Rui lui Startet 13.April.2008 Del på Facebook Startet 13.April.2008 går det ann å kjøre diesel med parafin på motoren? Sitér dette innlegget ] Link to post
mewa 2 Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 ja det går bra mvh Mewa2 Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 går det ann å kjøre diesel med parafin på motoren? Hvis det er en dieselmotor såhh:) Bensinere går heller dårlig på den blandinga... - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 13.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2008 det er jo bensin jeg har??tror jeg da?? hehehe neida. Sitér dette innlegget ] Link to post
Per T Kålin Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 Det eneste jeg vil kommentere når det gjelder vinterdiesel er at jeg antar at den med iblandet parafin smører dårligere i innsprøytingssystemet. Per Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 14.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2008 hvilken betydning har dette da? Sitér dette innlegget ] Link to post
rolf-eigil Svart 14.April.2008 Del på Facebook Svart 14.April.2008 Om vinterdiesel smører dårlig går det ut over pumper og dyser. Rett dette ved å ha litt to-takts olje på tanken. Har fått rådet to ganger av mekanikere som jobber med diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 14.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2008 høres logisk ut ja..men hvor mye olje skal jeg tilsette ca 400 liter? Sitér dette innlegget ] Link to post
Rui lui Svart 14.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2008 hehe har ca 400 liter diesel da:-) Sitér dette innlegget ] Link to post
Rui lui Svart 14.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2008 ingen som vet dette????? Sitér dette innlegget ] Link to post
Snekker'n Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Jeg har selv 400 liter med gammel parafin som jeg lurte på å benytte i båten. Diskuterte det med verksmesteren på jobben min, og ble advart mot å gjøre dette. Han ga en god forklaring, som jeg nok dessverre ikke er fagmann nok til å kunne gjenfortelle. Litt grovt regnet så vil mulig besparelse for deg (og meg) være 400 liter x 8 kr/liter = kr. 3.200,- Jeg synes denne besparelsen er altfor liten i forhold til økt risiko for uplanlagte driftsstopp. Kjøpte derfor en rimelig parafinovn som jeg bruker for å varme opp hobbyrommet med, og bruker opp parafinen der i stedet. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
jørn Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Men er det noe som heter vinterdiesel lenger da? For to år siden var jeg innom bensinstasjonen for å høre, og der ble jeg fortaltr at det nå er helårsdiesel, at vinter dieselen er historie. Sitér dette innlegget Link to post
palm Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Bensinstasjons personal kan vel ikke annet enn og koke pølse og steke burgere idag Autodiesel leveres som -11 , -24 , -32 allt efter distrikt og årstid Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 15.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2008 jeg ville nok ikke brukt ren parafin da.men litt blandet i dieselen har jeg forstått ikke gjør noe.men mitt spørsmål er hvor mye to takts olje skal jeg tillsette ca 400 L "vinter diesel"?? Sitér dette innlegget ] Link to post
Sjagge Svart 16.April.2008 Del på Facebook Svart 16.April.2008 Vinterdiesel er diesel iblandet 30 % parafin, også kalt lettdiesel. Blander man mer enn 30 % parafin i diesel bør man tilsette smøremiddel. Diesel som selges i perioden 01.10 til 31.03 er Go -24, og ellers er det Go -11. Før hadde man Go-32, men denne tilfredsstiller ikke EU krav. Blander man i 30 % parafin skal den tåle ned til -40. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.April.2008 Del på Facebook Svart 16.April.2008 Jeg fikk en gang i tiden råd om ca 2dl totaktsolje pr. 50l diesel vinterstid. Dette var til bil, derav 50 liters inndelingen... Vil tro at dette forholdet skulle fungere hos deg også... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tom-ass Svart 16.April.2008 Del på Facebook Svart 16.April.2008 Litt OT men en god historie: En av de "harde kara" oppi bygda her jeg bor brukte å blande spillolje i dieselen i sin gamle Mercedes personbil. Han fyllte selvfølgelig avgiftsfri diesel (grønn), og når han blanda inn spillolje så ble dieselen svart, og da mente han at han ikke kunne tas for å kjøre på grønndiesel. (noe som har høye bøter). Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Johannes Svart 16.April.2008 Del på Facebook Svart 16.April.2008 (redigert) Det er muligens litt begrepsforvirring her... Diesel leverses i mange ulike kvaliteter, ikke minst i forhold til hvilke kuldeegenskaper den skal ha. Diesel er ikke et eget destillat, men er alltid en blanding av flere komponenter. For å oppnå ønskede kuldeegenskaper i vinterdiesel har det tradisjonelt vert benyttet lette komponenter som parafin. Dette blir nå i større grad erstattet av flytforbedrer, som er et additiv. Hvis den omtalte "vinterdieselen" er solgt som diesel er bare å kjøre i vei. Kravet til smøreevne er allerede ivaretatt av produsenten. Hvis det er hjemmeblandet må det taes hensyn til flere ting, ikke minst smøreevne og cetantall. Hvilken motor som skal benyttes er også av betydning. Det er forskjell på en multifuelmaskin som går på alt fra gamle bananer til svigermødre og f.eks. en VP D6..... Har man ikke kontroll på dette kan det bli dyrkjøpte kroner å spare Redigert 16.April.2008 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 17.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2008 dieselen er grønn..men reagerte på sterk parafin lukt!! og det er en vp tamd 70 c som skal drikke dette:-) Sitér dette innlegget ] Link to post
index Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 Parafinen som leveres nå er også grønn! Kan det være ren parafin du har kommet over? For å være på den sikre siden kan du jo blande inn 10-20% av denne ved hver tanking, og fylle resten opp med ren diesel. En TAMD 70C er vel såpass robust at den ikke burde ha noe problem med å fordøye dette? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Rui lui Svart 18.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2008 hva skjer om man fyller ren parafin på tanken å kjører? Sitér dette innlegget ] Link to post
index Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 Forhåpentligvis ikke noe som helst, men det blir litt i tørreste laget fo dieselpumpa. SÅ litt toaktsolje er så absolutt å anbefale. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Rui lui Svart 18.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2008 okidoki. Sitér dette innlegget ] Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.