Jump to content

Ankervinsjinstallasjon; et prosjekt

jo_no

Recommended Posts

Denne tråden er egentlig en digresjon over denne tråden hvor jeg ba om tips i forbindelse med en ankervinsjinstallasjon.

Jeg er nå kommet til "point of no return" som det heter og tenkte så å gi en status for de av dere som er interessert. Tips tas forøvrig fortsatt mot med takk.

Jeg har nå klargjordt for montasje men venter på varmere vær for å kunne støpe fast klossene i skroget. Har trukket klossene innomhus med glassfiber/polyester. Måtte vinkle vinsjen litt for i det hele tatt å treffe plattformen bak. Når klossene er på plass, skal selvfølgelig disse males over med topcoat ...

Noen bilder:

img_0001.jpg

Her er klossene som forsterker skottveggen klar for å festes mot skroget

img_0003.jpg

Her skal visjen monteres

img_0012.jpg

Prøvemontasje

img_0014b.jpg

Prøvemontasje forts..

img_0015.jpg

Mal'en som ber brukt for å få riktig vinkel mot platformrulle.

Denne vil også delvis komme til anvendelse når hullet skal settes i skroget for taugjennomføringen.

Jeg har nå klargjordt for montasje men venter på varmere vær for å kunne støpe fast klossene i skroget. Har trukket klossene innomhus med glassfiber/polyester. Måtte vinkle vinsjen litt for i det

Du bør slipe ned topcoaten før du skal støpe. Det kan bli dårlig feste ellers.

mvh Knut Erik

Joda, hadde tenkt å slipe ned. Må muligens ta litt til men jeg holdt på å støve ned ....

Holder dette eller må absolutt all topcoat fjernes i støpeområdet?

I så fall er jeg redd jeg sliper meg tvers gjennom før jeg er helt ferdig..

img_0021.jpg

Ville nok slipt noe bedre ned enn dette. Topcoat innholder voks og gir ikke noe feste. Selv ren polyester/glassfiber må slipes for å gi feste til nytt lag..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Dette er vel en Ilas vinsj, kan du fortelle litt om hvordan frittfall funksjonen virker på denne? Og hvordan den reagerer når ankeret er kommet opp?

Vurderer en sånn sak, men har nok ikke tid denne våren...

Nå har jo ikke jeg kommet i mål med prosjektet enda og båten blir neppe sjøsatt før månedsskiftet mai-juni.

Mener å ha lest tråder her i forumet som diskuterer frifall vs. hurtigutkjøring.

Valgte frifall med tau ut fra en kombinasjon av magefølelse og anbefaling fra andre. Båten veier heller ikke mer enn et par tonn hvis det skulle ha noe å si for valg av vinsj.