Jump to content

Bavaria seilbåt nok en gang

fe-m@il

Recommended Posts

I den samme regattaen var 6 av de 9 første i en klasse Bavaria (nei det var ikke bavariaklassen), Bav hadde 2 klasseseiere og matchen til ludvig slo SF40-en med en halvtime på utregnet. Da er vel potensialet også her bra i motvind?

Vi vet jo ikke hvor ludvig fikk disse minuttene. Det vi vet er at det var nedoverbakke med sterk medvind fram til rundingen på svenskekysten. Og Jeg vet at sf40'en til dag manglet hardvindspinnaker. Ludvig og co manglet ikke sånt. Dessuten sammenligner vi seilere med ulikt. Det er rimelig å anta at ludvig fikk mange av de 30 minuttene på å bruke sin hardværsspinnaker. Eller?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Hvordan klarer du å styre løygangen fra bak roret? Når den først skal være i cockpit så må vel det være et poeng?

Hvis det er kryss kjører mannskapet løygangen. Hvis jeg er alene er det ingen problem å slippe rattet noen sekunder for å ta løygangen. Hvis det ikke er kryss setter jeg på "Raymond" når jeg justerer.

Jeanneau,

Helt seriøst, ta og rensk opp i bildebanken din. Veldig mange dårlige bilder. Bilder betyr mye i løpet av de få sekundene som bestemmer om du er int eller ei. Tenk at ikke alle kjenner til Sun Fast. Hva gjør båten din mer int en andre på markedet.? Hva setter kundene fokus på.? Og hvorfor akkurat denne :wink:

Da serru

ja rensk opp, lei for å si det men bildene var elendige rett og slett.

Liker båten din men dette selger ikke. Se litt i en reklamebrosjyre hvordan de tar bilder - ikke noe privat med.

Båten er langt bedre enn bidene viser nå.

Hvis jeg ikke får napp hos han som byr nå for tiden vil jeg revidere bildene. Men jeg trenger å rydde enda mer samt ha et bedre kamera med videre vinkel. Det er ikke lett å få båten til å fremstå som tom når man bor i den. Kanskje lettere når den andre er på plass og vi har flyttet over.

Det står slik på nesten alle de andre med blykjøl også (med et par unntak merkelig nok).

Den grunne jernkjølen har bulb som kompensasjon for manglende dypgående. Det står en 38ac med blykjøl på land her. Du bør stole på meg når jeg sier at den har en vanlig finne på 2 meter. Ganske pen egentlig. :smiley:

Men jeg trenger å rydde enda mer samt ha et bedre kamera med videre vinkel. Det er ikke lett å få båten til å fremstå som tom når man bor i den. Kanskje lettere når den andre er på plass og vi har flyttet over.

Ta og spørr en fotograf om å låne et kamera for noen timer. Få nok lys, hadde også vært kult om du fikk til en 360` visning. Ikke at det er nødvendig men det sier jo litt.

En tusenlapp som kan gi en potensiell kjøper til, kan bety mye. Rydding er vel som du skriver ikke så lett når en bor der.

Vi sees!

Det er vel litt synsing, tror jeg. Kjølen er std. Men enkelte er flinkere en andre til å få den slett. Etter min mening er den ikke modifisert. Men etter imp resultater i Færdern/Tjorn rundt dannes det spekulasjoner.

Men Per Helgesen(og bror) er meget flinke seilere. Og fortsatt er det av en stor betydning. Når vi kjøpte vår 42 krøyp jeg

sammen med han og tittet rundt omkring. Han er meget detaljorientert. Vi snakket sammen i Gøteborg(messen iår) også.

Snakket litt sammen om den nye 40. Jeg kjenner han ikke, men har truffet han noen ganger.

Blir vel hard nøtt innen Melges.

Hei, det er noen år siden jeg traff overnevte på brygga etter en kjent seilas.

Da spurte jeg han rett ut "Hvordan får du båten til å gå så fort?"

