orjack Startet 11.April.2008 Del på Facebook Startet 11.April.2008 Er det noen som har noen tips om hvordan man kan bli kvitt eller redusere reimstøvet som samler seg i motorrommet. Etter å ha vasket og skurt maskinrommet skinnende blankt tar det bare noen få timers gange så er det sort overalt. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Jeg kjenner meg igjen fra tidligere båter. Problemet er antagelig: 1) Dårlig kvalitet på reima --> bytt reim 2) Løpesporene på motor, dynamo, m.m. har ujevnheter og slitasje som gjør at disse sliter på reima. Jeg har tidligere slipt med vannslipepapir i sporene med godt resultat. 3) Kombinasjon av 1) og 2). Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 ...for strammingen på reima har du sannsynligvis sjekket (?) Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Spray på klister Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Spray på klister Har prøvd. Resultatet var at hele motorrommet var fullt av klister i tillegg til reimstøvet.... Anbefales ikke. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 (redigert) Er reimhjulene på linje? Hadde engang en bil hvor dette var et problem og der var det ene reimhjulet ikke på linje med de øvrige hjulene. Redigert 11.April.2008 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
orjack Svart 11.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2008 Reimene har jeg skiftet gjevnlig og kun benyttet orginale volvoreimer. Jeg har ingen grunnlag for å si om disse er av dårlig kvalitet. Strammingen er ikke gjort med momentnøkkel, men tatt på "feelingen". Likevel går jo reimene fra stramt til slakkere, og jeg kan ikke se noe forskjell på mengden støv. Jeg forsøker gjevnlig å tørke bort det jeg kommer til, men det er mange plasser jeg ikke kommer til. Er dette noe jeg bare må leve med. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Har prøvd.Resultatet var at hele motorrommet var fullt av klister i tillegg til reimstøvet.... Anbefales ikke. Jeg bruker et par tre løse papplater som "maskering". Null søl, mindre slitasje og mindre bekymringer. Funker for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Hvilken klister er det du bruker Sigurd ? Er det CRC sin remspray ? Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Husker ikke. Stokke mørkt her nå, men skal ta meg en tur i båtene når det lysner om et par timer og sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 (redigert) Det må vel bare gjøres en jobb vedrørende retting av sporene som reima går i, disse er ikke paralelle når de gnager av mye gummi som støver rundt der nede. Bruke spray eller annet løser jo ikke hovedproblemet her, mulig du må fore litt på ¨dynamoen med skiver for og rette drivlinja på reima. Dette gårt greit om du prøver, og naturligvis ha rett stramming på reima. Redigert 11.April.2008 av skage (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
orjack Svart 11.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2008 Motoren har jo ikke gått mer enn 300 timer, da kan jeg ikke forstå at det skal være skeivheter. Hvordan kan jeg evt måle skeivhetene på disse skivene og sporene. Det er jo ganske mange hjul det er snakk om på denne motoren (kad300). Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 det finnes deksler til å sette over reimene. vet at Fairline bruker det på D6 Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Typisk problem dette her på enkelte motorer.. Samme problem på yanmar i mange tilfeller også Det er så ergelig når man liker og ha det rent og pent rundt seg. Tror nok jeg ville prøvd rådet til bitteliten her. skal lage noe lign selv da motorrommet blir forurenset av gummi støv Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Sigurd Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 ......Er det CRC sin remspray ? Tectane står det på flaska. Hjemme er jeg rimelig sikker på at jeg har CRC i egen båt. Tror det blir omtrent samme resultat uansett hvilket merke en bruker. Har "alltid" brukt reimspray rutinemessig. Har aldri egentlig tenkt over hvilke merke det har vært, heller ikke lagt merke til noen forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Kan det være dårlig lager e.l. i strammehjul f.eks. slik at det sliter med å gå fritt rundt,og dermed gnager ekstra på reima. N¨r det gjelder spray, så har jeg god erfaring med vanlig silikonspray. Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Silikon på reimhjul høres ikke riktig ut. Silikon har vel en av egenskapene å hindre friksjon. Eller tar jeg feil. Sikkert bra for gummireimer, men ikke metallhjul. Sitér dette innlegget Link to post
Håskjer Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Jeg har hatt to båter med VP KAD motorer som til tider har hatt dette problemet. Min erfaring er at dette løses ved å stramme med rett moment. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Har "alltid" brukt reimspray rutinemessig. Har aldri egentlig tenkt over hvilke merke det har vært Har du tenkt over hvorfor remmen er der?Den er der for å overføre krefter og for å slure eller ryke istedet for å ødelegge noe annet. Som hovedregel kan man si at bruker du remspray så kan to ting skje. Det beste er hvis lager ryker. Det verste er hvis akselen blir skjev. Neste gang finner du ut hvorfor remmen slurer. Er den slakk? Stram den... slurer den selv om remmen er stram? Er remmen slitt? er skivene slitte? Lugger lagre? Bytt Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Brutus Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 (redigert) Ikke silikon på hjulet, kun på reima. Man tar av reima og sprayer den. Trekker seg på en måte inn i gummien og gjør den holdbar. Hvis det er lugging i lagre, slitt reim med sprekker osv. Dårlige reimhjul, da er det selvfølgelig som Daffy skriver over. Bytt! Redigert 11.April.2008 av Brutus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Har du tenkt over hvorfor remmen er der? Jobben min de siste 30 åra har vært drift og vedlikehold av diverse småbåter. Før det var det bare en fritidsinteresse. Er langt fra noen ekspert, men ett og annet har jeg fått med meg. Svaret er ja, jeg skjønner ganske godt hva alle reimene er til. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Og der bruker du remspray rutinemessig? Er det altså som et punkt en serviceintervall? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
dante Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Jeg har bare en erfaring med reimstøv - lageret i dynamo! For min del fikk jeg mye reimstøv - over en peridode på 3 mnd. Til slutt blinket ladelampa tidvis og jeg sjekket dynamo - den var veeeldig varm! Bytta deler og alt ok! Hva er tempen på dynamo når du har vært ute en tur? Sitér dette innlegget Link to post
orjack Svart 12.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2008 det finnes deksler til å sette over reimene. vet at Fairline bruker det på D6 Finnes det ferdiglagde deksler å få tak i? ...sjekket dynamo - den var veeeldig varm! Bytta deler og alt ok! Hva er tempen på dynamo når du har vært ute en tur? Har aldri sjekket tempen på dynamoen, men ladingen ser grei ut 14.? volt. Nå har jeg en mistanke om at støvet kommer fra alle reimene, da det ikke er en reim som slittes mer enn de andre. Har heller ikke skiftet reimer ofte. Har bare skiftet alle reimene en gang (på 300 timer) Tror nok alt er normalt med motoren, og at det er nokså vanlig med mye reimstøv på motorer med mange reimer. Det jeg er ute etter er om det er noen gode tips på hvordan man kan redusere dette eller begrense omfanget og mengden som blir over alt i maskinrommet. Reimspray kunne jo være verdt et forsøk. Hvilken type er det dere bruker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.