Rui lui Startet 13.April.2008 Del på Facebook Startet 13.April.2008 jeg kjørte thrusteren til styrbord(ca 10-15 sek)plutselig mistet jeg kraften og thrusteren økte betraktelig turtall!men den virker som normalt andre veien.hva kan være ødelagt??det første jeg tenkte på :akselen hoppet ut av sporet??tannhjul røyk??vet ikke om det er tannhjul? ville vært glad om noen har noe svar til meg:-) Sitér dette innlegget ] Link to post
Bitteliten Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 Kanskje brytepinnen i propellen er gått? Det er en sikkerhetsgreie som er lagt for å ryke om belastningen blir for stor Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 13.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2008 hmm ok.vil den da virke den andre veien? Sitér dette innlegget ] Link to post
Rui lui Svart 13.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2008 men hva andre ting kan ryke? Sitér dette innlegget ] Link to post
Fantino Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 Den kan antakelig henge på restene av brytepinnen den ene veien, men jeg ville ikke kalkulert med at det var en varig løsning Ellers vanskelig å gi noen flere hint så lenge vi ikke kjenner thrustertypen. Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 13.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2008 ok..ja det kan være greit å vite type ja:-) sp55 sleipner sidepower. Sitér dette innlegget ] Link to post
annki Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 (redigert) Skru opp fire unbrakoskruer på trustermotor,løft vekk motor da ser du aksel og splint.Dette gjøres fint på vannet. Ekstra splinter pleier og sitte på deksel. Lykke til Redigert 13.April.2008 av annki (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 Jeg ser du har Sleipner sp55. Den har to splinter, en relativt myk på overgangen i selve underhuset. Det er som regel denne som går først. Jeg anbefaler at du starter med å rugge litt på selve baugpropellelektromotoren. Dersom det er en liten tendens til vakkel i denne, må du utføre mer grundig arbeid i mellomlaget mellom baugpropellsylinderen og motorannlegsflaten. Deretter kan du løsne de fire umbracoskruene du er rådet om å skru av. Løft deretter opp selve motoren fra propellanlegget og observer hvordan splinten ser ut. Denne er helt klart brutt tvers over, men bruddflatene kan si noe om bruddet har skjedd til SB eller BB. Det kan være greit å sette inn ny splint, men det er alltid en årsak til at splinten bryter, og det er denne årsaken det er greit å finne frem til før du drar på lengre seilas. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 har en tilsvarende sleipner. Opplever at den bolten som holder sinken skrur seg litt ut - hva skjer med propellen da? Er det slik at den vil trekke seg av akselen den ene veien (men ikke ramle av dersom bolten ikke har skrudd seg helt ut) - men presse seg på den andre? Bare en tanke Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 13.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2008 tusen hjertlig takk for infoen!!!!! Sitér dette innlegget ] Link to post
Rui lui Svart 13.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2008 ps en liten ting til:-)oljen lekker ut en plass(ikke inn i båten)kan dette ha noe med at denne splinten har røket?kan jeg evt skifte noe pakning eller lignende?eller må båten på land? Sitér dette innlegget ] Link to post
Amorøsa Svart 14.April.2008 Del på Facebook Svart 14.April.2008 Du har sikkert lekkasje i en simmering i undervannshuset. Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 14.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2008 til opplysning:da jeg skrudde av motoren,fant jeg ut at "luringen"som har hatt båten før meg har satt i en kraftig stål splint.denne ryker jo ikke når den skal!!så jeg må kjøpe nytt undervannshus:-((er det noen som har et liggende???? Sitér dette innlegget ] Link to post
Rui lui Svart 16.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2008 jaja da var nytt undervannshus montert,,kjøsetting i mårå..skal bli spennende å se forskjellen:-) Sitér dette innlegget ] Link to post
-Matros- Svart 16.April.2008 Del på Facebook Svart 16.April.2008 Bra at du mest sannsynelig fikk fikset det Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
