Jump to content

vinter diesel?


Rui lui

Recommended Posts

Jeg har selv 400 liter med gammel parafin som jeg lurte på å benytte i båten.

Diskuterte det med verksmesteren på jobben min, og ble advart mot å gjøre dette.

Han ga en god forklaring, som jeg nok dessverre ikke er fagmann nok til å kunne gjenfortelle.

 

Litt grovt regnet så vil mulig besparelse for deg (og meg) være 400 liter x 8 kr/liter = kr. 3.200,-

 

Jeg synes denne besparelsen er altfor liten i forhold til økt risiko for uplanlagte driftsstopp. Kjøpte derfor en rimelig parafinovn som jeg bruker for å varme opp hobbyrommet med, og bruker opp parafinen der i stedet.

Buster X med Yamaha 70

Link to post

Vinterdiesel er diesel iblandet 30 % parafin, også kalt lettdiesel. Blander man mer enn 30 % parafin i diesel bør man tilsette smøremiddel. Diesel som selges i perioden 01.10 til 31.03 er Go -24, og ellers er det Go -11. Før hadde man Go-32, men denne tilfredsstiller ikke EU krav. Blander man i 30 % parafin skal den tåle ned til -40.

Link to post

Litt OT men en god historie:

En av de "harde kara" oppi bygda her jeg bor brukte å blande spillolje i dieselen i sin gamle Mercedes personbil. Han fyllte selvfølgelig avgiftsfri diesel (grønn), og når han blanda inn spillolje så ble dieselen svart, og da mente han at han ikke kunne tas for å kjøre på grønndiesel. (noe som har høye bøter). :lol:

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post

Det er muligens litt begrepsforvirring her... :crazy:

 

Diesel leverses i mange ulike kvaliteter, ikke minst i forhold til hvilke kuldeegenskaper den skal ha.

Diesel er ikke et eget destillat, men er alltid en blanding av flere komponenter.

For å oppnå ønskede kuldeegenskaper i vinterdiesel har det tradisjonelt vert benyttet lette komponenter som parafin.

Dette blir nå i større grad erstattet av flytforbedrer, som er et additiv.

 

Hvis den omtalte "vinterdieselen" er solgt som diesel er bare å kjøre i vei.

Kravet til smøreevne er allerede ivaretatt av produsenten.

 

Hvis det er hjemmeblandet må det taes hensyn til flere ting, ikke minst smøreevne og cetantall.

Hvilken motor som skal benyttes er også av betydning.

Det er forskjell på en multifuelmaskin som går på alt fra gamle bananer til svigermødre og f.eks. en VP D6..... :wink:

 

Har man ikke kontroll på dette kan det bli dyrkjøpte kroner å spare :nonod:

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post

Parafinen som leveres nå er også grønn! Kan det være ren parafin du har kommet over? For å være på den sikre siden kan du jo blande inn 10-20% av denne ved hver tanking, og fylle resten opp med ren diesel. En TAMD 70C er vel såpass robust at den ikke burde ha noe problem med å fordøye dette?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...