Dekken Startet 13.April.2008 Link til dette innlegget Startet 13.April.2008 Siden jeg ligger i bøye hadde jeg hatt lyst til å gjøre medseilere oppmerksom på båten når fortøyet. Det er jo en hel del av Kamikaze piloter ute og kjører i fylla om natta og hvis jeg kunne gjøre dem litt oppmerksomme på at her ligger det en for anker eller i bøye så er det vel en liten mulighet for å unngå kollisjon. Har noen greie på en billig enkel solcelledrevet lyskilde som kan brukes som "anker/bøye landterne" Gjerne med skumringsautomatikk. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 13.April.2008 Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 Dersom du skal bruke en ankerlanterne som er solcelledrevet, må den ha mulighet for å lade opp batteri om dagen, og at strømmen om natten hentes fra dette batteriet. Om natten er det som kjent lite sol, med unntak av blant annet deler av Nord-Norge sommerstid som har midnattsol. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 13.April.2008 Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 Hvis du bytter til en topplanterne som bruker dioder, kan du kanskje ha lanternen påslått hele natten uten solcellepanel? Da bruker du noe slikt som 1Ah pr. natt ved 10 timers bruk. Kanskje mindre. Hvis du ligge i bøye, har du jo ikke landstrøm. Hvordan topper du batteriene dine til vanlig? Sitér dette innlegget Link to post
Utkikken Svart 13.April.2008 Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 En diode topplanterne behøver ikke trekke mer strøm enn 0,1A. Om du har et installert et solcellepanel som hele tiden er koblet til batteribanken din, vil et kontinuerlig forbruk på 0,1A til topplanternen din nærmest bli som "en pølse i slaktetiden". Lanternen kan da stå på døgnet rundt når båten ligger i bøya. Sitér dette innlegget Link to post
fokus Svart 13.April.2008 Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 Bare en tanke, men kan dette være noe til nytte til å bare markere? En "Hagebelysning solselle" http://www.clasohlson.no/Product/Category....3;251138;251002 Sitér dette innlegget Link to post
Dekken Svart 13.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 Takk Fokus, bare så synd at de mest aktuelle for ombygging ikke var tilgjenglige. Får purre på dem og spørre når de kommer inn. Ellers er nok dette en god greie. Batterier lader jeg en sjelden gang når jeg ligger til kai eller også når motoren er igang. Har masse batterikapasitet, men med lekk treseilbåt ønsker jeg ikke å bruke opp strøm til landterner som kunne vært til reserve for lensepumpa. Er nok litt paranoid når det gjelder strøm kan ikke få nok ampere virker det som...... Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 13.April.2008 Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 100 mA i 10 timer gir 1 Ah. Det kverker antagelig lensepumpa di på litt mer enn 5 minutter. At man gjerne har litt færre Ah tilgjengelig enn det man helst vil ha, er et kjent problem. Jeg kjøpte meg et solcellepanel i fjor. Det var i særklasse bra. Et solcellepanel i en båt som ligger i bøye ville løse mange problemer...... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Bare en tanke, men kan dette være noe til nytte til å bare markere? En "Hagebelysning solselle"http://www.clasohlson.no/Product/Category....3;251138;251002 Jeg prøvde det sist sommer, kommer litt an på hvor en ligger - i en stille bukt hvor en ikke venter andre båter ok, men noe svakt til mer forskriftmessig ankerlandterne. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=27232 Se på løsningen på dekkslys. 0,1A gir ganske mye lys med 9leds spot. Kan dette kombineres med tidsur eller fotocelle? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.