Jump to content

Startproblemer med Yanmar 2GM

kevhans

Recommended Posts

Jeg har en Yanmar 2 GM i en Myra 21" jeg har fått meg. Men greia er det at jeg får ikke start på motoren. Starteren drar svinghjulet rundt,og diesel får den, men virker som om motoren ikke vil tenne. Hva er det jeg burde sjekke aller først? Nå skal det nevnes at motoren har stått i 3 år på land, om det har noe betydning. . .

Du må nok lete en lenge etter glødeplugg på 2gm fordi det ikke er noen.Du kan skjekke dekomprimerings hendelen den sitter på toppdekslet,klarer du å dra motoren rundt for hånd uten og bruke denne da kan det hende du har for dårlig kompresjon.En diesel motor er avhengig av god kompresjon for å starte.Har du skjekket at luftfiltret er åpent dvs at motoren får den lufmengden den skal ha.

roy_n

Dersom motoren har stått lenge ville jeg sjekket systemet for luft. Du skriver at du har sjekket at motoren får diesel - sjekket du da på trykkrørene inn på sylinder? Her skal det sprute ut diesel dersom du skrur løs og vrir om nøkkelen. Greit å være to mann og kinne motoren mens man skrur til trykkrøret igjen for å unngå luft i systemet. Noen ganger kan det være litt fintfølende, slet lenge med en motor som nektet og starte, men plutselig kom den etter diverse utluftninger :)

Er diselen umulig å starte så er problemet som beskrevet over luft.

Ta å koble bort tanken lag til en provisorisk tank rette på drivstoff pumpa (den som slangen fra tanken kommer inn på)

Pump og luft og luft og pump.Når du har fått diselen luftfri fram til trykkpumpa(den koblinga som sitter i andre enden av røret som går inn på dysene) Da gjør som så:

Skru av rørene som går inn på dysene. Dra motoren rundt ved hjelp av starteren mens du holder opp dekompresjonshendelen. Stopphendelen skal ikke være trukket ut, da kommer ikke diesel. Se etter at dieselen kommer luftfri fram til dysene og skru på rørene etter hvert som det skjer.

Alt klart. Dra ut gassen ca halv-veis, dra starter ca 3-7 sek. Starter det ikke nå, ta av luftfilteret og legg fingrene over luftinntaket mens du prøver igjen. Ikke start? Prøv med startgass. Starter det ikke nå, ta av dysene og få de sjekket hos dysedoktor.

Går motoren nå så la den gå varm med vann tilkoblet. Ved å koble ifra tanken så har du tatt bort en feilkilde. Koble tanken tilbake og luft fram til filter og start opp, la den gå en time. Stopper den nå så vet du det var dieselen som var synderen.

Jeg går it ifra at du har tømt koppen til dieselfilter, skiftet innmaten til denne, fylt opp med diesel og luftet anlegget etterpå?

- En motor som står i årevis kan ha mye rart (grums, kondens, skitt) i dieselsystemet.

- Jeg mener også at denne modellen har diesel-returen tilbake til toppen av dieselfilteret - dette er som oftest en kilde til luft i systemet.

- Virker matepumpen?

- Kan det være dritt i silen i matepumpen?

- Finnes det vannutskiller mellom dieseltank og motorens matepumpe?

- Kan det være gammel diesel (vann (kondens) og / eller dritt) i tanken?

Når du prøver igjen sett gasshendelen på fullt når du kinner.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...