Jump to content

Bavaria seilbåt nok en gang

fe-m@il

Recommended Posts

Hvor finner jeg seilgarderoben i de seilbåtene dere snakker om ? De seilbåtene jeg har vært oppe i, mangler garderobe.

Bare vært i joller du :wink: . Det omkledningsrommet du har på bildet, har jeg i tilknytning til vær lugar. Men ikke så sterilt. Har mer med oppvarmet gulv og klinkerflis. Og noen Munch på veggene.

Bavaria 420 Cruiser.

Vi sees!

Sun Fast 40 har lys på 1,28 og det er innenfor det jeg vurderer som normalt for en turbåt. Den skal da i snitt gå 4% fortere enn en B38 dvs ca 0,2 knop. Det er langt innenfor det området hvor skipper og seil (samt ferielast) betyr langt mer. Men for all del en vanlig Sun OD 40 har lys 1,19 så den relativt enkle tuningen som er gjort på fast utgaven har hatt stor effekt.

Min sun fast 40 har 1,29 med genoua og 1,28 med lite forseil (som jeg vanligvis bruker). Jeg opplever at forskjellen til 38ac er mye, mye større til tross for lasten (jeg bor i båten). Den opplevde forskjellen til bav match 42 og first 40,7 er betydelig mindre. Disse har vi ganske ofte vært foran i mål.

Elan 410 er en av de få båtene hvor kombinasjonen plass/ fart er gjort meget elegant. Dette er drømmebåten min, men den er i en annen prisklasse.

Eneste "billigturbåten" med lys over 1,30 er vel Hanse 400 - så det er absolutt mulig uten at det må koste så mye/ eller gå utover plass.

Standard Hanse 400 har 1,30. Forskjellen på 0,01 (i forhold til sun fast 40)på en 8 år nyere konstruksjon vitner ikke om store fremskritt?

Er enig i at elan 410 er griselekker. Den er dessverre for dyr. Men med litt leting kan en finne "gamle" elan 40 til "bavariapris" på bruktmarkedet. Den har 1,32 i raskeste utgaven. Vi opplevde det som fullt mulig å holde følge med den i litt vind, men slet med den i lette forhold.

Ønsket får være at Bav får ned vekta på båtene og tilbyr en "fast"-utgave med høy rigg og dyp blykjøl (men jeg tviler på at det blir noen stor sukkses)

Det kan da ikke være nødvendig når utvalget av raske båter til en rimelig pris er såpass bredt hvis man gidder å lete litt på det europeiske bruktmarkedet.

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Min sun fast 40 har 1,29 med genoua og 1,28 med lite forseil (som jeg vanligvis bruker). Jeg opplever at forskjellen til 38ac er mye, mye større til tross for lasten (jeg bor i båten). Den opplevde forskjellen til bav match 42 og first 40,7 er betydelig mindre. Disse har vi ganske ofte vært foran i mål.

Standard Hanse 400 har 1,30. Forskjellen på 0,01 (i forhold til sun fast 40)på en 8 år nyere konstruksjon vitner ikke om store fremskritt?

Er enig i at elan 410 er griselekker. Den er dessverre for dyr. Men med litt leting kan en finne "gamle" elan 40 til "bavariapris" på bruktmarkedet. Den har 1,32 i raskeste utgaven. Vi opplevde det som fullt mulig å holde følge med den i litt vind, men slet med den i lette forhold.

Det kan da ikke være nødvendig når utvalget av raske båter til en rimelig pris er såpass bredt hvis man gidder å lete litt på det europeiske bruktmarkedet.

mvh

Viggo

Din båt har 2,4 dypgående, mens Hanse 400 har 1,98. Det er ganske stor forskjell på, hvor mye slikt slår ut på LYS-tallet vet jeg ikke, men mitt stalltips er at dette gjør din båt vanskelig-solgt. Jeg ville iallefall hatt problemer med å kjøpe en båt med så heftig dypgående

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Din båt har 2,4 dypgående, mens Hanse 400 har 1,98. Det er ganske stor forskjell på, hvor mye slikt slår ut på LYS-tallet vet jeg ikke, men mitt stalltips er at dette gjør din båt vanskelig-solgt. Jeg ville iallefall hatt problemer med å kjøpe en båt med så heftig dypgående

Her er jeg enig, og har også nevnt dette tidligere. Selv om en 40 foter får kjølen en del lengre ut en 30 fotere, så vil det kunne bety urfordringer i utehavner med slikt dyp-gående.

For å få den solgt tror jeg at prisen på enda lengre ned slik at det en kjøper som oppfatter dette så billig at en svelger dette. Ellers for en vente på den ene. Men såvidt jeg har forstått er en ny båt på vei inn.

Vi ser også mange First 44.7 med 2.15 kjøler. Sjeldnere med 2,5

Vi sees!

Jeg hadde gjerne kjøpt en båt som stikker 2,5meter det ville i praksis bare vært en fordel for meg og mitt bruk men når jeg ser jeanneu ha såpass problemer med å selge båten og det muligens kan ha noe med dybden å gjøre (noe jeg ikke kan forstå) så er jeg redd båten ville bli vanskelig å selge

Nei, det blir nok individuelt. Jeg for min del ville fått problem på landstedet vårt og jeg ville nok også blitt ekstra forsiktig om det hang enda enn halvmeter under kjølen. Ser for meg at dette er mer psykologisk enn praktisk problem selv om jeg nok ser for meg den del situasjoner der du akkurat kommer inn til brygga/svaberget etc med 2 meter båten og ikke med 2,4 meteren, men i forhold til å grunnstøte så regner jeg ikke med at jeg går med så liten margin at jeg akkurat går over med mine 1,92 som det nå står i specen, før stod det 1.85...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Mitt stalltips er at Hanse 400 vil slite alvorlig med å henge på i en heftig bankekryss...:wink: Husk at i seilas-testen gikk den omtrent like kjapt som en b39 cr i lite vind. Tror derfor at lys-tallet på 1,3 for er en smule oppskrytt. :yesnod:

Husk at sf 40 hadde 1,32 de første årene. Mange båter settes ned etterhvert som erfaringene kommer inn i databasen.

Sånn ca hvor mange ekstra kilo i kjølen tilsvarer det å flytte tyngdepunktet 40cm ned, fra 2,00 til 2,40?

:cool:

Det kan sikkert en matematiker si litt om. Men kun hvis det tas hensyn til om det er bulbkjøl og om bulben er av bly eller jern. Fordelen med det ekstra dypgående spiller nok ikke inn før man er oppe i liten/stiv kuling++, og da kun på kryss.

Mitt stalltips er at Hanse 400 vil slite alvorlig med å henge på i en heftig bankekryss...:wink: Husk at i seilas-testen gikk den omtrent like kjapt som en b39 cr i lite vind. Tror derfor at lys-tallet på 1,3 for er en smule oppskrytt. :yesnod:

Husk at sf 40 hadde 1,32 de første årene. Mange båter settes ned etterhvert som erfaringene kommer inn i databasen.

Helt enig, det virker som vanskelig å seile opp mot LYS på Hansene med standardseilene, tror du må gjøre en del med båten før du kan nå disse. Min har visst fått 1.23 i Sverige (er det likt i Norge og Sverige?). Det skal nok bli vanskelig, men den skal gå bra så vi får nå se.

Jeg vurderte også SF40 da jeg kjøpte ny båt i høst. Det er en båt som jeg liker veldig godt, men 2 ting gjorde det helt uaktuelt.

- Dybde 2,4 er håpløst til mitt bruk. Dvs 25-30 overnattinger med hekkanker ute og baugen mot land. De fleste av dem i Blindleia. Forskjellen mellom 1,85 som jeg har nå og 2,4 ville utelukke 75% av mine ankringsplasser. (Men dette er pga hvor jeg bor og hvordan jeg bruker båten)

-Plasseringen av løygangen. Flott å ha den i cockpit, men midt på benken ødelegger hele cockpiten. Dette er løst langt mere elegant på andre båter hvor den ligger helt inntil pidestall og helst på gulvet.

(Pris og alder gjorde vel og sitt).

Selvfølgelig ser SF40 raskere enn B38, like selvfølgelig som den ikke er så rask som Match. Alle disse er båter som har vært i noen år og B38 har fått justert opp sitt lystall samtidig som SF40 har fått justert ned. Men at fartsforskjellen på snitt er større enn lys-tallet antyder tviler jeg sterkt på.

Hvordan man føler man seiler mot andre båter kan lyve litt. I en regatta seilte jeg høyere og raskere enn en Soling med min B32. Konklusjonen jeg da må trekke er at B32 er en bedre kryssbåt enn en Soling? :cheers:

Hvor mye skal du ha for båten og når kan den leveres?

Slikt svarer jeg kanskje på hvis jeg får en IM eller en mail.

Alt kan selges, det er bare et spørsmål om pris, sitat Møller bil på Ski.

Skjønner godt du vil ha mest mulig igjen for båten Jeannau, det er tross alt steike mange penger man legger i dette.

Når det gjelder levering ny båt, hadde du ikke fått en leveringsdato for denne?

Det er en nyere bruktbåt som i disse dager blir seilt hjem fra Kroatia. Den befinner seg nå i Gibraltar. Det er papirarbeid som gjør at ting kan ta enda mer tid. Jeg kan ikke overta båten før den er registrert i NOR og det norske og det kroatiske skipsregisteret er ikke enige i om båten er utregistrert i fra Kroatia. Hvis alt hadde gått etter planen, ville båten vært i bergen ca 01.12.2007.... Nå sikter vi på den første uka i mai. Men det er ikke sikkert vi kan ta den i bruk hvis det går sent i NOR. Kjøperen til min båt virker relativt fleksibel på overtagelse bare det er før sommerferien.

Jeg vurderte også SF40 da jeg kjøpte ny båt i høst. Det er en båt som jeg liker veldig godt, men 2 ting gjorde det helt uaktuelt.

- Dybde 2,4 er håpløst til mitt bruk. Dvs 25-30 overnattinger med hekkanker ute og baugen mot land. De fleste av dem i Blindleia. Forskjellen mellom 1,85 som jeg har nå og 2,4 ville utelukke 75% av mine ankringsplasser. (Men dette er pga hvor jeg bor og hvordan jeg bruker båten)

-Plasseringen av løygangen. Flott å ha den i cockpit, men midt på benken ødelegger hele cockpiten. Dette er løst langt mere elegant på andre båter hvor den ligger helt inntil pidestall og helst på gulvet.

(Pris og alder gjorde vel og sitt).

Selvfølgelig ser SF40 raskere enn B38, like selvfølgelig som den ikke er så rask som Match. Alle disse er båter som har vært i noen år og B38 har fått justert opp sitt lystall samtidig som SF40 har fått justert ned. Men at fartsforskjellen på snitt er større enn lys-tallet antyder tviler jeg sterkt på.

Hvordan man føler man seiler mot andre båter kan lyve litt. I en regatta seilte jeg høyere og raskere enn en Soling med min B32. Konklusjonen jeg da må trekke er at B32 er en bedre kryssbåt enn en Soling? :cheers:

En liten kommentar til de to punktene.

1. Enig i at løygangen kunne vært plassert mer gunstig i cockpiten. Men i forhold til den latterlig upraktiske som er i b39 og 38ac er fordelene likevel vesentlig større enn denne ulempen.

2. Man kan godt være innstilt på å ligge oftere på svai med dyp båt. Men jeg har ikke opplevd å ikke få inn baugen når jeg vil. Kan du nevne noen favorittsteder som ikke lar seg gjøre med min båt. Jeg skal til sørlandet i sommer og vil gjerne vite hvor jeg ikke kan dra...

Forholdet sf40-match42: Jeg har en slik i "nabolaget". Vi er foran i mål på 1/3 av regattaene. Og jeg er ikke bedre seiler enn han, han har bedre seil, han bor ikke i båten osv. Dataene viser at match 42 mangler sluttstabilitet i hard vind. Den har lettere kjøl samt mindre skrogstabilitet enn sf40. Dessuten er masten ikke høyere. Båtene har like høyt storseil, men sf40 har lengre forstag (19/20 rigg i stedet for 9/10). Dette gir ekstra krefter på kryss. Poenget er at vi ofte kniver i regattaene. Bav 38/39 har jeg aldri sett i nærheten av oss.. Tror at forskjellen i stabilitet kan forklares med at match 42 ble tegnet for IMS regelen som straffer stabilitet. SF 40 er lagd med tanke til IRC som ikke "straffer" stabilitet.

Jeg kan bevitne Jeanneau's påstander om forholdet Match/SF.

Når det gjelder diskusjonen vedr kjølens dybde, er det en kjennsgjerning at fasong og dybde har betydning for hvilket løft kjølen gir på kryssen og derved evnen til å gå høyt. Det er ikke bare seil og rigg som spiller inn her.

X99 har kjøl som ligner vingen på en Spitfire, og har evnen til å stå høyt.

På vestlandet er kjøldybde sjelden et problem når man går inn med baugen først for å ankre. Der det er vann er det som oftest dypt nok.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...