JRhansen Startet 11.April.2008 Link til dette innlegget Startet 11.April.2008 Ja da var det på tide og pusse litt på motoren før oppstart.. For og være helt ærlig så vat jeg ikke i hvilken ende jeg skal begynne... Hva bør byttes/sjekkes ? Motoren er en gammel johnson 25hk(25 års jubileums mod) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php/topic/56112-prosjekt-myra-21/ Link to post
wilma Svart 11.April.2008 Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 (redigert) Her er litt å begynne med ihvertfall .Hvis du ikke skiftet olje i undervannshuset i høst er det på tide nå. Nye tennplugger gjør seg, men satte du sylinderene inn med konservering/olje i høst kan det sikkert være lurt å ta første start med de gamle pluggene. Smøre opp alle bevegelige deler til gir/gass. Generell vask/polering av motoren. Press inn fett i smøreniplene iforbindelse med tilt og sving. Sette inn propellaksel med fett. Hvordan var kontrollstrålen ifjor? Kan det være på tide å bytte impeller? Jeg har en gammel sjekkliste fra omc (johnson, evinrude). Send meg evt en IM, så skal jeg scanne den inn og sende deg. Redigert 11.April.2008 av wilma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRhansen Svart 11.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 Det ble nok ikke gjort noe med denne motoren i fjor høst. Så jeg tenker det blir og bytte ut og skifte det som kan skiftes..Vet heller ikke om hvor lenge siden dette er gjort Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php/topic/56112-prosjekt-myra-21/ Link to post
andersm Svart 11.April.2008 Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 hei, jeg har et "Maintenance Intervals Chart" for OMC motorer, på offseason maintenance står det - Anodes(s) Inspect Battery conditions and connections Inspect Bolts and nuts Inspect Case finish Clean Electric wiring and connections Inspect Emergency stop Inspect Engine Mounting Inspect Flush Cooling P (?) hva betyr det? Fuel Filter P Fule hose Inspect Gear Oil Replace Lubrication Points Lubricate Oil System Inspect Pistions Decarbon Propellers Inspect Propeller shaft and nut Inspect Remote controls Inspect Spark plugs Inspect Steering cable lubricate Steering friction Inspect Tune up ( PErform pre-season tune up ) Valve clearance perform with pre season tune up Water pump intake Inspect Med Inspect menes det i følge manualen Inspect and Clean, Adjust, Lubricate or Replace as necessary På pre season tune up er det verd å merke seg: Dersom du er i tvil om impelleren kommer til å holde hele sesongen så bytt den Sjekk for bensinlekkasjer etc. Kjør motoren varm i vanntank eller med muffer på, ikke glem kjøling da det vil bli noget mere utgifter og arbeide. Lykke til ! - anders m. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.April.2008 Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 Hva bør byttes/sjekkes ? Motoren er en gammel johnson 25hk(25 års jubileums mod) Bytt girolje og tennplugger. Fett i smøreniplene. Fersk bensin m/olje og dra i snora. Starter den og går så sjekk om den får kjøling (spytter ut vann) og fungerer den så bruk den. Hvorfor begynne å fixe på en masse greier på en så gammel motor hvis det ikke er noen åpenbare feil på den? Og hvir den ikke starter og/eller går ujevnt dårlig så er det som regel plugger (som du har skiftet?) eller bensintilførsel og da finnes det en hel del gode tråder her med gode råd og forslag til hva man kan og bør gjøre. Har hatt mange motorer fra OMC på 18 til 25 hk opp gjennom årene fra 60'tallet og frem til for få år siden og har enda til gode å (måtte) bytte impeller på noen av disse og de problemene jeg/vi har hatt har så vidt jeg kan huske alltid hatt med plugger og/eller bensintilførsel/blanding å gjøre. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
andersm Svart 11.April.2008 Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 Disse impeller greiene er vel et tema som kan debatteres i det vide og det brede. Jeg kjøpet båt i fjor der impelleren hadde vært i fra motoren var ny til 2007 => 21 år. Dog veldig, veldig lite brukt. Hadde sikkert holdt i 10 år til, men jeg hadde hele greia oppe og impelleren kostet ikke mer enn en par hundrelapper så jeg byttet den likegodt. Etter som jeg har forstått det så holder disse impellerne lenge, men jeg har også sett en motor der vulkaniseringen på impelleren gikk og motoren ble aldri helt seg selv etterpå. Nå er det vel også etter det jeg har forstått slik at dersom man har klart å krafse seg helt inn til der impelleren ligger så er det risikofritt og veldig enkelt å bytte den. Men jeg har hørt skrekkhistorier om enkle impellerbytter der man sitter med to avrevne bolter og verkstedregning eller ubrukelig motor etterpå. - anders m. Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 11.April.2008 Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 Spesielt paa eldre motorer er det veldig fort og havne opp med brukne bolter, er ikke impelleren gaaen og kontrollstraalen er kraftig og fin saa ikke bytt den.... Satt selv igjen med 2brukne bolter paa min motor, den ene fikk jeg ut men den andre ville overhodet ikke loesne saa naa kjoerer jeg uten den hehe. Sitér dette innlegget Link to post
JRhansen Svart 11.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 Ja det skal bli moro og se hva som skal til..Motoren gikk forholdsvis greit i fjor.. Når det gjelder og skru på gammle motorer(bil/motorsykkel/Moped/lastebil) Så er erfaringen god Så det skal nok gå bra=) Takker for innput Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php/topic/56112-prosjekt-myra-21/ Link to post
Skippern1980 Svart 2.August.2008 Link til dette innlegget Svart 2.August.2008 (redigert) Redigert 3.August.2008 av Skippern1980 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 Sjekk kompresjonen..... Sitér dette innlegget Link to post
JRhansen Svart 16.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Da er båten tatt opp etter en sommer med MYYYYE problemer...Motoren vil rett og slett ikke yte maximalt..Må være noe galt med tenningen Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php/topic/56112-prosjekt-myra-21/ Link to post
JRhansen Svart 17.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php/topic/56112-prosjekt-myra-21/ Link to post
JRhansen Svart 5.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 henter denne opp igjen ettersom motoren ble stående frem til nå..motor starter og går men går ikke rent..alt av slanger og rør er byttet og forgasseren er gjort ren..Noen forlag ? min siste tanke nå er at det må være justering på tenningen som skal til. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php/topic/56112-prosjekt-myra-21/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.