Han svarte, "Det hjelper ikke bare at en er flink til å seile, en må kunne mye om båt også. (Trimming og balanse av båten)". Og det glemmer jeg aldri og har funnet ut selv at dette er viktig for å få en båt til å gå fort.

Akkurat den delen, er det mye prøving og feiling, før en finner ut av det. Og båtene er vidt forskjellige der.

Jeg mener selv at han lærte meg noe vesetlig viktig på brygga den gangen? Og han er noen av det beste seilerene jeg vet om. :yesnod:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

jepp, forandret i 2006 fra 0.02 til 0.03. Link her, punkt 8) og 9). http://www.norlys.org/doc/De_viktigste_nyh...Regler_2006.pdf

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Akkurat den delen, er det mye prøving og feiling, før en finner ut av det. Og båtene er vidt forskjellige der.

Ja helt enig her er det mye trening, og kan innrømme at jeg er langt fra utlært på området. Men det er jo det som er gøy, når du får båten til å gå litt fortere. VI seiler jo i samme farvann med den berømmelige båten, så det hender at det litt se og lær. :wink: .

Men det er flere racere i samme område.

Vi sees!

Uansett Stigt, det er en ny verden med en foldeprop. Ikke bare fartsmessig, men lydmessig. Hadde fast i 2 uker, i vår båt over rundt 8-9 knop begynte prop å gå rundt hvis den

sto i bakk. I fri, bråkte det so jævlig i båten vår. Det var ikke til å holde ut.

Har en 3 bladers flex o fold. Mange penger, men i mine øyne var det værdt det.

Vi sees!

Ok, det forklarer hvorfor en lik båt i min klasse har 1,20 isteden for standard på 1,23.

Tileggsspørsmål: er rulleforseil godkjent som stormfokk i sikkerhetsbestemmelsene?

Lagt til: Baatsmann: jeg har foldepropell.

Rulleforseil (Genoa) er ikke godkjent som stormfokk.

Stormfokka skal helst være tilpasset med alternativer til å sette i spor, sjaklet eller webbet i forstaget. Med skjøtene montert ferdig på, klar til bruk i sekken. Helst???

Eks 1: Tor Hove så ikke mitt på natten at den nye broen i Austevoll plenty høy nok til å seile under. Så han snudde og tapte en god time på å seile en annen vei. Det må ha vært en forferdelig opplevelse og bråsnu men spinnaker oppe midt på natten i det trange sundet.

Eks 2: Samtidig som sf 40 ble nr to i den krevende lys klassen 1,29-1,34 i 2006. Det var da det ble skikkelig bankekryss, noe som er sjeldent på lokale småregattaer:

1 NOR 9299 OLISABETH Luffe 40 MH Svein Are Løtveit Asker SF 25.05.2006 14:37:08 17:57:08 1.31 23:31:02

2 NOR 9511 TUSSI Sun Fast 40 Dag Trætten Røyken SF 25.05.2006 15:07:13 18:27:13 1.29 23:48:18

3 NOR 9430 SWEDBA X-452 Steinar Olsbø KNS 25.05.2006 14:36:29 17:56:29 1.34 24:02:29

4 NOR 9555 SNEHVIT N-Yachts 41 Arild Berg Bærum SF 25.05.2006 15:17:48 18:37:48 1.3 24:13:08

5 NOR 9256 GAME X 412 Ivar Dahl Asker SF 25.05.2006 15:08:22 18:28:22 1.32 24:23:02

6 NOR 10016 LUFELIA Luffe 43 DS Erik Toftenes Asker SF 25.05.2006 15:37:22 18:57:22 1.3 24:38:34

7 NOR 12111 CEBINA Grand Soleil 40 Eirik Bjargo Bærum SF 25.05.2006 15:51:40 19:11:40 1.29 24:45:39

8 NOR 7751 DILL X-119 Arne Hammersland Bærum SF 25.05.2006 15:28:19 18:48:19 1.32 24:49:22

9 NOR 9510 ESCAPE First 47.7 Hans Ellingsen KNS 25.05.2006 14:57:42 18:17:42 1.34 1,5 24:52:57

10 NOR 6466 ANNA Luffe 44 Henrik Hannus Bærum SF 25.05.2006 15:24:41 18:44:41 1.33 24:55:49

11 NOR 6459 VILLVIND Luffe 44 Anders Fjeld Bærum SF 25.05.2006 15:54:02 19:14:02 1.34 25:46:24

12 NOR 8311 BALOO X-412 Torger Lien Asker SF 25.05.2006 16:12:48 19:32:48 1.32 25:48:05

13 NOR 9728 BETTY-A Grand Soleil 43 Lars Erik Hoel KNS 25.05.2006 16:41:24 20:01:24 1.31 26:13:50

14 NOR 10314 TIFFIN Arcona 400 Martin Bøhm-Pederse Frognerk. SF 25.05.2006 16:53:06 20:13:06 1.32 26:41:17

15 NOR 8948 GRIFFIN One Ton One off Erik E. Berg Vestfj. SF 25.05.2006 18:10:15 21:30:15 1.3 27:57:19

16. Resten av klassen brøt..... :nonod:

Dette sier en del om båtens potensiale i motvind. :sailing:

Eks 3: Bav'en til Helgesen har modifisert kjøl.

Jeg spør igjen om du kan vise meg disse stedene du frekventerer som jeg dessverre ikke kan bruke? :cheers:

Hvor i all verden har du dette fra Jeannau,at Bavaria 38 til Per Helgesen har mdifisert kjøl?? Dokumenterdette for meg,jeannau,jeg kjenner Per Helgesen relativt godt,og dette er helt nytt for meg??Er dette et forsøk på bortforklare at han+ sønnen+ andre seilte skjorta av de fleset i respektive ferderseilas,både pågrunn av atde ergode seilere og at de har en båt som går "jækli" bra?? Det eneste de har,etter opplysninger jeg sitter med,er skikkelige seil+skikkelig skipper og mannskap,og det er det vel flre i ferder`n og andre regattaersom har?Og han seilte ikke bare fra på omregnet tid,menogså fysisk båter som det iflg."forståsegpåere" ikke skulle være mulig.

Venter på dokumentasjon/bevis for denne påstand som ble kastet ut.Kan du det ,så er det bra :cheers: ,hvis ikke så er det :puke:

mvh

fem@il

Hvor i all verden har du dette fra Jeannau,at Bavaria 38 til Per Helgesen har mdifisert kjøl?? Dokumenterdette for meg,jeannau,jeg kjenner Per Helgesen relativt godt,og dette er helt nytt for meg??Er dette et forsøk på bortforklare at han+ sønnen+ andre seilte skjorta av de fleset i respektive ferderseilas,både pågrunn av atde ergode seilere og at de har en båt som går "jækli" bra?? Det eneste de har,etter opplysninger jeg sitter med,er skikkelige seil+skikkelig skipper og mannskap,og det er det vel flre i ferder`n og andre regattaersom har?Og han seilte ikke bare fra på omregnet tid,menogså fysisk båter som det iflg."forståsegpåere" ikke skulle være mulig.

Venter på dokumentasjon/bevis for denne påstand som ble kastet ut.Kan du det ,så er det bra :cheers: ,hvis ikke så er det :puke:

mvh

fem@il

Hiss deg ned. Hvis du hadde giddet å lese hele tråden hadde du sett at det er på pga at lys-beviset hans sier at han har en finnekjøl i bly med bulb som veier litt over 1800 kg mens standard er en vanlig finne som veier 2000 kg. "Alfaromeo" fant så ut at det står det samme på mange andre som tyder på at dette er en trykkfeil. Det er òg mulig. Men da får noen rette det, da. Det er ingen vits i å ha lys-bevis som ikke er riktig? Inntil videre forbeholder jeg meg retten til å tro at lys beviset er riktig. Syns ikke det er så sansynlig at en så dyktig, erfaren seiler ikke sørger for at lys-beviset stemmer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...