Jump to content

Termosikring av pumper

Tore B

Recommended Posts

Nå har det skjedd igjen! Trykkvanspumpa har havarert pga. at pumpa har startet og tanken og tanken var tom. Dette skjedde på vei fa Horten til Fredrikstad, ingen hørte at pumpa gikk pga. motordur. Samme har skjedd en gang før også. Tanken på å feste en termosikring på pumpehuset har slått meg, så da er spm. hvor får jeg tak i slike? Det bør være av typen som må resettes manuelt. Eller finnes det andre bedre ideer?

Eller finnes det andre bedre ideer?
Skifte til en pumpe som tåler å gå tørr, f.eks. Flojet VSD (eller andre Flojet/Shurflo e.l.)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Joda, bryter med lys er greit det dersom en ikke gjør som jeg gjorde og la en bok over bryteren slik at den slo seg på uten at jeg kunne se lyset. Dette var for en spylepumpe koblet til sjøvann hvor slangen hadde hoppet av pumpen som sto i stuerommet fremme i baugen. Jeg merket det imidlertid da dørkplaten i salongen løftet seg av et par hundre liter sjøvann i kjølsvinet! (tett skott mot motorrom, heldigvis).

Det var litt på siden, men vil en termosikring hjelpe? Var det virkelig pga. varmgang at pumpen ble ødelagt i det opprinnelige spørsmålet?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hverken termosikring eller overstrømsvern vil være til særlig nytte her. Det enkleste er å montere en godt synlig lampe som lyser når pumpen går (må ikke plasseres slik at du kan legge lesestoff over den (ref. Lars H.)! På denne måten har du også kontroll med om noen har glemt å stenge kranene skikkelig. Dette ordnes i en fei med en enkel plussledning fra pumpe til lampe. Minus har du gjerne i dashbordet allerede .. Lykke til!

NB! Ved sammenbygget pumpe / trykkbryter: Sjekk at du har tilgang til den elektriske forbindelsen mellom trykkbryter og motor, ellers vil det ikke virke!

Redigert av Dreamer (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...