Jump to content

Trimflaps på Skarpnes 28.

jorhan

Recommended Posts

Har kjøpt meg en Skarpnes 28. For å få ut maks fartspotensiale så vurderer jeg å sette på trimflaps på denne båten.

Alternativet er å støpe på en forlengelse bak. Tenkte jeg skulle sjekke hva båtfolket mener om dette. Har sett flere Skarpnes 30 som har montert trimflaps. Ser for meg at å sette på trimflaps er en del mindre jobb enn å støpe på forlengelse. Skarpnesen er ikke tverr bak men mener fortsatt at det bør ha grei effekt å montere trimflaps. Hva mener folket om dette? Noen erfaringer? :sailing:

Hei igjen ja.

Riktig at båten ligger på finn.no.

Har mailet litt mere med fyren.

Han ble ble anbefalt av en som har jobbet på Skarpnesfabrikken om å støpe selv . Han anbefalte å støpe på begge sider ( fra der akterkabinen begynner, mot fronten ) og bakover . Han anbefalte 10 cm på siden og 30 cm bak.

Greit å vite hvis man en gang får veldig lyst til å støpe litt. :smiley:

Mvh Stein

Har tittet på saken. Hvis det skal monteres trimflaps så må de sitte rett ut fra båten (90 graders vinkel). Ellers så kan de virke som en brems. Det må da støpes et ganske så stort "mellomlegg" som trimflapsen skal monteres på. Da begynner det å bli ganske mye støping så da spørs det ikke om jeg går for en forlengelse allikevel. :smiley:

Hvis det skal søpes på forlengelse er det da bare å følge skrog formen bak rett ut? Eller må det beregnes noe på eller annen måte?

Bildet Signe har lagt ut er vel en Skarpnes? :seeya:

Hei,

Tror ikke du får så mye mer fart med trimplan. Prøvde nybåten nå i helga, og min opplevelse var at de ikke økte farten, men derimot senket denne med noen tiendeler,om jeg løftet hekken for mye. Dette gjaldt jo en Saga 315. Men dette er første båten jeg prøver trimplan på så andre kan jo ha helt andre erfaringer. Har også en kamerat som støpte ut slik som nevnes her og monterte store trimflaps på en Kragerø 32. Han fikk 0,5 knop ekstra om han la godviljen til, som han sa.

Jeg har også undret endel over hva man "vinner" av fart med å jobbe mye med påstøp av trimplan eller montering av trimflaps når selve skrogformen og motorstørrelsen setter grense for fartspotensialet. Jeg har forståelse for de som monterer trimflaps for å rette opp båten. Min erfaring er at dette først gir effekt når man nærmer seg skrogfarten.

Å bruke trimflaps til å løfte akterenden på en båt som "graver" seg ned og dermed få noe økt fart, har jeg enda ikke sett godt dokumentert i forhold til båttype og fartsområde.

Jeg bruker flapsene mye, først og fremst for å heve akterenden og senke baugen i fartsområdet 8 - 20 knop. Over 20 knop og opp til maks (hos meg 26 knop) vil flapsbruk senke hastigheten med noen tiendels knop. Jeg har laget notater på effekten av flaps, og mener å erindre at effekten er størst ved omlag 9 - 15 knop. Da kan trimflapsene gi maks effekt på 0.9 knop når det gjelder økt hastighet.

Jeg oppfatter den største effekten av trimflaps å være å få senket baugen og dermed bedre utsyn, uten at dette nødvendigvis har stor effekt på farten.

Med båten jeg har i dag merker jeg ingen sideveis opprettingseffekt av flapsene.

Jeg vet at det er mange andre efraringer med flaps.

Fint om de blir beskrevet i denne tråden.

Har man en halvplaner som løfter seg i nesa vil man kunne tjene mye på å støpe trimplan. litt på farten og litt på at den ikke løfter seg så mye. Den vil også bruke mindre drivstoff siden den ikke bruker så mye krefter på å grave seg ned, og lage bølger. Det er vikrig av et trimplan er mest mulig butt bak(tverrs over) ikke følg fasongen på båten.

Synes det lille påstøpet på skarpesen det var bilde av så veldig lite ut.

Når man regner ut fartspotensial så er jo skrogtype lengde og mtorstørrelse faktorene (hvis jeg ikke husker feil) med et trimplan får man forlenget båtens lengde.

For all del så er sikkert dette ganske individuelt fra båt til båt. Min erfaring er ivartfall veldig god!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...