Jump to content

Protan som dekksbelegg

Fantino

Recommended Posts

Har Protan GT 2.4 mm mørk grå (Protan Terrassebelegg - brosjyre) på terrassen hjemme og er såre fornøyd med den: God å gå barbeint på, blir ikke for varm i sola, er lett å holde ren og er ikke særlig glatt når den er våt. Jeg er faktisk såpass fornøyd at jeg vurderer å få pris på å få lagt dette på dekket på nybåten som bare har teak på baugnebbet/badeplattformen (heldigvis- hadde det vært opp til meg så hadde det blitt flexi-teak rund baut). Det blir litt hvitt og skinnende i sola og tungvint å holde rent med de store hvite flatene med antiskli. Tenkte å få det lagt slik at det kun ligger der det er antiskli, og tror egentlig det kan være litt kledelig på denne båten (ref. avatar). Noen som har erfaring med tilsvarende, eller andre kommentarer? Galskap eller fornuft..? :smiley:

Tenker du på at det rett og slett vil sprekke? Ser de hevder det er UV-bestandig og skal ha 20-30 års levetid. Så for meg at det ble limt til antiskli/gelcoaten med et-eller-annet lim slik at det kunne løsnes med varmepistol dersom krise. Håper det holder en stund på terrassen - ellers blir det vått i kjellerstua/kontoret mitt :blush: Sitter faktisk under terrassen og knotter akkurat nå..

Eg brukte det i dørken på den gamle båten min. va meget vellykka. hadde den vel i fem år ,mye brukt, og kunne ikkje se slitasje, lett å gjer reint og sklisikkert. ett minus; eg satte fra meg ei gammal jerrykanna ei veka, den etterlot ein stor rustflekk som eg ikkje fekk vekk. Ellers kjempe dørk

stå i ro båt!

Protan er PVC og inneholder myknere som flykter over tid. Da blir belegget hardt/krymper. Det går som regel greit på et tak, men neppe på et båtdekk som er i konstant bevegelse. Lykke til.

Artig at du nevner dette med mykgjørere. jeg har nå 16 forskjellige lim til test på takbelegget til Potan, dette for å finne ut hvilken limtype/forbehandling som må til ved liming av denne PVC`n. Dette gjøres på oppdrag for Protan da noen endringer i materialer som benyttes sammen med takbelegget vil krave liming i stedet for sveising på noen applikasjoner.

Mykgjørerne i PVC vil forøvrig ikke "fordampe" slik at belegget blir sprøtt. Det som er faren er, for eksempel ved liming, en mykgjører-overgang. Det som da kan skje er at mykgjørerne i limet eller PVC`n "vandrer" fra det ene materialet og over til det andre. Altså ingen fare ved sol/luft/vann.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Her var mye interessant info. sodne: Husker du hva slags lim du brukte? VannTro: Håper vi kan høre fra deg vedr. hva slags lim som er anbefalt når testen din er ferdig? (eller er dette konfidensiell info?)

• 1 year later...

Dette blir OT men begge typene har sine fordeler og ulemper. Har jobbet med anbudsiden på bla. taktekking. Et tak er ikke bare et tak. Sprøsmålene vil være underlag, fall, reparasjon eller utskifting, snø, isolasjon, kalt eller varmt tak, nedløp, overtekke etc etc.

Anbefaler å få priser og befaring fra begge leverandørene.

Når det gjelder båtdekk; normalt legges det glideskikt på tak og baderumsmembran. Liming gjelder vel andre membranstyper?

Edited by Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder