Jump to content

hjelp til kobling Prestolite dynamo


Gringol

Recommended Posts

Hei

 

Måtte bytte min gamle dynamo på Volvo penta diesel AQAD40A 165hk, men den er merket litt anderledes og lurer da på følgende.

B+ har jeg funnet ut

D- har jeg også funnet ut

Men så står jeg igjen med DF, hvor skal denne kobles på, og

G1 hvor skal denne kobles på???

Kan noen hjelpe, det er vel p.g.a utvendig regulator at jeg nå har en annen merking?

Se bilde

dynamo.jpg

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Link to post

Dette dynamoet er Prestolite.

Forresten antakeligvis topolt.

 

Til venstre er det B- (nederst ligger en isolasjonsskive)

Til høyre er det B+ som du fant ut.

 

Dette til øverst er ikke D- men D+.

Dette plusstegn er ikke støpt på det beste og dårlig synlig av og til.

 

W fant du og.

 

Hva trenger du ellers?

Hvilken type eksternt regulator har du, eller mener du den påmonterte her på bildet?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Skjønner hva du mener, Mix.

Iso-skiven jeg snakker om ligger vanligvis mellom festen av kondensatoren og dynamohus.

Vanligvis.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

ææææ dette skjønte jeg lite av.

 

Åltså, jeg har ledninger som skal monteres på den nye dynamoen, som er B+:den er ok, så oppe til høyre er det stemplet D-, her har jeg ledning som er merket D-:altså OK.

 

Så kommer en ledning som er merket DF hvor skal denne?

Og så en ledning som er merket G1 hor skal denne?

 

Ikke bry dere om regulator, da jeg sikkert ikke har peiling på helt hva jeg prater om der.

 

HJELP?

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Link to post

Det går ikke så enkelt som du synes.

 

Disse betegnelser betyr mye og derfor bryr jeg meg ganske mye om det finnes en ekstern regulator eller ikke.

Dette må vi bare få vite, ellers kan ingen hjelpe deg.

 

Først, jeg sa det allerede:

Hvis den nye dynamo er en Prestolite, da er kontaktet som du synes at det er D- (minus) på dynamoet sansynligvis D+ (pluss) / 61.

D+ er for tilkobling av ladekontrolllampen, så må du sjekke nøye.

 

Betegnelsen G1 (ikke tilfeldigvis omvent: IG ? ) kan også være en styrekontakt som brukes for samtidig styring av to dynamoer.

Har du to dynamoer?

Hvis så: Går dette kabel som du ønsker å koble til nytt dynamoet til en boks, og går fra denne boksen et liknene kabel til andre dynamoet?

Her kunne Ole Petter fortelle deg mer om.

 

Betegnelsen DF gjelder vanligvis for tilkobling til dynamoets direkte feltkontakt.

Det finnes bare få dynamoer som ha slik.

Hvilken type dynamo hadde du før?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

okey, her kommer bilde av den gamle dynamoen.

men den koblingen helt oppe til høyre som du kaller D+ er det stemplet inn D- i godset så det må jo være riktig.(De svarte bokstavene er det jeg som har redigert inn, da det er stemplet inn i hvitt).

W er jeg heller ikke sikker på hva er??

Det er jo også montert en ladac boks ved batteriene som sikkert skal kobles til en av disse.??

Og så er det nå sikkert at det er 61+ ledning og ikke G1 som jeg har skrevet før.

På den nye dynamoen ved siden av W, er det ikke merket og trodde det var minus på dynamoen

 

 

jul_2007_004.jpg

 

jul_2007_006.jpg

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Link to post

Den gamle var en 35 A og den nye er nå Prestolitealternator 12v 70A, dette med ladac har vist alt og si og nå må da den nye dynamoem bygges litt om for å greie ladac systemet

DF ledninger som jeg sitter med er vist til dette.

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Link to post

På bildet av gammel dynamo så er helt sikkert grønn og oransje de som tilhører Ladac`en. Jeg ser også at den grønne går til DF - derfor denne antakelsen.

 

På den nye skal ihvertfall - grønn på DF - orange og de to svarte (som sikkert er ladelampe og en til som jeg ikke aner hva går til, mulig + pol) på D+, tykk rød skal på B+.

 

De to blå er jeg usikker på - den ene er tapet rød?? - Men det mangler vel B- altså jord.

Link to post

Serru, da kommer vi videre.

 

Dette er en S.E.V. Marchal, med ekstern regulator.

Original-regulatoren ble erstattet med en Ladac-regulator.

