J.N. Startet 13.April.2008 Del på Facebook Startet 13.April.2008 Hei.Jeg har en Mercruiser Mag 350 MPI bensinmotor i båten, som er vinterkonservert, jeg er ny båteiger og således litt usikker på prosedyrene med oppstart. Båten er saltvannskjølt uten varmeveksler.Må kjølevannsystemet fylles opp manuelt ved å pumpe vannet rundt, eller er det bare å starte opp? Tåler impelleren å bli tørrkjørt en periode til den får sugd opp vannet? Båten står nå på land og jeg tenkte å kople fra sjøvanninntaket og sette en pøs under fyllt med vann, slik at motoren selv suger inn vannet, går dette? Her var en del spørsmål, men jeg er takknemlig for utfyllende svar. J.N. Sitér dette innlegget Link to post
Pledd 74 Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 Usikker på hvordan disse motorene er, men jeg ville nok prøvd å satt litt trykk på. Alternativt fylt slangen med vann og brukt hevert prinsippet. Er vel lett for at det blir luftlomme slik at impelleren ikke klarer å suge (?)... Jeg bare tipper..ingen spesialist:) Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 (redigert) Det skal normalt gå bra , har slik impeller på ei lensepumpe , må skifte den hver gang jeg klemmer å slå av pumpa , tåler svært lite tørrkjøring , men på deres spørsmål er svaret ja. Men for all del sett inn en veksler , med de motorprisene som er i dag er det en meget lønnsom innvestering Redigert 13.April.2008 av fiskebat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 Har du alpha eller bravo drev? Hvis Alphadrev sitter pumpen i drevet, den suger bra hvis du bruker spyleklokker på land. Har du Bravo drev sitter pumpen på motoren og du må forsikre deg om at spyleklokkene tetter godt slik at den ikke suger luft. Bruk gjerne Mercruiser klokker med gjennomgående aksel slik at de sitter godt. Hvis drevet er av kan du stikke hageslangen inn i vannrør/slange i drevet, pass på at ikke trykket gjør slik at den hopper ut. Viktig! Pass også på at motoren går før du setter på vann hvis kjøring uten drev. Eksosklaffene i bukkehornet kan tette såpass at vannet ikke rekker å renne ut eksosen. Da kan du fylle motoren med vann gjennom eksosportene hvis denne ikke er i gang... Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 Beklager svaret var beregnet på en annen motor , trodde fersvanskjølinga var fjernet og brukte impelleren på motoren til direkte saltvannnskjølig for dette må da vere en motor som har hatt fersvannskjøling, missforsto litt. Sitér dette innlegget Link to post
mewa 2 Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 bare pass på at du ikke tørrkjører for lenge mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 13.April.2008 Del på Facebook Svart 13.April.2008 Hvis den klarer og suge så er nok din pøs tom for vann når den starter Sitér dette innlegget Link to post
J.N. Svart 14.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2008 Jeg Har Bravo 3 drev. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 14.April.2008 Del på Facebook Svart 14.April.2008 bør jaggu vær en stor pøs det der. 20 liter vann går unna på et blunk Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Jeg brukte murerbøtte med slangen fra sjøvannsinntaket nedi. Og med greit med rennende vann fra hageslangen oppi bøtta. Gikk så fint så :-) Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Whistler Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Funker veldig bra med klokker og hageslange. (Biltema sine funker også bra). Som påpekt blir ei 20 liters bøtte tom veldig fort. Unngå turtall over 1500 rpm. Det holder å kjøre den til du ser at termostaten åpnes og lukkes. MPI motorer skal vinterkonserveres med konserveringsolje/totaktsolje via drivstofftilførselen. Litt avhengig om det er gjort via separat tank, eller om det bare er fyllt olje i vannfilteret til bensinen vil det ryke i en kortere eller lengre periode. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.