Jump to content

Solcelle drevet ankerlanterne

Dekken

Recommended Posts

Siden jeg ligger i bøye hadde jeg hatt lyst til å gjøre medseilere oppmerksom på båten når fortøyet. Det er jo en hel del av Kamikaze piloter ute og kjører i fylla om natta og hvis jeg kunne gjøre dem litt oppmerksomme på at her ligger det en for anker eller i bøye så er det vel en liten mulighet for å unngå kollisjon.

Har noen greie på en billig enkel solcelledrevet lyskilde som kan brukes som "anker/bøye landterne" Gjerne med skumringsautomatikk.

Dersom du skal bruke en ankerlanterne som er solcelledrevet, må den ha mulighet for å lade opp batteri om dagen, og at strømmen om natten hentes fra dette batteriet. Om natten er det som kjent lite sol, med unntak av blant annet deler av Nord-Norge sommerstid som har midnattsol. :wink:

Hvis du bytter til en topplanterne som bruker dioder, kan du kanskje ha lanternen påslått hele natten uten solcellepanel?

Da bruker du noe slikt som 1Ah pr. natt ved 10 timers bruk. Kanskje mindre.

Hvis du ligge i bøye, har du jo ikke landstrøm. Hvordan topper du batteriene dine til vanlig?

En diode topplanterne behøver ikke trekke mer strøm enn 0,1A.

Om du har et installert et solcellepanel som hele tiden er koblet til batteribanken din, vil et

kontinuerlig forbruk på 0,1A til topplanternen din nærmest bli som "en pølse i slaktetiden".

Lanternen kan da stå på døgnet rundt når båten ligger i bøya.

Takk Fokus, bare så synd at de mest aktuelle for ombygging ikke var tilgjenglige. Får purre på dem og spørre når de kommer inn. Ellers er nok dette en god greie. Batterier lader jeg en sjelden gang når jeg ligger til kai eller også når motoren er igang. Har masse batterikapasitet, men med lekk treseilbåt ønsker jeg ikke å bruke opp strøm til landterner som kunne vært til reserve for lensepumpa. Er nok litt paranoid når det gjelder strøm kan ikke få nok ampere virker det som......

100 mA i 10 timer gir 1 Ah. Det kverker antagelig lensepumpa di på litt mer enn 5 minutter.

At man gjerne har litt færre Ah tilgjengelig enn det man helst vil ha, er et kjent problem.

Jeg kjøpte meg et solcellepanel i fjor. Det var i særklasse bra.

Et solcellepanel i en båt som ligger i bøye ville løse mange problemer......