Derfor har du også kabler som er markert med D- m.m.

Men nå må du forske og bygge litt, for å få det "normalt".

 

Før du kan tilkoble Ladacen igjen må nytt dynamoet modifiseres.

Hvordan, dette er avhengig av type regulatoren du har.

Og siden jeg ikke gidder å forklare dette (jeg har så mine grunn :wink: ),

forklarer jeg deg først og fremst hvordan du kan få dynamen din i gang.

Men tilkobling av Ladac finner du hvis du klikker her.

 

-----------------------

Begynner vi med det som kan fjernes.

 

Dette dynamoet ha en ekstern regulator, Ladac.

Kablene som i hvert fall fører dit er

- gul

- grønn.

Disse kan fjernes, eller bare isoleres hvis du kanskje senere skal gjenbruke Ladacen.

 

Anbefaling: Finn fram Ladac-boksen det disse kabler kommer fra.

Det finnes to kabler til (pluss og minus fra batteri m.m.) som er tilkoblet denne boksen.

Disse kabler trenger du heller ikke nå.

Fjern altså denne boksen og isoler, eller fjern tilhørende kabler i det hele tatt.

-------------------------

 

Så finnes det disse to -brunfargete- kabler som går på "61+" på bildene dine.

Et av begge to kommer fra ladelampen men skal nå på D+ av nytt dynamoet,

andre kablen går antakeligvis til turtallmåleren din og skal i så fall helst på "W".

 

Men det finnes to muligheter.

Løsning Nr. 1 er å legge begge to kabler på "D" av dynamoet.

Noen turtallmåler klarer å vise med det og.

 

Løsning Nr. 2 er at du separerer begge to kabler, jeg ville ha gjort det.

Hvilken av begge to kabler er "hva" kan du finne ut, helst ved hjelp av en annen person

hvis ikke du har samtidig direkte blikkkontakt til ladelampen og turtallmåleren mens du hanterer på motorrommet.

 

- Hvis ikke du kan få hjelp da trenger du et lysparæ med 3 eller 5 Watt, som motstand som kobles i serie med kablen du tester.

Dette er bare for å beskytte turtallmåleren som delvis ikke takler direkte minuskontakt.

 

Så går du videre med det. (enten med hjelp, eller med lampe i serie med kablen du tester).

- Ta begge to kabler fra hverandre

- slå på tenningen

- tipp ganske kort (kanskje en sekund) med kabelenden du tester mot gods/minus.

Det du få se er at

- ladelampen din blnker (dette kabel skal på "D" av nytt dynamoen)

- kanskje at pekeren av turtallmåleren din "hopper" / beveges litt. (dette kabel skal på "W" )

 

--------------------------------------------------------------

 

Så kommer vi til siste to kablene som du ser på bildene dine:

Blå og rød.

 

- Rød går helt sikkert til ladefordelingen din (eller rett på batteri-pluss.)

 

"Blå" er avhengig dynamoet.

- Enten er dette minus, som går på minus-fordelingen / eller rett på batteri-minus.

I så fall kobler du dette på B- av nytt dynamoen

 

- ellers kan det også være pluss.

S.E.V. ha bygget dynamoer med både pluss og minus som uttak

og to ganger pluss som ble skillt med internt skillediode.

 

Begge to dynamotyper har en slik opphøyt boks på ryggen, så kan man ikke se det med en gang.

 

Det beste er altså hvis du sjekker -optisk- hvor disse begge to kabler går hen.

Jeg sier bevisst "optisk" siden det finnes mange gamle fordelinger som ikke tilatter sikkert motstandsmåling / måling på gjennomgang,

fordi man kan i så fall ikke være helt sikkert om at det ikke finnes noe feil/feilkoblinger på systemet.

 

Men er "blå" minus, da kobler du disse kabler på "B-"

er det derimot koblet til batteri-pluss, da skal kablene kobles på B+.

 

-----------------------------------------

 

Håper at det hjalp litt.

Vær nøye med det du gjør og husk at feilkoblinger betyr skader.

Skulle du være så usikkert som du sier, da skulle du hente deg hjelp.

Det er ikke noe stort, men det kan går galt like fort.

 

Lykke til og ha en fin helg.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

oy, masse bra info, dynamoen blir sendt tilbake til en som modifiserer den sammen med ladacèn.........

Går ut i fra at W ikke kommer i bruk da dette har no med turtall, som ikke var på den gamle.

 

Dere snakker mye om D+, som ikke er merket på den nye, der er det D- som er merket her......?

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...