrsbutikker.

Du kan eventuelt vurdere å kjøpe et brukbart peilekompass. Seatronic har Plastimo Iris 100 til kr. 550. Jeg har brukt dette i mangte år og er stort sett godt fornøyd. Man kan gå til et sted ombord hvor det er relativt svake magnetiske krefter fra høyttalere og annet, og få gode peilinger.

Ved valg av kompass må man og tenke på hvor det skal plasseres. Det skal ikke komme i veien og likevel skal man lett kunne lese hva det viser. Andre ting er at man må ta hensyn til den magnetisme som er de forekjellige stedet i båten.

Vil anbefale deg å se på denne linken, der får du mange innspill. Marinkompass

Dette kan være en god start.