Tonic Startet 12.April.2008 Del på Facebook Startet 12.April.2008 (redigert) Jeg har akkkurat kjøpt en båt der motoren er oppgitt til å være 1987 mod (innenbords 120hk perkins). (båten er 1996, snekke 28 fot).Det viser seg når jeg sjekker opp motornr hos forhandler at motoren er fra 1978! Den ble overhalt for 60 000 i 2000. Selger sier at han ikke visste at den var så gammel og det tror jeg på. (han har bare hatt den i 3 år) Hvor mye bør jeg prøve å få prutet på dette? Heving er uaktuelt da båten er strøken osv osv. Jeg tenker slik: Jaja, båten er strøken, motor fungerer 100%. den er overhalt, Jeg pruta 40 000 på båten i utgangspunktet (fra 540'). Men, jeg får "trøbbel" når jeg engang skal selge. På en annen side så koster ikke en motor på 100-120 hk sååå sinnsykt brukt. så...? Noen synspunkter?? Redigert 12.April.2008 av Tonic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 Synes ikke dette har noe og si. Har du kvitt på at motor er påkostet 60 lapper i 2000.så kan du nesten regne med at denne var som ny da. Men en beklagelse fra selger er passende synes jeg Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Gullfisk Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 (redigert) Synes det er viktigere hvordan stand den er, drifttid og vedlikehold, marinisering, enn hvor gammel den er. Liker du båten og motor ellers, er fornøyd med prisen du kom til, og kanskje klarer 10-20k til nedover pga alder, tror jeg at jeg hadde vært fornøyd i allefall. Perkins er i hvertfall ikke den motoren som er lettest å slite ut. Redigert 12.April.2008 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tonic Svart 12.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2008 Har kvitteringer på alt fra seriøst motorverksted. Får si at jeg skal ha med jolla...:) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 Er dette en orginal 6.354 Perkins Marine eller er det noe ettermarinisert/hjemmemarinisert ? Sitér dette innlegget Link to post
Nautofil Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 Du har vel selv en undersøkelsesplikt? Motornr. var vel på motoren før du skrev på kontrakten, slik at du kunne kontrolert dette....? I noen tilfeller kan vel motornr. fortelle om en motorserie som går fra og med-til og med årgang. eks. produsert fra 1978 til eks 1985? Sitér dette innlegget "Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!" Link to post
Tonic Svart 12.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2008 (redigert) Det er originalmarinisering kan jeg se. Undersøkelsesplikt... tja, kunne jo krabbet med kjeledress ned i motorrom og prøvd å funnet motornummeret da jeg så på båten. Men det blir ikke gjort når det står 87 mod og motoren ser fin ut, samt at det er papirer på overhaling etc. Lett å være etterpåklok.:) Redigert 12.April.2008 av Tonic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 trodde ikke man hadde undersøkelsesplikt på motornummer. er man bløffet kraftig av en selger er det vel rom for noe tilbakebetaling. men i denne saken hvor motoren er "utrangert " uansett :-) kan det ikke bety noe som helst. er motoren ok , betyr ikke 7-8 år stort. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
"Mathilde" Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 (redigert) Hadde selger oppgitt at motoren var fra 1978 da du kjøpte den, kunne du jo selvsagt vurdert om det var ubetydelig og om båten likevel var verdt prisen dere ble enige om. Når det i ETTERTID kommer frem at motoren er 9 år eldre enn oppgitt er jo dette grunn god nok til at du kan oppheve kjøpet. Hvis du ikke vil det har du vel vurdert det slik at handelen likevel er grei, eller? Redigert 12.April.2008 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 Du har vel selv en undersøkelsesplikt?Motornr. var vel på motoren før du skrev på kontrakten, slik at du kunne kontrolert dette....? Kjøper har absolutt INGEN undersøkelsesPLIKT. Se her. Og hvorfor i all verden er det kjøper som skal undersøke motornr.? --- og ikke selger?? Det er jo seglers båt, og selger som selger den ... det er selvsagt selger som må vite HVA det er han selger, og beskrive det korrekt. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Tonic Svart 12.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2008 Hadde selger oppgitt at motoren var fra 1978 da du kjøpte den, kunne du jo selvsagt vurdert om det var ubetydelig og om båten likevel var verdt prisen dere ble enige om. Når det i ETTERTID kommer frem at motoren er 9 år eldre enn oppgitt er jo dette grunn god nok til at du kan oppheve kjøpet. Hvis du ikke vil det har du vel vurdert det slik at handelen likevel er grei, eller? Jeg syns båten er verdt det jeg betalte for den med bakgrunn i xx antall båter i samme prisklasse jeg har sett på i høst/vinter/vår. Om det er 87 eller 78 mod så ere likevel en gammel motor, men jeg tror det vil være tyngre å selge en 78 mod motor uansett om den er 110%. Jeg ville hatt noen kroner igjen for å kompensere for evt tap jeg får neste gang. Sitér dette innlegget Link to post
tebi Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 Glem hele greia og nyt heller båten. Jeg antar at du kjøpte båten fordi du likte den, og motoren. Du sier selv at det er uaktuellt å heve kjøpet. Som sagt du har selv plikt til å undersøke. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 hvis motoren er overhalt for 60 lapper så er nå det ubetydelig fra når år motoren så dagens lys første gang vel.. ville heller sagt den stort sett er fra år 2000 eg da Sitér dette innlegget Link to post
Sea Oasis Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 spiller vel ingen rolle om motor er 20 eller 30 år , så lenge den fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 Er ikke helt enig med dem som sier at dette ikke spiller noen rolle. Teknisk sett spiller dette sikkert ingen rolle, men følelsesmessig og kanskje økonomisk når du skal selge kan det bety noe. Jeg hadde følt meg litt lurt og for å få godfølelsen med båten og kjøpet ville jeg krevd en kompensasjon. Hvor stor, ja det har med din følelsene dine å gjøre. Krev det du synes er rimelig for at du ikke skal føle at gleden ved kjøpet blir redusert. Er du fortsatt 100% fornøyd med kjøpet selv om motoren er av eldre årgang - la det ligge og bruk energien på noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
fiskekroken Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 Det er en stor fordel at det er en dokumentert overhaling av motoren. Mye bedre enn en uoverhalt 9 år nyere motor. Problemet blir aldri større enn reaksjonen, her kan du selv lage et stort problem av dette eller du kan nyte båten valget er ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 Har tidligere eier en pen Zodiac med 9,9 stående i garasjen så er vel det en fin kompensasjon. Tror du skal tenke på følgende scenario. Ville du kjøpt båten om det sto en 78modell motor i den ? ville du da betalt like mye for den ? Hvis ikke , hva ville du betalt ? Ville du droppet å kjøpe den da så er det jo bare å heve handelen. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 Denne motoren må vel regnes som en 1978 modell laget i 2000 :) Er det forskjeller på motorene fra 1978 - 1987 For eksempel noe som er på 87 modellen som ikke er på 78 modellen? Hvis ikke... Ta godt vare på disse kvitteringene og nyt livet ombord i en båt du er fornøyd med Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Tonic Svart 13.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2008 (redigert) Jeg prøver meg med 10k og quicksilverjolla. Hadde kjøpt båten selv om jeg visste det var 78 mod motor. Men hadde kanskje pruta litt til. Føler seg bare litt snurt når man finner det ut i etterkant. Men jeg er rund i kantene, og som jeg sier til alle: "Etter at jeg har hatt nyere Audi er jeg ikke redd for å kjøpe noe, mere trøbbel er det umulig å oppnå" :) Forskjell på 87 og 78mod: Turbo...(nok en slitedel mindre å tenke på for min del) Redigert 13.April.2008 av Tonic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tonic Svart 15.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2008 Vi ble enige om 13k og jolla, men selger var grinete for at han hadde blitt lurt av tidliger eier. Skjønner han jo godt. Flaks at jeg sjekka opp motornr!! Shit happens! :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.