glek Svart 17.April.2008 Del på Facebook Svart 17.April.2008 Hei ruilui ! Har hatt akkurat det samme problemet som deg med samme truster. Hos meg var ikke splinten røket. Det var derimot joystikken som var godt istykker. Dersom det ikke har blitt bra for deg nå bør du koble ifra venderen bak på joystikken og skifte på ledningene for å se om du da kan velge om du vil at trusteren fungerer mot BB eller SB. Kan du velge dette ved å bytte på ledningene slik jeg kunne er jeg ganske sikker på at du må bytte joystikken. Du kan sikkert også få låne en hos foerhandler eller venn for å teste dette ut. Mvh. glek Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 17.April.2008 Del på Facebook Svart 17.April.2008 Jeg har en joystick som ser litt "sliten" (rusten) ut, den har stått ute i sikkert mange år. Noen med anbefaling til ny joystick, eller er det mer greit med "piler" på panel. Vi snakker her om panel som blir ute i cockpit. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 17.April.2008 Del på Facebook Svart 17.April.2008 Har en slik bryter til å vri på nå. Det synes jeg fungerte veldig greit. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 17.April.2008 Del på Facebook Svart 17.April.2008 Hadde en Sp75 og den røyk innvendig splint på hele tiden. Viksund fikset det ikke, men slo en tape rundt etter anbefaling fra Sleipner. Det fungerte sålenge jeg hadde båten... Ganske amatørmessig fiksing av en garantisak, men jeg orket aldri å presse mer på... I Yamarinen jeg hadde var det QL, aldri noe problem og mye mindre støy, men den var selvsagt bare halveparten så sterk så det kan jo være at mindre Sleipner baugpropellere er mer støysvake... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
AustAgder8000 Svart 17.April.2008 Del på Facebook Svart 17.April.2008 Jeg har en joystick som ser litt "sliten" (rusten) ut, den har stått ute i sikkert mange år. Noen med anbefaling til ny joystick, eller er det mer greit med "piler" på panel. Vi snakker her om panel som blir ute i cockpit. Vill gått for joystick, ikke touch panel. Når du har mest bruk for baugpropell f.eks ved rygging bør du ha øynene ett helt annet sted enn på panelet for å treffe bryterne :) Sitér dette innlegget Link to post
glek Svart 17.April.2008 Del på Facebook Svart 17.April.2008 Hei Otto R ! Jeg er ikke i tvil. Har hatt begge deler og anbefaler joystick. Mye enklere. Enig med AustAgder 8000. Mvh. glek Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 17.April.2008 Del på Facebook Svart 17.April.2008 Hadde en Sp75 og den røyk innvendig splint på hele tiden. Viksund fikset det ikke, men slo en tape rundt etter anbefaling fra Sleipner. Det fungerte sålenge jeg hadde båten... Ganske amatørmessig fiksing av en garantisak, men jeg orket aldri å presse mer på... I Yamarinen jeg hadde var det QL, aldri noe problem og mye mindre støy, men den var selvsagt bare halveparten så sterk så det kan jo være at mindre Sleipner baugpropellere er mer støysvake... Røk splinten eller "sklei"den ut ? Nemlig vært borti det samme..... Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 17.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2008 ja da blir det sjøsetting i måra:-)liten tvil om hva som hadde røket nårr vi fikk løsna undervannshuset..det hørtes ut som en barnerangle så er litt spent om dette har noe med panelet mitt som slo seg av etter jeg hadde kjørt en vei?jeg tenker litt sånn at belastningen har vært mye større på alt.dermed kan det ha vært en slags sikkerhets greie at strømmen har kuttet på panelet??men det får jeg jo svar på i måra..må jeg slå av panelet etter bruk ja da var jo det årsaken at undervannshuset har slete på alle plan(stakkars)ikke har det fått gear olje heller for den har jo lekket ut i havet.og bare gudene vet hvor lenge det har vært sånn.i og med jeg kjøpte båten for ca 2 mnd siden. Sitér dette innlegget ] Link to post
Rui lui Svart 18.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2008 da er det nye undervannshuset testet..mye mindre støy..mer effekt:-)men panelet slår seg fortsatt av etter jeg slipper styrbord eller barbord!!kan dette ha noe med spenningen å gjøre?? Sitér dette innlegget ] Link to post
glek Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 Hei igjen ! Vet ikke om du fikk med deg det jeg skrev tidligere, men jeg kan gjenta det en gang til i tilfelle du har oversett det jeg skrev. Jeg har hatt akkurat de samme feilene som deg. Sjekk panelet ditt ved å bytte om på ledningene på baksiden. Virker trusteren kun en vei selv om du bytter om på ledningene er panelet ditt sansynligvis kaputt. Nvh. glek Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.