Jump to content

Silikon spray eller?

Leifer`n

Recommended Posts

Lurer på om det går bra og bruke silikon spray på lekasje i vinduer og lister.

Vet jo ikke hvor vannet kommer inn, men ser jo det drypper fra lista inne i kabinen forran.. Det etter jeg tokk vekk teddy trekket.. Men vet ikke hvor det lekker inn.

Tenkte om jeg kansje kunne bruke klar silikon spray, på utsiden dekke til og spraye rundt lister og vinduer????

Kansje ikke så lur ide?????

For det er vel en forferdelig jobb og ta ut dette,, og få det inn igjen ....TETT.....

Edited by DACAPO-9000-HT (see edit history)

Hos båtrekvisitapusher'ne har de noe som heter Capt Tolley. Prøv den. Jeg kjøpte en flaske for 3 år siden, og har ikke hatt lekasje etter det. Flaska er fortsatt uåpnet. :smiley::smiley:

Da det kom litt vann inn et lukkevinduene hos meg smørte jeg pakkningene med vaselin. Helt tett etter det. Pakkningen blir harde av salt og sol.

Nå smører jeg de to ganger i året.

Hos båtrekvisitapusher'ne har de noe som heter Capt Tolley. Prøv den. Jeg kjøpte en flaske for 3 år siden, og har ikke hatt lekasje etter det. Flaska er fortsatt uåpnet. :smiley::smiley:

Ja det hørtes bra ut,, du behøvde ikke å åpne flaska en gang, så var det tett???? den må være bra... Er det noe lingnende som capt creek eller hva det heter,, noe hvite greier som man skal dryppe en dråpe der mann tror det lekker???

Ja det hørtes bra ut,, du behøvde ikke å åpne flaska en gang, så var det tett???? den må være bra... Er det noe lingnende som capt creek eller hva det heter,, noe hvite greier som man skal dryppe en dråpe der mann tror det lekker???

Det er samme greia.

ok ja den kjøpte jeg på maritim,, men har ikke prøvd den... er nok bra men da må jeg jo lokalisere lekasjen,, Tenkte at det kansje kunne være greit og bruke en blank silikon spray, men det er kansje ikke noe alike vell..

Må vel til med hage slangen og lete.....

Tviler på om siliconspray er noen god løsning! Blir bare et forferdelig søl på vinduer og gelcoat...

Prøv Capt. Tolley du, du trenger ikke vite hvor det lekker. Bare legg på noen dråper mellom glass og pakning, og den trekker seg utover og finner lekkasjen. Du ser lett hvor lekkasjen er, da den trekker inn der. Der det hvite stoffet blir liggende, er det tett. Grei å bruke som lekkasjesøker egentlig, så kan du evt tette med en tynn stripe Sikaflex der det lekker etter at det hele har tørket!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei Ja jeg må jo maskere vinduene og båten så jeg får sprayet kun der det skal være,,, men det er kansje for tynt flytende til og bli noe greie på.

Kom bare til og tenke på at det kansje kunne vært bra,, vel vel får se hva jeg gjør... og gjør jeg det så kommer jeg med et inlegg her på om det var noe bra eller om jeg kunne spart meg for det :lol:

Edited by DACAPO-9000-HT (see edit history)

Tenk på en ting først: Dersom du bruker silikonspray kan du oppleve at det blir problemer å få Sika og andre fugemasser til å feste. Dette er lite kjekt dersom det viser seg at silikonspray ikke løser problemet, og at du må til med en eller annen form for fugemasse for å få det tett.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Tenk på en ting først: Dersom du bruker silikonspray kan du oppleve at det blir problemer å få Sika og andre fugemasser til å feste.

Brigg

Trur du lager mye trøbbel for deg selv om du bruker siliconspray til vinduene,som Brigg sier så kan du glømme og bruke andre ting etterpå om det ikke blir bra med silicon.Hadde lekkarsjer mange plasser etter at jeg overtok båten,tok av listene innvendig og la ei stripe med Trans 7 til hus/bil/båt handla dette hos rørlegger'n, det er potte tett i alle vinduer etter denne jobben. Har du "vanlig" aluminiums lister inne , så ta dem av og gjør godt rent.Så legger du en god stripe med dette stoffet .Gikk over til slutt inn i alle skruehull , da var den jobben gort .Mange som trur vindu detter ut om du tar av alle listene inne,men gjort det på flere båter uten problem.Dem sitter godt fast i ramma med andre skruer, så det er ikke noe problem men det ser du jo fort .

Så jeg trur du burde glømme siliconsprayen din , gjør en god jobb først som sist så slipper du masse ball i ettertid .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Hei hei... ja nå har jeg prøvd Capt. Tolley,,,, Trodde det ikke jeg.. det var jo som og knipse i fingeren så vat lekarsen så godt som borte,,,

JØSSES FOR ET MIDDEL

Da drøyer jeg silikon sprayen :seeya:

Men når det gjelder gummilister som lekker er jo det fordi de ikke blir gitt "ny næring" slik at gummien holder seg myk og fleksibel. Jeg har alltid gitt alle mine gummi baserte lister i båt og bil rikelig med silicon flere ganger i året og så langt alt tett.

Svigermors tidligere Volvo 240 fra 1983 har fått satt inn alle pakninger og plastdeler med renset parafin (apotekvare) etter hver vask helt siden den var ny. Og da den ble solgt for noen måneder siden så var lister og plast fortsatt i "mint condition". Så det lønner seg å ta vare på tingene...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi