Jump to content

Bavaria seilbåt nok en gang


fe-m@il

Recommended Posts

Det er det jeg mener - hva du klarer i dine lokale regattaer er statistisk lite å legge vekt på. Lys-systemet vil over et par år justere for feil i lys-tall. Dersom vi derimot ser på enketlregattaer kan man trekke hvilke konklusjoner en vil.

Eks 1: i Seilmakeren doublehanded brukte Elan 410 0,5 t bare kortere tid t/r enn Match 42, det ble 2,5 time mer på utregnet.

Eks 2: I I Hovdan-Skagen i fjor brukte en SF40 0,5 time mer enn en B40 (dvs 1,5 t på utregnet)

Eks 3: En B38 har vunnet det som er å vinne i Færderen

Poenget er ikke at Bav er så veldig bra, men Lys-tall gir en bedre indikasjon om (gjennomsnittlig) fartspotensiale enn div enkeltopplevelser.

 

(Når det gjelder resultatene Millenium har oppnådd så synes jeg stadig det er en Bavaria foran deg - være seg 35 Match eller 46 Cruiser :wink: )

 

Om du ikke tror at 2,4 m dyptgående ikke hindrer deg i å legge til en rekke plasser i blindleia (og andre plasser på sørlandskysten) så må du gjerne prøve. Det er stort sett relativt langrunt. Det er for all del mange plasser det er dypt nok også, men da går en glipp av de beste. På den annen side - hadde jeg kjøpt motorbåt så kunne jeg lagt til langt flere plasser. Jeg har full forståelse for at dette ikke er en problemstilling andre plasser i landet.

Link to post
Det er det jeg mener - hva du klarer i dine lokale regattaer er statistisk lite å legge vekt på. Lys-systemet vil over et par år justere for feil i lys-tall. Dersom vi derimot ser på enketlregattaer kan man trekke hvilke konklusjoner en vil.

Eks 1: i Seilmakeren doublehanded brukte Elan 410 0,5 t bare kortere tid t/r enn Match 42, det ble 2,5 time mer på utregnet.

Eks 2: I I Hovdan-Skagen i fjor brukte en SF40 0,5 time mer enn en B40 (dvs 1,5 t på utregnet)

Eks 3: En B38 har vunnet det som er å vinne i Færderen

Poenget er ikke at Bav er så veldig bra, men Lys-tall gir en bedre indikasjon om (gjennomsnittlig) fartspotensiale enn div enkeltopplevelser.

 

(Når det gjelder resultatene Millenium har oppnådd så synes jeg stadig det er en Bavaria foran deg - være seg 35 Match eller 46 Cruiser :wink: )

 

Om du ikke tror at 2,4 m dyptgående ikke hindrer deg i å legge til en rekke plasser i blindleia (og andre plasser på sørlandskysten) så må du gjerne prøve. Det er stort sett relativt langrunt. Det er for all del mange plasser det er dypt nok også, men da går en glipp av de beste. På den annen side - hadde jeg kjøpt motorbåt så kunne jeg lagt til langt flere plasser. Jeg har full forståelse for at dette ikke er en problemstilling andre plasser i landet.

Eks 1: Tor Hove så ikke mitt på natten at den nye broen i Austevoll plenty høy nok til å seile under. Så han snudde og tapte en god time på å seile en annen vei. Det må ha vært en forferdelig opplevelse og bråsnu men spinnaker oppe midt på natten i det trange sundet.

 

Eks 2: Samtidig som sf 40 ble nr to i den krevende lys klassen 1,29-1,34 i 2006. Det var da det ble skikkelig bankekryss, noe som er sjeldent på lokale småregattaer:

 

1 NOR 9299 OLISABETH Luffe 40 MH Svein Are Løtveit Asker SF 25.05.2006 14:37:08 17:57:08 1.31 23:31:02

2 NOR 9511 TUSSI Sun Fast 40 Dag Trætten Røyken SF 25.05.2006 15:07:13 18:27:13 1.29 23:48:18

3 NOR 9430 SWEDBA X-452 Steinar Olsbø KNS 25.05.2006 14:36:29 17:56:29 1.34 24:02:29

4 NOR 9555 SNEHVIT N-Yachts 41 Arild Berg Bærum SF 25.05.2006 15:17:48 18:37:48 1.3 24:13:08

5 NOR 9256 GAME X 412 Ivar Dahl Asker SF 25.05.2006 15:08:22 18:28:22 1.32 24:23:02

6 NOR 10016 LUFELIA Luffe 43 DS Erik Toftenes Asker SF 25.05.2006 15:37:22 18:57:22 1.3 24:38:34

7 NOR 12111 CEBINA Grand Soleil 40 Eirik Bjargo Bærum SF 25.05.2006 15:51:40 19:11:40 1.29 24:45:39

8 NOR 7751 DILL X-119 Arne Hammersland Bærum SF 25.05.2006 15:28:19 18:48:19 1.32 24:49:22

9 NOR 9510 ESCAPE First 47.7 Hans Ellingsen KNS 25.05.2006 14:57:42 18:17:42 1.34 1,5 24:52:57

10 NOR 6466 ANNA Luffe 44 Henrik Hannus Bærum SF 25.05.2006 15:24:41 18:44:41 1.33 24:55:49

11 NOR 6459 VILLVIND Luffe 44 Anders Fjeld Bærum SF 25.05.2006 15:54:02 19:14:02 1.34 25:46:24

12 NOR 8311 BALOO X-412 Torger Lien Asker SF 25.05.2006 16:12:48 19:32:48 1.32 25:48:05

13 NOR 9728 BETTY-A Grand Soleil 43 Lars Erik Hoel KNS 25.05.2006 16:41:24 20:01:24 1.31 26:13:50

14 NOR 10314 TIFFIN Arcona 400 Martin Bøhm-Pederse Frognerk. SF 25.05.2006 16:53:06 20:13:06 1.32 26:41:17

15 NOR 8948 GRIFFIN One Ton One off Erik E. Berg Vestfj. SF 25.05.2006 18:10:15 21:30:15 1.3 27:57:19

16. Resten av klassen brøt..... :nonod:

 

Dette sier en del om båtens potensiale i motvind. :sailing:

 

Eks 3: Bav'en til Helgesen har modifisert kjøl.

 

Jeg spør igjen om du kan vise meg disse stedene du frekventerer som jeg dessverre ikke kan bruke? :cheers:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Du får slå på når du kommer så skal jeg vise deg hvor du ikke kan legg til(eller kanskje enda bedre hvor du kan legge til om det er bedre?).

Men som eksempel: Mesteparten av Stakksholmene, Flaggstangvika (heter egentlig noe annet som jeg ikke kommer på i farten), de fineste plassene i Hestholmbukta, Gitkilholmen, Ausøya, Kaldvellfjorden etc.

Link to post
Eks 3: Bav'en til Helgesen har modifisert kjøl.

 

Kjølen er modifisert i den grad at det ikke påvirker LYS. Båten ligger ute hele vinteren igjennom, og er en familiebåt

i tilegg. Det viktigste er at Helgesen er en meget dyktig seiler. I tilegg får han båten til å gå fort. Nå begynner han å seile

Melges også.

 

Men Bavaria 38 er en god seilbåt i utgangspunktet som ved relativt enkle grep kan seiles godt i forhold til LYS.

 

 

Ludvig Daae(Ille morro) er en bekjent av meg. Han har den samme evnen som Helgesen å få båten til å seile fort. Han har rekord på båten på 21.9 knop (Seilmakeren). Viggo, Ludvig mangler manskap så jeg tror du får være med hvis du ønsker :wink: Ludvig har forøvrig 2.15 kjøl.

 

Det viktigste å vite uansett merke. Noen båter seiler enklere opp mot LYS-tallet sitt, en andre. Enkelte båter seiler med minmalt manskap lettere opp mot LYS.

 

Og Viggo det kan tenkes at du er bedre en tror til å seile. :wink:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Kjølen er modifisert i den grad at det ikke påvirker LYS. Båten ligger ute hele vinteren igjennom, og er en familiebåt

i tilegg. Det viktigste er at Helgesen er en meget dyktig seiler. I tilegg får han båten til å gå fort. Nå begynner han å seile

Melges også.

 

Men Bavaria 38 er en god seilbåt i utgangspunktet som ved relativt enkle grep kan seiles godt i forhold til LYS.

 

 

Ludvig Daae(Ille morro) er en bekjent av meg. Han har den samme evnen som Helgesen å få båten til å seile fort. Han har rekord på båten på 21.9 knop (Seilmakeren). Viggo, Ludvig mangler manskap så jeg tror du får være med hvis du ønsker :wink: Ludvig har forøvrig 2.15 kjøl.

 

De nevnte seilerne er mer dedikerte og satser mye hardere på seilingen enn de fleste, inkludert meg. Jeg er påmeldt seilmakeren 2handed selv med den nye båten som akkurat nå befinner seg like sør for portugal. Hvis den ikke rekker opp tidsnok blir det heller min "nesten" utrangerte sf 40. Jeg har fått meget kompetent mannskap, så vi skal prøve å både gi full gass og velge raskeste veien ned og opp igjen.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Jeanneau,

 

Helt seriøst, ta og rensk opp i bildebanken din. Veldig mange dårlige bilder. Bilder betyr mye i løpet av de få sekundene som bestemmer om du er int eller ei. Tenk at ikke alle kjenner til Sun Fast. Hva gjør båten din mer int en andre på markedet.? Hva setter kundene fokus på.? Og hvorfor akkurat denne :wink:

 

Da serru

Vi sees!

Link to post
Enig i at i teorien så skal du ta bilder en solskinnsdag med gjeng lettkledde glade mennesker. Jeg synes imidlertid at dere var litt vel strenge med dommen over annonsen.

 

En båt jeg solgte brukte jeg bilder som ble mørke, flere bemerket dette. Tenkte at de måtte vel kjenne til båten. Men det gjorde de ikke. Det jeg tok som en selvfølgelighet, var helt feil.

 

Brodern er stataut eiendomsmegler. De har har som policy å bruke "fotograf" på bildene. Husk dette er kapitalprodukter,

og noen drar noen ti-talls mil for å sjekke båten. Jeg tenker ihvertfall slik.

 

Og dette gjelder selvfølgelig ikke alle bildene, men se litt over hva en synes er bra/ikke så bra. En flott båt trenger flotte bilder.

 

Et velment råd. :smiley:

Vi sees!

Link to post
Eks 2: Samtidig som sf 40 ble nr to i den krevende lys klassen 1,29-1,34 i 2006. Det var da det ble skikkelig bankekryss, noe som er sjeldent på lokale småregattaer:

 

1 NOR 9299 OLISABETH Luffe 40 MH Svein Are Løtveit Asker SF 25.05.2006 14:37:08 17:57:08 1.31 23:31:02

2 NOR 9511 TUSSI Sun Fast 40 Dag Trætten Røyken SF 25.05.2006 15:07:13 18:27:13 1.29 23:48:18

3 NOR 9430 SWEDBA X-452 Steinar Olsbø KNS 25.05.2006 14:36:29 17:56:29 1.34 24:02:29

4 NOR 9555 SNEHVIT N-Yachts 41 Arild Berg Bærum SF 25.05.2006 15:17:48 18:37:48 1.3 24:13:08

5 NOR 9256 GAME X 412 Ivar Dahl Asker SF 25.05.2006 15:08:22 18:28:22 1.32 24:23:02

6 NOR 10016 LUFELIA Luffe 43 DS Erik Toftenes Asker SF 25.05.2006 15:37:22 18:57:22 1.3 24:38:34

7 NOR 12111 CEBINA Grand Soleil 40 Eirik Bjargo Bærum SF 25.05.2006 15:51:40 19:11:40 1.29 24:45:39

8 NOR 7751 DILL X-119 Arne Hammersland Bærum SF 25.05.2006 15:28:19 18:48:19 1.32 24:49:22

9 NOR 9510 ESCAPE First 47.7 Hans Ellingsen KNS 25.05.2006 14:57:42 18:17:42 1.34 1,5 24:52:57

10 NOR 6466 ANNA Luffe 44 Henrik Hannus Bærum SF 25.05.2006 15:24:41 18:44:41 1.33 24:55:49

11 NOR 6459 VILLVIND Luffe 44 Anders Fjeld Bærum SF 25.05.2006 15:54:02 19:14:02 1.34 25:46:24

12 NOR 8311 BALOO X-412 Torger Lien Asker SF 25.05.2006 16:12:48 19:32:48 1.32 25:48:05

13 NOR 9728 BETTY-A Grand Soleil 43 Lars Erik Hoel KNS 25.05.2006 16:41:24 20:01:24 1.31 26:13:50

14 NOR 10314 TIFFIN Arcona 400 Martin Bøhm-Pederse Frognerk. SF 25.05.2006 16:53:06 20:13:06 1.32 26:41:17

15 NOR 8948 GRIFFIN One Ton One off Erik E. Berg Vestfj. SF 25.05.2006 18:10:15 21:30:15 1.3 27:57:19

16. Resten av klassen brøt..... :nonod:

 

Dette sier en del om båtens potensiale i motvind. :sailing:

 

:cheers:

 

I den samme regattaen var 6 av de 9 første i en klasse Bavaria (nei det var ikke bavariaklassen), Bav hadde 2 klasseseiere og matchen til ludvig slo SF40-en med en halvtime på utregnet. Da er vel potensialet også her bra i motvind?

Link to post
Er dette noe dere vet? eller tror?

 

Det er vel litt synsing, tror jeg. Kjølen er std. Men enkelte er flinkere en andre til å få den slett. Etter min mening er den ikke modifisert. Men etter imp resultater i Færdern/Tjorn rundt dannes det spekulasjoner.

 

Men Per Helgesen(og bror) er meget flinke seilere. Og fortsatt er det av en stor betydning. Når vi kjøpte vår 42 krøyp jeg

sammen med han og tittet rundt omkring. Han er meget detaljorientert. Vi snakket sammen i Gøteborg(messen iår) også.

Snakket litt sammen om den nye 40. Jeg kjenner han ikke, men har truffet han noen ganger.

 

Blir vel hard nøtt innen Melges.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Vil igjen minne om at en båt har aldri vunnet noen regatta.

Han oppi båten har.

 

....

 

Enig, om vi snakker om hvor rask båt-modellen er så skjønner jeg ikke helt poenget med å liste opp resultater fra en lysregatta. Det blir som å sammeligne epler og pærer. Det viser jo bare hva seileren klarer å få ut av den enkelte båt ift sitt LYS-tall. Ikke hvor rask båt-modellen er. Skal man se hvor rask båtmodellen er må man jo se på faktisk utseilt tid, evt se på selve LYS-tallet (dog noe forenklet)

 

Min båt vant f.eks. Ferdern i fjor i sin LYS-klasse, men dette sier ingenting om hvor rask Bav-42 CR er. Bare at de som seilte den var flinke, at den spesifike båten var godt regattaoptimert og at de var heldige med vinden.

Link to post
Er dette noe dere vet? eller tror?

I følge seiling.org (http://www.seiling.org/baat/visMaalebrev.do?baatId=8322) har han en finnekjøl av bly med bulb som veier 1820 kg, mens standard på båten er en finne uten bulb som veier 2000. Ved å lage bulb har han fått samme rettende moment på en lettere kjøl med bedre profil enn standard. Dette gjør båten raskere spesielt i mellomvind. Sansynligvis er den også litt mer krevende å styre noe som passer en seiler av hans kaliber bra. Det kan virkelig diskuteres om det er rettferdig at hans båt ikke har fått tillegg i lys.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...