Sleipner93 Startet 10.April.2008 Link til dette innlegget Startet 10.April.2008 Hei! Har en 20hk Johnson som er rimelig slitt i lakken. Jeg har nå tatt nesten hele motor/undervanns i deler og jeg tror det kan være greit og få det lakkert opp. Har en grønn farge fra biltema på sprayboks med lignende farge, kan jeg bruke dette? Eller er det ikke bra nok? Hvordan er forarbeidet foressten? Må alt gammel lakk fjerenes og så må det gås over slik at jeg får en ru overflate som det fester på? Jeg antar det er lurt/viktig og grunne før lakken også? Takker for tips! Link to post
seilærn Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 (redigert) Fjern all løs lakk og malingsbobler. Selv har jeg brukt våtslipepapir og masse vann.. Støv og sånt skal også vekk Holder på med samma jobben, har ikke kommet lenger i påvente av varmere vær. Når det gjelder lakk som fortsatt er i god stand, tror jeg du kan la den være på, men rubbe opp veldig lett i overflaten, så den nye lakken får feste, puss litt ekstra i overgangene mellom gammel lakk og der det ikke er lakk, så slipper du å få hakk/ujevheter. lakken og grunninga (zinkprimer trur eg) jeg skal bruke Redigert 10.April.2008 av seilærn (see edit history) Link to post
kentaur Svart 10.April.2008 Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Det er vanskelig å få maling til å sitte på aluminium i lang tid. Jeg bruker alltid en tokomponent grunning som heter "Quick metal grunning". En lett sandblåsing av aluminium er en fordel før påføring. Ikke alle spraybokser egner seg til toppstrøk. Prøv deg fram. Billige bokser (Europris eller Biltema) er som regel ikke noe å satse på. Link to post
Sleipner93 Svart 10.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Hei! Har hørt at det er vanskelig og få lakken til og sitte på aluminium ja. Det kan være at jeg kan sandblåse men er ikke helt sikker enda.. Hvor selges denne "Quick metal grunningen" ? Link to post
Honduras Svart 11.April.2008 Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 Du må bruke en etsegrunning på aluminiumen. Denne "spiser" seg gjennom oksydbelegget. Hvis ikke vil lakken flasse av etterhvert. Bl.a Maritim selger "Etch primer". Deretter kan du legge på en slipegrunning og til slutt lakk. Eventuelt kan man bruke epoxyprodukter, men de har jeg ingen erfaring med. Å legge en zink-primer på en aluminiums-stamme ville jeg vært forsikting med i forhold til tæring osv. Kan alt for lite til å si hva som kan skje, men "føre vár" prinsippet tilsier at det ikke blir MEG som skal teste den varianten i hvert fall * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
index Svart 11.April.2008 Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 Å legge en zink-primer på en aluminiums-stamme ville jeg vært forsikting med i forhold til tæring osv. Mener å huske at det i alle fall før ble benyttet en primer som ble kalt zincromat på aluminium. Denne var gul og tyntflytende, ikke ulik etsprimer egentlig. Men enkomponent. Men det beste er uten tvil 2 komp. etsprimer, om du kan få tak i det. Skal ikke store skvetten til! "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sleipner93 Svart 11.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 Får se hva jeg finner på, hvor mye koster disse grunningene sånn cirka? Er jo ikke mye jeg trenger. Er det mulig og få de på sprayboks? Link to post
Honduras Svart 11.April.2008 Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 Har du en billakkerer i nærheten? Kanskje de har en liten skvett til deg, du trenger jo ikke mer enn en desiliter eller to. Hvis ikke finner du sprayboks med Etch-primer på Maritim. Torshov bilrekvisita tror jeg også fører den samme boksen som Maritim. Kr 279,- * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Sleipner93 Svart 11.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 Joda har noen billakerer her omkring. Er det noe spesielt merke/produkt jeg skal ha eller skal jeg bare spørr etter 2.komp etsprimer for aluminium? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn