Jump to content

Oppstart bensinmotor etter vinterkonservering


J.N.

Recommended Posts

Hei.Jeg har en Mercruiser Mag 350 MPI bensinmotor i båten, som er vinterkonservert, jeg er ny båteiger og således litt usikker på prosedyrene med oppstart. Båten er saltvannskjølt uten varmeveksler.Må kjølevannsystemet fylles opp manuelt ved å pumpe vannet rundt, eller er det bare å starte opp? Tåler impelleren å bli tørrkjørt en periode til den får sugd opp vannet?

Båten står nå på land og jeg tenkte å kople fra sjøvanninntaket og sette en pøs under fyllt med vann, slik at motoren selv suger inn vannet, går dette?

Her var en del spørsmål, men jeg er takknemlig for utfyllende svar.

J.N.

Link to post

Usikker på hvordan disse motorene er, men jeg ville nok prøvd å satt litt trykk på. Alternativt fylt slangen med vann og brukt hevert prinsippet.

Er vel lett for at det blir luftlomme slik at impelleren ikke klarer å suge (?)...

 

Jeg bare tipper..ingen spesialist:)

Link to post

Det skal normalt gå bra , har slik impeller på ei lensepumpe , må skifte den hver gang jeg klemmer å slå av pumpa , tåler svært lite tørrkjøring , men på deres spørsmål er svaret ja.

 

Men for all del sett inn en veksler , med de motorprisene som er i dag er det en meget lønnsom innvestering

Edited by fiskebat (see edit history)
Link to post

Har du alpha eller bravo drev?

Hvis Alphadrev sitter pumpen i drevet, den suger bra hvis du bruker spyleklokker på land.

Har du Bravo drev sitter pumpen på motoren og du må forsikre deg om at spyleklokkene tetter godt slik at den ikke suger luft. Bruk gjerne Mercruiser klokker med gjennomgående aksel slik at de sitter godt.

Hvis drevet er av kan du stikke hageslangen inn i vannrør/slange i drevet, pass på at ikke trykket gjør slik at den hopper ut.

 

Viktig!

Pass også på at motoren går før du setter på vann hvis kjøring uten drev. Eksosklaffene i bukkehornet kan tette såpass at vannet ikke rekker å renne ut eksosen. Da kan du fylle motoren med vann gjennom eksosportene hvis denne ikke er i gang...

 

Lykke til!

Link to post

Beklager svaret var beregnet på en annen motor , trodde fersvanskjølinga var fjernet og brukte impelleren på motoren til direkte saltvannnskjølig for dette må da vere en motor som har hatt fersvannskjøling, missforsto litt.

Link to post

Jeg brukte murerbøtte med slangen fra sjøvannsinntaket nedi. Og med greit med rennende vann fra hageslangen oppi bøtta.

Gikk så fint så :-)

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Funker veldig bra med klokker og hageslange. (Biltema sine funker også bra). Som påpekt blir ei 20 liters bøtte tom veldig fort. Unngå turtall over 1500 rpm. Det holder å kjøre den til du ser at termostaten åpnes og lukkes.

 

MPI motorer skal vinterkonserveres med konserveringsolje/totaktsolje via drivstofftilførselen. Litt avhengig om det er gjort via separat tank, eller om det bare er fyllt olje i vannfilteret til bensinen vil det ryke i en kortere eller lengre periode.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...