baatsman Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Ja, det kan være mange forskjeller. Det er jo litt barnslig og fremheve eget produkt, men er en høyt oppe så er man høyt oppe... Ang seila her så var dette standard på begge båtene, Hanse sine ble funnet best. En stolt båt-eier fremhever sitt produkt, klart det. . Og jeg har hele tiden varslet at Hanse vil selge bra. Dere har tid til å ta en skikkelig gjennomgang på verft. Samtidig har du gjordt en grundig jobb på forhånd. Dette blir bra. Få eventuelt en skikkelig gjennongang på riggen når du er tilbake. Men gjør imp klar over at du er informert over noen "arbeidsulykker" på forhånd, og medel at du ønsker en skikkelig gjennomgang av båten på spesifikke punkter. Dette blir bra. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Alfa Romeo Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 (redigert) Jeg så den historien på myhanse - kanskje ikke den beste oppladningen til båthenting Bjoris. Får satse på at du er heldigere med båten og været! Må si jeg er utrolig misunnelig. Hente ny båt og seile i en uke - perfekt. I tillegg er Hanse 350 veldig flott. WC fremme vil 99% av tiden fungere bra. Det er ikke noen bombe at 350 seiler bedre enn 34 - alle data tilsier dette (at B39 i testen i Seilas seiler ca like bra som en hanse 400 med genua er en større bombe). Skulle og gjerne sett samme rigg på Bavariaene som Hanse bruker. Høyere mast og stort storseil og så valgfritt selvslåer eller 110% fokk. Nå er det ikke bare seilareal som bestemmer hvor fort båten går. I en sammenligning i tyske Yacht mellom B39 og 40 vision hadde de en lengre utledning på hvorfor B39 var like rask. Vision har høy rigg og blykjøl og burde sånn sett vært betydelig raskere, men iflg Yacht ble dette spist opp igjen av annen skrogform som ga større våt flate. Testen Baatsmann viser til var mellom Hanse 315 og Bavaria 30. Den viste at standarden på seil og foldepropell eller ikke hadde større betydning enn båten i seg selv. Redigert 14.April.2008 av Alfa Romeo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 (redigert) Nå er det ikke bare seilareal som bestemmer hvor fort båten går. I en sammenligning i tyske Yacht mellom B39 og 40 vision hadde de en lengre utledning på hvorfor B39 var like rask. Vision har høy rigg og blykjøl og burde sånn sett vært betydelig raskere, men iflg Yacht ble dette spist opp igjen av annen skrogform som ga større våt flate. Jeg tror det største "problemet" med vision-båtenes seilegenskaper er at standardkjølen er for grunn (1,75). At den er lagd av bly hjelper lite. Avdriften på kryss blir for stor ved krenging. Ved å velge den dype kjølen tror jeg nok det fungerer bedre. Uansett så selges ikke disse i spesielt stort volum, så de er nok histore om et år eller to. Redigert 14.April.2008 av jeanneau (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
bjoris Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Det er vel ingen bombe at masta pumper. Jeg har ganske høy rigg og strammer akterstaget full guffe når jeg går med motor i mye motsjø. Noen anbefaler å sette spinnakerbomopphalet ned i en av pullertene foran for å stabilisere den ved motorgange/motorseiling (som et slags babystag). Å ha litt prebend på masten anses også som positivt. Ja, ser at det nevnes som "triks". Ser at en med 430 også sliter med dette under full seilføring. Da må det vel være feil stramming/trim på riggen? Ser at det står at SparCraft også har sett på det uten å få det til, vel noe tøys er det med alt, men jeg hadde ikke likt at riggen pumpet under full seilføring, det kan jo umulig være bra... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Sjøtummel Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 (redigert) Dette med pumping i masten skal normalt være feil trim/stramming av vant, men jeg ser at flere med Hanse har problemer med dette og at det vanskelig å få bort, blant annet på 430en. Mulig disse ekstra høye mastene er vanskeligere å få til å stå rolig, ut fra div tråder på myhanse.com kan det virke slik... Vi får se, tentionmeter hadde vært fint å hatt, men 3500 kr var jo litt i overkant av det jeg kunne tenke meg å bruke. Har også sett ett til 800, men spørsmålet er om det er brukandes, dette må jo være nøyaktig skal det være noe poeng, et feil tentionmeter vil jo være direkte uheldig... Det er nok bare å ta inn over seg at brøkdelsriggen Hanse har valgt kan være noe vanskeligere å trimme enn en vanlig masthead. (Det kan jo gjerne illustreres med at du ikke får like svar eller meninger dersom du spør den norske importøren av masta og den norske importøren av Hanse om hva som er best eller riktig. På den annen side, seilfolk er vanligvis uenige om mange slike detaljer. ) Når båtsalget har gått som varmt hvetebrød samtidig som produsenter og importører har litt ptoblemer med å få ansatt godt kvalifiserte folk så kan det nok hende at en og annen kunde kan få levert båten med særdeles dårlig trim på riggen. For en erfaren seiler er dette et irritasjonsmoment, men ikke noe stort problem å rette på. For en uerfaren kunde kan det være katastrofalt. Utstyr for å måle stramming på riggen er veldig nyttig når du setter riggen, men for finjustering ved trimming har det mindre nytteverdi. Likevel, det er kjekt å kunne måle riggen når man mener at den er ferdig trimmet for å ha en ídé om kreftene man har satt opp. Jeg klarer med bra med et måleinstrument til en tusenlapp, det er masta som gir fasiten. Redigert 14.April.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Jeg så den historien på myhanse - kanskje ikke den beste oppladningen til båthenting Bjoris. Får satse på at du er heldigere med båten og været! Må si jeg er utrolig misunnelig. Hente ny båt og seile i en uke - perfekt. I tillegg er Hanse 350 veldig flott. WC fremme vil 99% av tiden fungere bra. Det er ikke noen bombe at 350 seiler bedre enn 34 - alle data tilsier dette (at B39 i testen i Seilas seiler ca like bra som en hanse 400 med genua er en større bombe). Skulle og gjerne sett samme rigg på Bavariaene som Hanse bruker. Høyere mast og stort storseil og så valgfritt selvslåer eller 110% fokk. Nå er det ikke bare seilareal som bestemmer hvor fort båten går. I en sammenligning i tyske Yacht mellom B39 og 40 vision hadde de en lengre utledning på hvorfor B39 var like rask. Vision har høy rigg og blykjøl og burde sånn sett vært betydelig raskere, men iflg Yacht ble dette spist opp igjen av annen skrogform som ga større våt flate. Testen Baatsmann viser til var mellom Hanse 315 og Bavaria 30. Den viste at standarden på seil og foldepropell eller ikke hadde større betydning enn båten i seg selv. Jeg tror nok det har vært spesielt vanskelige forhold også, hvorfor du ligger å banker i 2 timer når det smeller sånn at du tror båten skal bli knust og du ikke kommer av flekken kan en jo lure litt på, men de ville vel svært gjerne komme seg til Stellendam da. Så han ble forbanna når enkelt antydet at han ikkje hadde vært forberedt/gjort de rette tingene. Vanskelig å vite om det hadde vært mulig å gjøre noe annerledes, men jeg er ikke så overrasket over at det blir mye smell av å seile i dette grunne området i disse forholdene med 33 knt vind midt i tryne og med 4 meter bølger som går MOT tidevannet, tipper disse bølgene har vært rimelig harde å treffe på. En bør ikke tenke at dette er jo en klasse A båt så da går det nok fint, jeg har iallefall ikke tenkt å ødlegge båt og mannskapet mitt hvis jeg har muligheten til å komme meg unna. Uansett, det blir interessant å høre hva han finner ut. Dette med at fallet til storen kiler seg er jo ikke noen nyhet på Hansebåter og det syns jeg er tilnærmet skandale at kan skje, det er jo direkte livsfarlig om du ikke får ned disse digre storseilene. Det hadde nok som han skriver vært svært vanskelig å seile tilbake med storen oppe... Vel, vi får håpe det beste og selv om han sier de var godt forberedt og hadde 40 års erfaring så har Copain tidligere skrevet følgende som kanskje antyder at de ikke helt visst hva de gav seg ut på, båten er 3 dg gml og det skal jo normalt være mulig å få med seg slikt vær på værmeldingene..."We sail around the Dutch lakes like Haringvliet, Grevelingen, Hollands Diep, Westerschelde etc but with this new boat will certainly go the Northsea. Our marina is at Hellevoetsluis, very close to the lock in Stellendam (3nM) straight onto the Northsea With our previous Beneteau 281 we did not feel like doing so. so far Regards, Willem Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Toref Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 (redigert) Det er nok bare å ta inn over seg at brøkdelsriggen Hanse har valgt kan være noe vanskeligere å trimme enn en vanlig masthead. Jeg har alltid innbilt meg at at brøkdelsrigger var lettere å trimme enn mastheadrigger når du er ute og seiler. Slik var det iallefall i gamle dager. Det er mulig at dette ikke lenger er slik- særlig der hvor vi ser "brøkdelsrigger" på 18/20 eller 19/20, gjerne på spinkle masteprofiler og med 2 salinger. Pointet med en brøkdelsrigg er jo at du kan regulere forstag/og storseil ved å strekke den øverste og ustagete toppen av masta forover/bakover med akterstagstrammeren etter forholdene. Men når toppvanter og forstagsinnfestinger går så høyt på masten som 18/20 eller 9/10, blir det jo lite igjen av toppen å dra i for akterstaget- du får en tilnærmet masthead. Jeg forundrer meg forøvrig litt over denne "merke" diskusjonen. Det er vel mannen bak rattet som fortsatt gjør forskjellen skulle jeg tro, enten han fører en Bavaria eller en annen type båt.. Redigert 14.April.2008 av Toref (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fe-m@il Svart 14.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Svaret er enkelt. Kundegruppen til disse båtene vektlegger ikke seilegenskapene høyt nok til at produsenten(e) prioriterer dette. Vil du ha raskere båt må du kjøpe noe annet. Hvis du på død og liv vil ha bavaria så finnes jo match 42 rimelig på bruktmarkedet. Disse har jo omtrent samme innredning som 38 ac. mvh Viggo Det er ikke det som er poeget,hverken at man ikke vektlegger seilegenskaper,absolutt skal ha en raskere båt,eller absolutt Bavaria Jeg snakker om konstruktører/fabrikk ,at det ville være naturlig og hyggelig,og helt sikkert ikke nevnveridig dyrere når man allikevelskifter form/skrog, og ha et viss utviklig som f.eks fra min Bavaria 38 Cruiser 1.23 til B 39 1.26? til nye B 40 1.29 ?? Vision 40,som ble annonsert med eksepsjonelle seilegenskaper og fart burda da ha eks.lagt på 1.30 ?,og ikke 1.24?? Alle som kjøper Bavaria er ikke nybegynnere,og de som er det,vil ,mest sannsynlig etter kort tid mer og mer sette pris på gode seilegenskper i hele vindregistret,god fart,og like seil-livets gleder mer for hver sesong.Da vil man etter min oppfattning stille seg slike spørsmål. Personlig vurderte jeg Maxi 1300 da den kom(synes det er den flotteste på vannet i sin størrelse )men at 2,7 mill var altfor mye å legge i båt den gang jeg byttet,og at Bavaria 38 til ca.1.1 var et flott / fornuftig alternativ. mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 (redigert) Det er ikke det som er poeget,hverken at man ikke vektlegger seilegenskaper,absolutt skal ha en raskere båt,eller absolutt Bavaria Jeg snakker om konstruktører/fabrikk ,at det ville være naturlig og hyggelig,og helt sikkert ikke nevnveridig dyrere når man allikevelskifter form/skrog, og ha et viss utviklig som f.eks fra min Bavaria 38 Cruiser 1.23 til B 39 1.26? til nye B 40 1.29 ?? Vision 40,som ble annonsert med eksepsjonelle seilegenskaper og fart burda da ha eks.lagt på 1.30 ?,og ikke 1.24?? Alle som kjøper Bavaria er ikke nybegynnere,og de som er det,vil ,mest sannsynlig etter kort tid mer og mer sette pris på gode seilegenskper i hele vindregistret,god fart,og like seil-livets gleder mer for hver sesong.Da vil man etter min oppfattning stille seg slike spørsmål. Personlig vurderte jeg Maxi 1300 da den kom(synes det er den flotteste på vannet i sin størrelse )men at 2,7 mill var altfor mye å legge i båt den gang jeg byttet,og at Bavaria 38 til ca.1.1 var et flott / fornuftig alternativ. mvh fem@il Hvis du fikk ansvaret for å designe en ny Bav, skal den være større pr fot, like billig om ikke billigere å produsere og være penere og mer forseg gjort innvendig. Utsalgsprisen må ikke øke mer enn et par %. Da tror jeg det er svært vanskelig å klare å lage en båt som går bedre enn de gml i tillegg Det er vel vanskelig å komme unna at det må til kostbare tiltak for å øke farten, dvs høyere mast, tyngre kjøl og mer seil hvis du samtidig ikke kan redusere plass. Når det da, utfra salgstall, ikke er avgjørende for den ordinære Bav kjøper at LYS øker så er det jo lett å forstå at dette ikke blir gjort... Er det ikke så enkelt da? Redigert 14.April.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
baatsman Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 (redigert) Jeg tror at Bavaria er fornøyde med LYS rundt 1.22-1,24 på en 40 foter. Med deres kapital ville ikke det vært store utfordringen å produsere en rundt LYS 1.30. Men konseptet Bavaria styres nok av markedsundersøkelser ut i fra "massemarkedet ønsker". Egen erfaring tilsier at vår har bra nok potensiale når vi stort sett er 2-4 mennesker ombord. Det eneste jeg kunne tenkt meg et lettvind-seil. Våre oppgraderte "high-tech" seil er regelrett for tunge i liten vind. Da står de ikke pent. Jeg trodde også ut i fra 1. informasjonen til Lunde ang Vision 40 at den havnet rundt LYS 1.28. Dette pga at de gikk ut med at denne båten har høyrere rigg, mere seil og blykjøl. Att std kjøl er 1.75 bidrar ikke til det. Men en std kjøl rundt 2.m hadde nok passet bedre. Vår stikker 2m. Redigert 14.April.2008 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Mulligan Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Det er nok bare å ta inn over seg at brøkdelsriggen Hanse har valgt kan være noe vanskeligere å trimme enn en vanlig masthead. Mnja. Det kommer vel ut på ett. Men brøkdelsriggen med vinklede salingshorn gir mer å spille på. Forstagsstrammingen tas med overvantene. Undervantene setter mastekrummen og dermed dybden i storseilet. Akterstaget er ei trimline som krummer mastetoppen. Veldig effektiv til å sette øvre del av seilet ut av spill hvis det skulle komme ei rosse. Jeg har en sånn billig måler. Vajert. Og fant som de fleste andre at riggen var altfor slakk. Har aldri sett noe til pumping. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 og at Bavaria 38 til ca.1.1 var et flott / fornuftig alternativ. Synd du ikke sjekket at du kunne få brukt sun fast 40 til under 1,1 da... Mnja.Det kommer vel ut på ett. Men brøkdelsriggen med vinklede salingshorn gir mer å spille på. Forstagsstrammingen tas med overvantene. Undervantene setter mastekrummen og dermed dybden i storseilet. Akterstaget er ei trimline som krummer mastetoppen. Veldig effektiv til å sette øvre del av seilet ut av spill hvis det skulle komme ei rosse. Jeg har en sånn billig måler. Vajert. Og fant som de fleste andre at riggen var altfor slakk. Har aldri sett noe til pumping. På mange moderne båter er ikke salingshornene fullt så vinklede som før. Dette gjør at pumping forekommer. På en 9/10 eller 19/20 rigg ( som jeg har) er også akterstaget med på å stramme forstaget i tillegg til å bøye masten litt. Jeg har aldri sett en rigg som står fullstendig i ro under hard seilas. Dette avsløres lett når man har gjennomgående mast da lekkasjen rundt mastehullet er mye større under seilas enn ved havneligge. Jeg føler at slike rigger også tjener en del på å stå på kjølen. Men vet ikke om Hanse's rigger gjør dette. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Mulligan Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Jeg vil bare opplyse om at på Bedre Båter er grunntrimmen av masta i gjennomføringen gjennom hyttetaket. Der har man mastekiler som setter mastas posisjon. Og man har selvsagt mastekrave som gjør at det ikke lekker. Men hærnfløtte meg å det lakk i røstjerna når jeg dro 6oo kg på overvanta. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Tja, Jeg har fremdeles tilgode i se en mast som er 100% tett. Har prøvd båter produsert av Bavaria, Jeanneau, Beneteau, Grand soleil, Arcona m.m. Men joda, jeg tror deg Mine vant er dratt til vesentlig mer enn 600 kg og lekker ikke. Syns det er viktig. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sjøtummel Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Jeg har alltid innbilt meg at at brøkdelsrigger var lettere å trimme enn mastheadrigger når du er ute og seiler. Slik var det iallefall i gamle dager. Nå tenkte jeg på hele riggtrimmen, og ikke bare trimming av akterstag. Men brøkdelsriggen med vinklede salingshorn gir mer å spille på.Forstagsstrammingen tas med overvantene. Undervantene setter mastekrummen og dermed dybden i storseilet. Akterstaget er ei trimline som krummer mastetoppen. Veldig effektiv til å sette øvre del av seilet ut av spill hvis det skulle komme ei rosse. Jeg har en sånn billig måler. Vajert. Og fant som de fleste andre at riggen var altfor slakk. Det peker du på noen svært sentrale punkter. Trimming av akerstaget krummer mastetoppen, og ikke så mye mer. Har du ikke strammet vantene godt nok så vil du i verste fall bøye hele masta når du strammer akterstaget, og det gjør vondt verre. Jeg har forøvrig ikke hatt nevneverdige problemer med pumping. (Går jeg for motor og med seilene nede mot grov stampesjø så er det ikke bare riggen som har det ubehagelig, men så lenge jeg seiler har jeg ikke hatt noen slike problemer.) Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Det kalles "reverse engineering". Man tar utgangpunkt i det man har og jobber derfra med strenge forutsetninger som legger føringer for design. Synes nå ærlig og oppriktig at Bavaria har gjort noen gode trekk med den nye cruiser serien som fases inn i 2007/2008 i forhold til avgående modeller. Det har i mine øyne blitt en bedre båt uten at prisen har økt mer enn de nevnte få%, for å rettferdiggjøre det har de lagt på lengden litt. Husker det samme når renta gikk ned når jeg var ungdom, da økte bankene antallet på sine "gebyrfrie" uttak hver gang de satte ned renten på sparekontoen. Hvis du fikk ansvaret for å designe en ny Bav, skal den være større pr fot, like billig om ikke billigere å produsere og være penere og mer forseg gjort innvendig. Utsalgsprisen må ikke øke mer enn et par %. Da tror jeg det er svært vanskelig å klare å lage en båt som går bedre enn de gml i tillegg Det er vel vanskelig å komme unna at det må til kostbare tiltak for å øke farten, dvs høyere mast, tyngre kjøl og mer seil hvis du samtidig ikke kan redusere plass. Når det da, utfra salgstall, ikke er avgjørende for den ordinære Bav kjøper at LYS øker så er det jo lett å forstå at dette ikke blir gjort... Er det ikke så enkelt da? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Det kalles "reverse engineering". Man tar utgangpunkt i det man har og jobber derfra med strenge forutsetninger som legger føringer for design. Synes nå ærlig og oppriktig at Bavaria har gjort noen gode trekk med den nye cruiser serien som fases inn i 2007/2008 i forhold til avgående modeller. Det har i mine øyne blitt en bedre båt uten at prisen har økt mer enn de nevnte få%, for å rettferdiggjøre det har de lagt på lengden litt. Det er vel egentlig du som har kommet best ut av det. Forbedringen på 31 cr i forhold "gamle" 30 cr er jo markert. Ikke like stor forbedring på de andre modellene syns jeg. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
bjoris Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 (redigert) Det er vel egentlig du som har kommet best ut av det. Forbedringen på 31 cr i forhold "gamle" 30 cr er jo markert. Ikke like stor forbedring på de andre modellene syns jeg. Veldig enig der, 31 foteren er et scoop ifht 30 foteren, i tillegg til å gi deg en bedre båt mens du har den vil nok disse holde seg bedre i pris enn de gml 30 foterene... For oss som syns 3 kabiner er noe å strekke seg etter er det jo litt rart at Bav 34 ikke leveres med dette. De har jo hatt god suksess med dette før, tidligere Bav 34 og 36 er jo solgt mest med denne løsningen. Nå kommer også nye Benneteau 34 med 3 kabiner så sammen med bla 350en til Hanse tror jeg at Bav taper noen kunder på dette. Vi kom til at hvis vi ikke skulle strekke oss etter 3 kabiner så kunne vi nesten like godt velge båt på 31-32 fot og spare en god slump penger. Nå er det selvagt mye, mye mer å hente på 3 fot enn en ekstra akterlugar (som gjør at du får toallette fremme ), det blir større plass over alt, det blir en båt som er roligere i sjøen etc, men så er det også 200.000 mindre på konto som kunne vært brukt til andre ting så jeg er iallefall glad vi slo fra oss 370en, vi snuste litt på 400 og en periode, men når ingen av dem gikk under broen vår hjemme så var det nå veldig greit. Tror uansett vi ikke hadde valgt større båt, til det er ikke fruen nok hekta... For å få større båt noen gang så må jeg nok frelse min fru, det kan bli vanskelig. Målet i år er å ikke presse på så mye at hun går lei, en utfordring bare det... da jeg helst kunne tenkt meg å flyttet inn i båten Vel, nok om det og de 10 ukene jeg har permisjon blir nok i båten hver eneste dag ja... Redigert 15.April.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Krimart Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 (redigert) Det kalles "reverse engineering". Man tar utgangpunkt i det man har og jobber derfra med strenge forutsetninger som legger føringer for design. Synes nå ærlig og oppriktig at Bavaria har gjort noen gode trekk med den nye cruiser serien som fases inn i 2007/2008 i forhold til avgående modeller. Det har i mine øyne blitt en bedre båt uten at prisen har økt mer enn de nevnte få%, for å rettferdiggjøre det har de lagt på lengden litt. Husker det samme når renta gikk ned når jeg var ungdom, da økte bankene antallet på sine "gebyrfrie" uttak hver gang de satte ned renten på sparekontoen. "Reverse engineering" er når man rekonstruerer eller kopierer noe ved å anlysere objektet man kopierer og prøver å gjenskape egenkapene til dette. http://en.wikipedia.org/wiki/Reverse_engineering. Hvis man f.eks. hadde et gammelt anker som fungerte spesielt godt og ønsket å bruke prinsippene fra dette for et nytt (men mangler eksakte tegninger f.eks.) kunne man bruke reverse engieering. Vi snakker her heller om at man har et grunnkonsept, og at endringene skjer i små inkrementer - gjerne i form av mer kosmetiske endringer enn store strukturelle endringer - kalles gjerne incremental design. I tillegg til det, er alle de eksisterende modellene bygget over samme lest så det blir mye gjenbruk av eksisterende løsninger og de samme komponentene i alle modellene. Eksempelvis de samme innredningsmodulene, dørblader etc. Dette har også et fancy engelsk navn som jeg ikke kommer på i farten. Redigert 15.April.2008 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alfa Romeo Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 og ha et viss utviklig som f.eks fra min Bavaria 38 Cruiser 1.23 til B 39 1.26? til nye B 40 1.29 ?? Med en slik utvikling ville Bavaria gå forbi X-båtene på få år. Jeg tror nok Utviklingen, uansett om Bavaria hadde ønsket det, ikke kan gå så raskt. Se bare på Match båtene. En 38M har lys 1,31 og en 42M 1,34. Dette er langt mer ekstreme båter enn cruising serien. Høyde og bredde er mindre. Langt spissere baug. Dette går kraftig ut over plassen innvendig. 42Match er ikke større enn 38-en din inni. Videre er det gjort en del for å spare vekt - færre skap, sandwich laminat i div treplater etc. Alt i alt er dette ting som gjør båtene dyrere og mindre brukervennlig for turbruk, men dersom det er det en ønsker så kan en kjøpe en Match eller lignende. Jeg tror derfor vi skal være fornøyd med den sakte utviklingen det er på 38-39-40,selv om jeg tviler på at 40-foteren får høyere lystall enn de to andre. (Det er værre med noen av de mindre utgavene hvor lys-tallet har gått ned, feks B36-37). Sammenligningen dim med Maxi 999 og nyere Maxi blir litt feil. Maxi 999 var en relativt rimelig turbåt når den kom. Dagens Maxier er s.k. performance cruisers i den dyre enden av markedet. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 Med en slik utvikling ville Bavaria gå forbi X-båtene på få år. Jeg tror nok Utviklingen, uansett om Bavaria hadde ønsket det, ikke kan gå så raskt. Se bare på Match båtene. En 38M har lys 1,31 og en 42M 1,34. Dette er langt mer ekstreme båter enn cruising serien. Høyde og bredde er mindre. Langt spissere baug. Dette går kraftig ut over plassen innvendig. 42Match er ikke større enn 38-en din inni. Videre er det gjort en del for å spare vekt - færre skap, sandwich laminat i div treplater etc. Alt i alt er dette ting som gjør båtene dyrere og mindre brukervennlig for turbruk, men dersom det er det en ønsker så kan en kjøpe en Match eller lignende. Man er ikke nødt til å ha et slankt skrog for at båten skal være rask. Sun Fast 40 er kortere og bredere enn bav 38ac. Men likevel mye raskere. I mine øyne er det lite som er ekstremt med match 42. Den er ikke verken spesielt lett, lav, smal eller høy i riggen i forhold til andre kombinasjonsbåter. Og da kommer det ikke som noen bombe at den heller ikke er spesielt rask i forhold til konkurrentene. Den plasserer seg midt i segmentet av kombinasjonsbåter rundt 40 fot. mvh Viggo Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
baatsman Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 I mine øyne er det lite som er ekstremt med match 42. Den er ikke verken spesielt lett, lav, smal eller høy i riggen i forhold til andre kombinasjonsbåter. Og da kommer det ikke som noen bombe at den heller ikke er spesielt rask i forhold til konkurrentene. Den plasserer seg midt i segmentet av kombinasjonsbåter Riktig det. Ser en på en videreutviklet båt som Elan 410 ser man at LYS ligger på ca 1.41. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
ulysses Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 Match-båtene er vel også i utgangspunktet designet inn mot IMS-regelen(?), mens Humphrey ikke begrenset seg av noen spesielle måleregler da han designet de nye Elanene. Dermed er de optimert for seilegenskaper og ikke for å få lavt måletall i en regel. En riktig prioritering spør du meg. Sitér dette innlegget Link to post
Alfa Romeo Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 Sun Fast 40 har lys på 1,28 og det er innenfor det jeg vurderer som normalt for en turbåt. Den skal da i snitt gå 4% fortere enn en B38 dvs ca 0,2 knop. Det er langt innenfor det området hvor skipper og seil (samt ferielast) betyr langt mer. Men for all del en vanlig Sun OD 40 har lys 1,19 så den relativt enkle tuningen som er gjort på fast utgaven har hatt stor effekt. Elan 410 er en av de få båtene hvor kombinasjonen plass/ fart er gjort meget elegant. Dette er drømmebåten min, men den er i en annen prisklasse. Eneste "billigturbåten" med lys over 1,30 er vel Hanse 400 - så det er absolutt mulig uten at det må koste så mye/ eller gå utover plass. Ønsket får være at Bav får ned vekta på båtene og tilbyr en "fast"-utgave med høy rigg og dyp blykjøl (men jeg tviler på at det blir noen stor sukkses) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 (redigert) LYS-tall er en ting, en annen er å seile opp mot LYS-tallet også. Jeg tror ofte det mere å hente på trening av egen båt, en bare å kjøpe en med høyt LYS-tall. Se også på de forskjellige seil-garderobene, her er det også mye og hente. Redigert 15.April.2008 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.