GeirKS Startet 10.Mars.2004 Del på Facebook Startet 10.Mars.2004 Hei, hvordan kan jeg sjekke om en propellaksel er rett? Evt. hvem kan sjekke dette for meg på Østlandet? Akselen er 1,5 meter lang og 50mm. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Bare å bruke mikrometerklokke og dreie rundt for hånd, helt ukomplisert. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 du bor nesten ved svaret, tipper Sleipner kan balansere / polere en aksel, eller har forbindelser med noen som kan... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Stian S Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Dersom du har akselen ute, eller mulighet til å ta den ut, så kan du rulle den på et underlag som er plant. skal da kunne se om den er rett eller ikke. Stian Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 10.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Bare å bruke mikrometerklokke og dreie rundt for hånd, helt ukomplisert. Da må jeg vel ha ett eller annet oppsett å dreie den i? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 10.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Dersom du har akselen ute, eller mulighet til å ta den ut, så kan du rulle den på et underlag som er plant. skal da kunne se om den er rett eller ikke. Stian Er det nøyaktig nok? Problemet er at båten har vibrasjoner fra propellanlegg/fremdrift som en foreløpig ikke har klart å bli kvitt, så feilkilder må elimineres. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 10.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Jeg har vært i kontakt med Sleipner og jeg kan opplyse at Sleipner kan sjekke den og evt. forsøke å rette den. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Stian S Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Er det nøyaktig nok? Problemet er at båten har vibrasjoner fra propellanlegg/fremdrift som en foreløpig ikke har klart å bli kvitt, så feilkilder må elimineres. GeirKS Kanskje ikke, det vet jeg ikke. Har du sjekket propellen, om den er avbalansert? Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 10.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Har du sjekket propellen, om den er avbalansert? Ja, den er balansert, men jeg vet jo ikke noe om kvaliteten på selve propellen, hvor like bladene er osv. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Hei GeirKS Et annet problem det kan være er at akselflens mot flens på gearkasse har skjevheter. Her tilates det ikke en milimeter skjevhet. Har du skjevhet her vil det bli vibrasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Plomma I Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Har samme problemet , tror jeg har kast i akselen, men ved nærmere undersøkelse og tips fra en som selger flexikoplinger, så tror jeg det ene motorfeste ikker ordentlig fast i "bedden". Har løsnet flensen på akselen mot gearkassen og skal ned å måle eventuelle skjevheter. Han som selger flexikoblinger sier at det er ett "must" at alle motorfestene er 100% fast for hvis ikke vil akslen "skyve" mot eventulle løse pungter og da kan det virke som en har "kast" i aklsen. Skal også trekke ut akselen for å sjekke eventuelle skjevheter. Så jeg håper det bare er og justere motoren, og da har jeg eventuelt tenkt på og kjøpe flexikobling som tar bort eventuelle vibrasjoner. Du får ha lykke til. Sitér dette innlegget hilsen Plomma I, roynils@online.no Link to post
GeirKS Svart 10.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Denne akselen har allerede en fleksibel kobling montert. Hjalp litt, men ikke mye. Vibrasjonene kommer ved litt gasspådrag (~10 knop) og blir værre. Kan variere litt med sjøgang og komme og gå litt. Tips mottas med takk. Motoren er en 320HK Iveco på 4 store men gamle gummilabber. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Plomma I Svart 11.Mars.2004 Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 Denne akselen har allerede en fleksibel kobling montert. Hjalp litt, men ikke mye. Vibrasjonene kommer ved litt gasspådrag (~10 knop) og blir værre. Kan variere litt med sjøgang og komme og gå litt. Tips mottas med takk. Motoren er en 320HK Iveco på 4 store men gamle gummilabber. GeirKS Det er ikke hjelp i flexikobling hvis motor er ute av "stilling" eller hvis motorfestene ikke er fast. Kanskje du bør bytte motorfestene, gummi blir jo "gammel og sprukken" med årene, eller iallefall sjekke om de er godt nok festet i "bedden", Prøv å "stemme" opp motoren på nytt, for det skal jo mye til for å få kast i akselen hvis en da ikke har vært i bunn med propell og aksel. Sitér dette innlegget hilsen Plomma I, roynils@online.no Link to post
GeirKS Svart 11.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 Du har naturligvis rett, men båten hadde disse vibrasjonene da den ble kjøpt brukt, så det er litt vanskelig å si hva den har vært utsatt for. Motorfestene sitter fast, men de er vanskelige å inspisere da gummien er dekket av en stålkappe. Å løfte motoren for å sjekke de er en stor jobb da denne motoren med gir veier nesten ett tonn, og luka er i minste laget for motor og gir (den går ikke ut vannrett). Kan like så godt bytte labbene med de samme hvis en først er i gang med å løfte på motoren, tror jeg. Nye labber koster vel ikke mer enn et par tusen kroner...? En får forsøke å sjekke med et følerblad når båten igjen kommer på vannet. Noen som har erfaring med hvor viktig det er med en "strømlinjeformet" avslutning på skroget før propellen? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 11.Mars.2004 Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 Noen som har erfaring med hvor viktig det er med en "strømlinjeformet" avslutning på skroget før propellen? GeirKS Dette har Lotus kunnskaper om. Vedr. motorlabber: Det er vel mulig å støtte opp motoren med jekk eller treklosser og kiler slik at du kan få av et og et feste for inspeksjon ? Dersom trangt og krøbelt å komme til kan det kanskje være fornuftig med utskifting i samme rennet. Har du aksel med CV-ledd? Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 11.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 Ja visst er det mulig, men det er svært tungvint. Dessuten er det egentlig ikke plass til meg i motorrommet samtidig med motoren. Det er ikke CV ledd, men "fleksibel akselkobling" typ Centaflex elns. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 11.Mars.2004 Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 .........Noen som har erfaring med hvor viktig det er med en "strømlinjeformet" avslutning på skroget før propellen? Hei GeirKS!Ingar har omtalt dette emne på: http://iotech.no/baat/artikler/index.htm (klikk: KJØL) Bl. a. var det en tråd her, om dette for en måned siden, tror jeg - med masse bilder av bl.a. av kjølen til den nå forliste Viksund motorseiler til Søgne Dykkerklubb. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.