Jump to content

Vårklargjøring av gammel johnson 25hk utenbordsmotor


JRhansen

Recommended Posts

Her er litt å begynne med ihvertfall .Hvis du ikke skiftet olje i undervannshuset i høst er det på tide nå. Nye tennplugger gjør seg, men satte du sylinderene inn med konservering/olje i høst kan det sikkert være lurt å ta første start med de gamle pluggene. Smøre opp alle bevegelige deler til gir/gass. Generell vask/polering av motoren. Press inn fett i smøreniplene iforbindelse med tilt og sving. Sette inn propellaksel med fett. Hvordan var kontrollstrålen ifjor? Kan det være på tide å bytte impeller?

 

Jeg har en gammel sjekkliste fra omc (johnson, evinrude). Send meg evt en IM, så skal jeg scanne den inn og sende deg.

Redigert av wilma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hei,

 

jeg har et "Maintenance Intervals Chart" for OMC motorer, på offseason maintenance står det

 

-

Anodes(s) Inspect

Battery conditions and connections Inspect

Bolts and nuts Inspect

Case finish Clean

Electric wiring and connections Inspect

Emergency stop Inspect

Engine Mounting Inspect

Flush Cooling P (?) hva betyr det?

Fuel Filter P

Fule hose Inspect

Gear Oil Replace

Lubrication Points Lubricate

Oil System Inspect

Pistions Decarbon

Propellers Inspect

Propeller shaft and nut Inspect

Remote controls Inspect

Spark plugs Inspect

Steering cable lubricate

Steering friction Inspect

Tune up ( PErform pre-season tune up )

Valve clearance perform with pre season tune up

Water pump intake Inspect

 

Med Inspect menes det i følge manualen

 

Inspect and Clean, Adjust, Lubricate or Replace as necessary

 

På pre season tune up er det verd å merke seg:

 

Dersom du er i tvil om impelleren kommer til å holde hele sesongen så bytt den

 

Sjekk for bensinlekkasjer etc.

 

Kjør motoren varm i vanntank eller med muffer på, ikke glem kjøling da det vil bli noget mere utgifter og arbeide.

 

Lykke til !

 

- anders m.

Link to post
Share on other sites

Hva bør byttes/sjekkes ? Motoren er en gammel johnson 25hk(25 års jubileums mod)

 

Bytt girolje og tennplugger. Fett i smøreniplene. Fersk bensin m/olje og dra i snora. Starter den og går så sjekk om den får kjøling (spytter ut vann) og fungerer den så bruk den. Hvorfor begynne å fixe på en masse greier på en så gammel motor hvis det ikke er noen åpenbare feil på den? :confused:

 

Og hvir den ikke starter og/eller går ujevnt dårlig så er det som regel plugger (som du har skiftet?) eller bensintilførsel og da finnes det en hel del gode tråder her med gode råd og forslag til hva man kan og bør gjøre. Har hatt mange motorer fra OMC på 18 til 25 hk opp gjennom årene fra 60'tallet og frem til for få år siden og har enda til gode å (måtte) bytte impeller på noen av disse og de problemene jeg/vi har hatt har så vidt jeg kan huske alltid hatt med plugger og/eller bensintilførsel/blanding å gjøre.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Disse impeller greiene er vel et tema som kan debatteres i det vide og det brede. Jeg kjøpet båt i fjor der impelleren hadde vært i fra motoren var ny til 2007 => 21 år. Dog veldig, veldig lite brukt.

 

Hadde sikkert holdt i 10 år til, men jeg hadde hele greia oppe og impelleren kostet ikke mer enn en par hundrelapper så jeg byttet den likegodt.

 

Etter som jeg har forstått det så holder disse impellerne lenge, men jeg har også sett en motor der vulkaniseringen på impelleren gikk og motoren ble aldri helt seg selv etterpå.

 

Nå er det vel også etter det jeg har forstått slik at dersom man har klart å krafse seg helt inn til der impelleren ligger så er det risikofritt og veldig enkelt å bytte den. Men jeg har hørt skrekkhistorier om enkle impellerbytter der man sitter med to avrevne bolter og verkstedregning eller ubrukelig motor etterpå.

 

- anders m.

Link to post
Share on other sites

Spesielt paa eldre motorer er det veldig fort og havne opp med brukne bolter, er ikke impelleren gaaen og kontrollstraalen er kraftig og fin saa ikke bytt den.... Satt selv igjen med 2brukne bolter paa min motor, den ene fikk jeg ut men den andre ville overhodet ikke loesne saa naa kjoerer jeg uten den hehe.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 9 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...