Jump to content

Kjøling Suzuki 5hk 2takt påhenger - sladrestråle

MortenK

Recommended Posts

Jeg har en gammel (tidlig 80 talls) Suzuki 5 hester påhenger (totakt).

Er det noen som VET at denne motoren har en sladrestråle for kjølingen? Det kommer ikke noe på min, så jeg lurer på om det er noe galt. Eller kan det være at Suzuki motorer fra den tiden ikke hadde sladrestråle?

Det er et lite hull i bakkant under motorhuset, kan det være det?

Er det andre måter å sjekke om impellerpumpen funker som den skal?

Håper noen vet .......!

s/y "Arnegrut", Asker

Hei. Jeg vet ikke så mye om motoren din, men jeg har mye erfaring med suzuki 30hk. Jobbet litt som service mann hos noen som driver med utleiebåter, og der var det flere Suzuki 30 som hadde problemer med sladrestrålen selv om motoren ellers fikk nok kjøling. Etter litt forskning fant jeg ut at "dyse" hullet for kjølestrålen gikk tett av små saltlignede krystaler. Vi brukte bare og rense hullet med en passende stor synål. Prøv å rense hullet som du har.

Stikk nålen så langt inn som du kan, og dra en inn og ut noen ganger

Saa for noen dager siden paa en suzuki 3,5hk fra ca 1980 for en venn av meg, denne hadde ikke noen kontrollstraale men det kom litt vann ut av eksosen. Da vi ikke var sikre paa om den kjoelte ordenlit kikka vi litt etter. Midt under motoren, i bakkant paa undersiden av dekselet, var det en stoor plugg\skrue, litt stoerre enn en av skruene til tapping\fylling av girolje. Vi skrudde ut denne og startet motoren og da fosset det vann ut, kanskje din motor ogsaa har denne pluggen...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...