Jump to content

Male glassfiberbåten, men med hva?

timon90

Recommended Posts

Bruk maling fra Biltema..... grunning: primer plast og metall-(to komp.) 149,- pr liter

Over maling: Topcoat tokompenent - 179,- pr liter (189,-?) Begge deler er til bruk på glassfiber,og kan sprøytes eller rulles. Eg fekk tips om å sprøyte for best resultat og gjer det sia eg har sprøyte.... må da vist tynne ut "topcoaten" med eigen type tynner biltema har kr 79,- pr liter..................så får vi skylde på oss selv om resultatet blir dårlig. Tror forarbeidet er viktigast (sier alle) så har slipt og pusset grundig......før grundig vask.....og nå nesten ferdig å maskere alt. Henge rundt plastpresening så ikke hele garasjen blir mala.......gassmaske og drakt lånt...så er det bare å vente på varmare i veiret...vinteren henger litt fortsatt :smiley:

Handla for 800 hittil og tror det holder for meg.og maling som er lett å få tak i om ein må ha meir eller til reperasjon (samme type) ......til opplysning kvit her også,men var veldig mange farger i topcoat.......tenkte på benvit..men ble kvit. Grunning/primer er grå og bare et tynt lag for å få godt feste for topcoaten...forhørt meg med lakkerar....minst to lag,helst tre med topcoat når eg sprøytar sidan den må tynnast med tynner (for tjukk uten) ....to om du ruller,men mange som mener sprøyte er finast resultat...

Eg kom til at maling til biltema er billigast...og heilt grei nok....og fin for lommebok og budsjett....

Lykke til...

Redigert av jallis1971 (see edit history)

**Båtfolk**

-Vassendgutane-

Skal undersøke dette:) Hvor mange lag tror du/dere må være nødvendig for å få et fint resultat?

Båten min er off-vite og grønn fra før....på det grønne meinte han eg forhørte meg at kanskje tre måtte til,men også for å få ei slitesterk overdekke....men tar gjerne 4 og eg....maler til eg er fornøgd. Sia eg skulle sprøyte måtte eg bare vere jevn og systematisk...25-30 cm avstand male rundt....så vere tolmodig og vente....så neste lag...så neste lag....... (og lite av gangen så ein ikkje får renning) Våtslipe mellom grunning og topcoat lag med fint sandpapir.......og eventuelt mellom topcoatlag om ein er uheldig og får "dråper/ujevnheter)......og ikkje vente FOR lenge mellom kvart lag..for da måtte eg pusse oppigjen for feste... Hopar tre lag holder,men som sagt maler til eg er fornøgd....blir det katastrofe ringer eg og leiger han som kan det...men da sprekker budsjettet på malinga på 1000,- kr.... :smiley:

Redigert av jallis1971 (see edit history)

**Båtfolk**

-Vassendgutane-

På denne båten hadde jeg brukt International sin Toplac som er en enkomponet lakk beregnet for glassfiber... bruk en fincellet skumgummirulle og en tynn flat pensel av god kvaliet som fordriver... Gjorde dette på en Sandvik 25 AC og en Skibsplast 14 jeg hadde for noen år siden og det ble meget bra...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Helt ok med bengalakk, men ikke mye dyrere å bruke en Topcoat fra f.eks. Biltema. Slitestyrken blir jo noe helt annet med Topcoat da....

Det er nok riktig, det du sier hvis det er kun prisen som er avgjørende.

Men det er som regel flere momenter som spiller inn når valget står mellom 1k og 2k-maling. Temperaturen, f. eks. eller beliggenheten der hvor du skal male. Bruker du 2k så bør det være minst 2 mann som går på en slik jobb. Én til å "male" - uansett hvilken metode du bruker: Rull, skumgummipute eller sprøyting - og en til å blande 2k'en hele tiden. Helst 3 stk. hvis du "ruller" - da skal en mann gå etter med fordriver.

Det er begrenset holdbarhet (malbaret?) på en ferdigblandet 2k, slik at det må blandes i små batch'er, hele tiden, avhengig av fremdriften i prosjektet. Du skal jo dekke hele skroget - i hvertfall en hel side - under ett. Da er det ikke så farlig med f.eks. Bengalack, du bare heller mere maling ut av boksen oppi trauet og fortsetter. 2k derimot skal alltid være ferskvare (nyblandet) du skal ikke ha mange opphold i malingen for å vente på ny batch, før det klabber seg til.

Selv syntes jeg det var stressende nok å male med 1k - men skroget mitt var jo også noe større enn timon90 sin båt (22' ?). Bare forberedelsene og ikke minst, grunnarbeide er gjordt skikkelig, så kan selv en Bengalack-paint-over bli bra (...men selvfølgelig - ikke like sterk!).

For to år siden skulle jeg male om min " FLUKT ", en 26' Grimsøy - og jeg hadde egentlig ikke noe valg, jeg måtte bruke Bengalack fordi en tidligere eier av båten allerede hadde brukt Bengalack (eller ihvertfall en emaljelakk av noe slag) for noen år siden.

Som du ser:

Snobberanden_27.jpg

...ikke så værst for å være 1k...

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Det er nok riktig, det du sier hvis det er kun prisen som er avgjørende.

Bruker du 2k så bør det være minst 2 mann som går på en slik jobb. Én til å "male" - uansett hvilken metode du bruker: Rull, skumgummipute eller sprøyting - og en til å blande 2k'en hele tiden. Helst 3 stk. hvis du "ruller" - da skal en mann gå etter med fordriver.

Det er begrenset holdbarhet (malbaret?) på en ferdigblandet 2k, slik at det må blandes i små batch'er, hele tiden, avhengig av fremdriften i prosjektet.

BT Topcoat lages av Star malingsfabrikk, og er som andre har nevnt ikke en Topcoat bestående av gelcoat og voks, men er sammenlignbar med Jordans Hardtop.

Når det gjelder blanding, er "potlife" på blandingen ca 4 timer i følge produsenten, så det er ikke noe problem å blande ut hele boksen på 1 liter, hvis du har jevn framdrift. Jeg sprøyter i disse dager en speedbåt med BT-produktene.

Når jeg sprøytet bunnen slo jeg hele boksen opp i ett større plastkar. Tynnet den ut til riktig viskositet (Ca 20-25sec med DIN-beger). Fylte sprøytepistolen og la på ett strøk (tok ca 5-10 minutter). Deretter ble det litt fram og tilbake i 10-15 minutter før jeg helte opp resten i sprøyta og tok ett strøk til. Fungerte fint som snus, og jeg har aldri lakkert noe før. Nå skal jeg i gang med dekket... :cool:

Husk å gjøre sprøyta SKIKKELIG rent med en gang du er ferdig. 2-komponent lakk som herder inne i sprøyta er ikke noe stas.... :headbang:

Forøvrig mener jeg 1-komponent som Bengalakk osv er noe drit. Hvis du har lakkert med 1K, kan du vanskelig legge på 2K etterpå, da det vil koke for deg. Da må du slipe bort alt en gang til. Jeg pleier å etterstrebe det med å bare gjøre ting EN gang, men til gjengjeld gjøre det skikkelig den ene gangen.. :wink:

vurderer å lakke om min egen glassfiberbåt, blant annet for å rette opp en vannlinje som er helt på jordet, samt få vekk en litt merkelig blå stripe som jeg ikke helt liker.

I tillegg er greiene rullet på med hva som for meg ser ut som en veldig grov rull så resultatet er ikke helt prima for å si det mildt.

Problemet er at jeg ikke har anelse om hva båten er lakket/malt med tidligere. Finnes det noen "supergrunning" som jeg kan legge over etter å ha pusset ned litt i det eksisterende for å sikre vedheft av topplaget?

- anders m.

Biltemas "Grunning for Plast og Metall"

2-komponent epoxygrunnning. Samme produkttype som Jotuns Antipest.

Jeg sprøyter den på min båt, men den kan også rules/males.

Men du må finne ut om det er 1K eller 2K på båten fra før. Ta en fille med aceton. Hvis du kan vaske av/løse opp den gamle lakken med aceton, er det 1K. Da må du nok slipe rent den gamle fargen før du legger på grunning for å unngå koking. 2K grunning og lakk vil løse opp 1K lakken.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...