Jump to content

Motor er 9 år eldre enn selger har oppgitt!

Tonic

Recommended Posts

Jeg har akkkurat kjøpt en båt der motoren er oppgitt til å være 1987 mod (innenbords 120hk perkins). (båten er 1996, snekke 28 fot).Det viser seg når jeg sjekker opp motornr hos forhandler at motoren er fra 1978! Den ble overhalt for 60 000 i 2000. Selger sier at han ikke visste at den var så gammel og det tror jeg på. (han har bare hatt den i 3 år)

Hvor mye bør jeg prøve å få prutet på dette? Heving er uaktuelt da båten er strøken osv osv.

Jeg tenker slik: Jaja, båten er strøken, motor fungerer 100%. den er overhalt, Jeg pruta 40 000 på båten i utgangspunktet (fra 540'). Men, jeg får "trøbbel" når jeg engang skal selge. På en annen side så koster ikke en motor på 100-120 hk sååå sinnsykt brukt. så...?

Noen synspunkter??

Redigert av Tonic (see edit history)

Synes det er viktigere hvordan stand den er, drifttid og vedlikehold, marinisering, enn hvor gammel den er. Liker du båten og motor ellers, er fornøyd med prisen du kom til, og kanskje klarer

10-20k til nedover pga alder, tror jeg at jeg hadde vært fornøyd i allefall. :smiley:

Perkins er i hvertfall ikke den motoren som er lettest å slite ut.

Redigert av Gullfisk (see edit history)

Du har vel selv en undersøkelsesplikt?

Motornr. var vel på motoren før du skrev på kontrakten, slik at du kunne kontrolert dette....?

I noen tilfeller kan vel motornr. fortelle om en motorserie som går fra og med-til og med årgang.

eks. produsert fra 1978 til eks 1985?

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Det er originalmarinisering kan jeg se.

Undersøkelsesplikt... tja, kunne jo krabbet med kjeledress ned i motorrom og prøvd å funnet motornummeret da jeg så på båten. Men det blir ikke gjort når det står 87 mod og motoren ser fin ut, samt at det er papirer på overhaling etc. Lett å være etterpåklok.:)

Hadde selger oppgitt at motoren var fra 1978 da du kjøpte den, kunne du jo selvsagt vurdert om det var ubetydelig og om båten likevel var verdt prisen dere ble enige om. Når det i ETTERTID kommer frem at motoren er 9 år eldre enn oppgitt er jo dette grunn god nok til at du kan oppheve kjøpet. Hvis du ikke vil det har du vel vurdert det slik at handelen likevel er grei, eller?

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Du har vel selv en undersøkelsesplikt?

Motornr. var vel på motoren før du skrev på kontrakten, slik at du kunne kontrolert dette....?

Kjøper har absolutt INGEN undersøkelsesPLIKT. Se her.

Og hvorfor i all verden er det kjøper som skal undersøke motornr.? --- og ikke selger?? Det er jo seglers båt, og selger som selger den ... det er selvsagt selger som må vite HVA det er han selger, og beskrive det korrekt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Hadde selger oppgitt at motoren var fra 1978 da du kjøpte den, kunne du jo selvsagt vurdert om det var ubetydelig og om båten likevel var verdt prisen dere ble enige om. Når det i ETTERTID kommer frem at motoren er 9 år eldre enn oppgitt er jo dette grunn god nok til at du kan oppheve kjøpet. Hvis du ikke vil det har du vel vurdert det slik at handelen likevel er grei, eller?

Jeg syns båten er verdt det jeg betalte for den med bakgrunn i xx antall båter i samme prisklasse jeg har sett på i høst/vinter/vår. Om det er 87 eller 78 mod så ere likevel en gammel motor, men jeg tror det vil være tyngre å selge en 78 mod motor uansett om den er 110%. Jeg ville hatt noen kroner igjen for å kompensere for evt tap jeg får neste gang.

Er ikke helt enig med dem som sier at dette ikke spiller noen rolle.

Teknisk sett spiller dette sikkert ingen rolle, men følelsesmessig og kanskje økonomisk når du skal selge kan det bety noe.

Jeg hadde følt meg litt lurt og for å få godfølelsen med båten og kjøpet ville jeg krevd en kompensasjon. Hvor stor, ja det har med din følelsene dine å gjøre.

Krev det du synes er rimelig for at du ikke skal føle at gleden ved kjøpet blir redusert.

Er du fortsatt 100% fornøyd med kjøpet selv om motoren er av eldre årgang - la det ligge og bruk energien på noe annet.

Har tidligere eier en pen Zodiac med 9,9 stående i garasjen så er vel det en fin kompensasjon.

Tror du skal tenke på følgende scenario.

Ville du kjøpt båten om det sto en 78modell motor i den ? ville du da betalt like mye for den ? Hvis ikke , hva ville du betalt ? Ville du droppet å kjøpe den da så er det jo bare å heve handelen.

Denne motoren må vel regnes som en 1978 modell laget i 2000 :)

Er det forskjeller på motorene fra 1978 - 1987

For eksempel noe som er på 87 modellen som ikke er på 78 modellen?

Hvis ikke... Ta godt vare på disse kvitteringene og nyt livet ombord i en båt du er fornøyd med :yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Jeg prøver meg med 10k og quicksilverjolla. Hadde kjøpt båten selv om jeg visste det var 78 mod motor. Men hadde kanskje pruta litt til. Føler seg bare litt snurt når man finner det ut i etterkant. Men jeg er rund i kantene, og som jeg sier til alle: "Etter at jeg har hatt nyere Audi er jeg ikke redd for å kjøpe noe, mere trøbbel er det umulig å oppnå" :)

Forskjell på 87 og 78mod: Turbo...(nok en slitedel mindre å tenke på for min del)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...