Jump to content

Hvor er båten min bygget? (Lista båtbyggeri?)


Sleipner93

Recommended Posts

Hei!

 

Har enda ikke riktig funnet ut hvor båten min er bygget. Har hatt kontakt med Walvick i Mandal og han mente at det ikke var han som hadde bygget den. Men han mente at linjene kunne se ut til og komma fra rundt Lista. Det samme mente en fra kystkultursenteret her. Og en stund etter det igjenn når vi snakket med en tidligere eier hadde en kvinne komt og sagt til ham at denne måte være bygd på Lista. Så mye tyder på dette men jeg vil gjerne finne ut om den virkelig er bygd der.

 

Er det noen som vet om båtbyggeriet på Lista fortsatt eksisterer evt har info om det? Kunne gjerene tenkt meg et telefonummer/email...

 

Dette er båten (Ser mye bedre ut nå, dette var før oppussingen..) :

 

heising.jpg

 

 

Takker for hjelp..

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...denne måte være bygd på Lista....

Har sikkert vært flere båtbyggerier på / rundt Lista. Den eneste jeg kjenner til er BREKNEHOLMEN, fordi de byggde noen fenomenal sterke, robuste trebåter. En i båtforeningen min hadde en slik Brekneholmen 27 - men det er heller ikke mer i drift - ikke ifg. denne her da:

"For tre år siden kjøpte de det nedlagte Brekneholmen båtbyggeri. Det var det siste båtbyggeriet som var i drift på Lista...."

 

Listeskøyta kystkultursenter er konsolidert med Vest-Agder-museet Lista. Fra nyttår skal museet drifte utstillingen ved kystkultursenteret. Det bestemte styret i Vest-Agder-museet IKS i sitt møte 6. desember.

 

17.12.2007 Inge Eikeland

 

Listeskøyta har holdt på med sitt arbeid i mer enn 25 år. Deres mål er å ivareta listeskøyta ”Linda”, samt dokumentere og formidle historien omkring fraktefart og båtbygging på Lista. For tre år siden kjøpte de det nedlagte Brekneholmen båtbyggeri. Det var det siste båtbyggeriet som var i drift på Lista. Her har Listeskøyta investert mye tid og krefter i å lage et forsamlingslokale, utstilling og verksted. De har i alle år hatt et nært samarbeid med oss på museet. Dugnadsånden og engasjementet er stort, men de føler at de trenger bistand når det gjelder det museale. Det være seg i utstillingsproduksjon og formidling av utstillingen. Her kan Vest-Agder-museet Lista spille en rolle. Selv om vi har mange avdelinger, mangler vi en kystkulturavdeling. Listeskøyta kystkultursenter sammen med Østhassel redningsstasjon kan fylle denne funksjonen.

 

Farsund kommune bevilger 70 000 kroner ekstra og Vest-Agder fylkeskommune 50 000 kroner, totalt 120 000 kroner.

 

Dette fant jeg her: Vest Agder Museum

 

kanskje de kan hjelpe deg videre?

 

Flere linker til info: Lista Kultursenter

 

Båtbyggere: "I 1890 var moloene i Borshavn ferdige, og fra da av kunne båtene ligge på vannet hele året. Følgelig kunne de bygges større da. Vi vet at det i hvertfall i 1820-årene ble bygget båter av forskjellige størrelser i Borshavn og Verevågen.

 

Ola Stave var en av de best kjente båtbyggerne fra denne tiden. Senere kom Gjert Gundersen fra Hardanger og bosatte seg på Ore, senere på Tjørve. Han bygde båter på bestilling. Senere kom mange flere. Vi nevner Andreas Kristoffersen, Zakarias Reinertsen, Bernt Zakarias Syvertsen, Hans Christian Kristensen, Nils Jensen, Abraham Nilsen, Henrik Vatne og mange flere. "

Det blir litt mange å velge mellom!

 

Han dere "Googel" er en smart fyr, Sleipner.....

 

;o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...