VannTro Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 (redigert) Jeg er rimelig sikker på at saken ender opp med et sertifikat som du kan få utstedt på grunnlag av tidligere gjennomført båtførerprøve, men..... time will show. mvh tuffff Tuffff, det du sier er helt korrekt slik jeg forsto han som hadde vært på Båttinget i helgen. De som ikke tar båtførerprøven innen nytt pensum er utarbeidet, må forøvrig ta det nye "Sertifikatet" på grunnlag av nytt utarbeidet pensum. Dette kommer kommer sikkert også til å inneholde det nye regelverket i henhold til hva som medfører straffeansvar. (bøter-inndragelse av sertifikat etc.) Jeg leser i hvert fall ut fra uttalelsene på Båttinget en ting: De av dere som ikke alt har båtførerbevis, skynd dere å ta det før pensum blir dobbelt så stort og prisen på kursene 4 ganger så høye ! Redigert 14.April.2008 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
hifo Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 er det slik et de "gamle " bevisene som ble feks tatt som valgfag på skolen ikke er registrete noen vei? da har jeg isåfall en grundig letejobb foran meg. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Jawik Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 (redigert) Honduras. Det var da voldsomt til tolking. Skulle nok ha skrevet: å fortsette å lære seg kjøringens kunst. Om du betraktet deg selv som fult utlært, i det øyeblikket du mottok lappen, er også en villfarelse mange lever med. Dette har ikke noe å gjøre med de kostnadene du måtte ut med. Hvem som kan stille opp som kontrollører. Ja der har vi allerede mange kompetente personer sprett rundt omkring langs kysten. Vår utmerkede POSEIDON stiller nok fortsatt opp. At dette kommer til å koste samfunnet store beløp er det vel ingen som er i tvil om, men hva er alternativet. Å fortsette som i dag og la det hele gå seg til med å fortsette å innføre holdninger uten medfølgende pisk. Og i mens skjer det omveltninger innen EU som kommer til å påvirke vår adferd på sjøen. Frykter for at mange blir nektet adgang i disse havnene da dagens Båtførerbevis ikke holder mål til EU's lovgivere. Og havnene innen EU begynner ved Svinesund. Redigert 14.April.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
tuffff Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Foreløpig er det sånn at hvis du kan hoste opp vitnemålet fra skolen, så skal du kunne konvertere dette til et båtførerbevis ved å sende inn kopi av dette pluss et passbilde pluss kvittering for innbetalt utstedelsesgebyr til Norst Test. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Vel, om en person som er kaptein eller pilot i SAS/Ryanair (etc) blir tatt med 0,9 i promille i bilen, så mister han faktisk også flylappen (og den koster noen hundre tusen).Hvorfor skulle det være forskjell i det maritime? Visvas!!! Om jeg hadde mistet mine maritime sertifikater, hadde jeg ikke behøvd å ta skolen på nytt! Mine eksamener er utført, og papirene kan ingen ta fra meg, selv ikke en overivrig politimann. Men at de kan nekte meg å føre båt i Norge i en periode, kanskje... Men det bekjymrer ihvertfall ikke meg i det hele tatt. Nåt det gjelder flyvere, så mister heller ikke de eksamens papirene sine, heller ikke "fartstiden" sin, men flylappen kan beslaglegges, men det er jo som regel bare for en periode. Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 14.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 (redigert) Ser en på språkbruken til Sjøfartsdirektoratet og Politidirektoratet, så kaller de det ikke bevis, men sertifikat. Begge direktoratene ønsker også at Norge bør tiltre FN resolusjon nr. 40 om internasjonalt fritidsbåtsertifikat. "Lovdata.no" Straffeprosessloven kap. 16, beslag, vil oppklare en del ang. beslag av båt og båtførerbevis. Er den straffbare handlingen ille nok, tar de begge deler. (Fikk ikke lagt over en link.) Etter min mening må båtfolket ikke gjøre samme tabben med et register over bevis/sertifikat som det ble gjort med småbåtregisteret. Vi hadde en bra løsning, men etter syting og klaging ble det ikke obligatorisk og NSSR overtok det, enda mer syting og klaging. Dersom en har D5L eller D1 og begår en forseelse, er det skjerpende (høyere forelegg) i forhold til en som ikke har den kompetansen. En med D5L/D1 bør/burde forstå/t mere en de uten den lærdom de sertifikatene gir. Det internasjonale fritidsbåtsertifikatet er litt mere krevende og innebærer krav til helse. Men overgangsordninger og unntak er vi kjent med fra førerkortforskriften. Dette at kravene skjerpes etter hvert burde også være kjent. Tenk bare på forskjellen på det å ta førerkort for 20 år siden og i dag. Har en fått det etter den gangs krav er det også gyldig etter dagens krav. Redigert 14.April.2008 av AlfArie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Nåt det gjelder flyvere, så mister heller ikke de eksamens papirene sine, heller ikke "fartstiden" sin, men flylappen kan beslaglegges, men det er jo som regel bare for en periode. Vist lappen inndras så er jo ikke eksamenspapirene verdt så mye. Registret vil jo vise at du ikke har disponibel løyve. Om det blir for en periode så kan jo denne perioden likevel trekkes ut i det uendelige... Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
AndersH Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 (redigert) Jeg leser i hvert fall ut fra uttalelsene på Båttinget en ting: De av dere som ikke alt har båtførerbevis, skynd dere å ta det før pensum blir dobbelt så stort og prisen på kursene 4 ganger så høye ! Mener dere dette seriøst? Jeg har kjørt båt siden jeg kunne stå oppreist, men har ikke noen papirer på det. Dette kan være slå begge veier, kan det ikke? Worst case: Økning av pensum, kapasitetsproblemer og prisen går opp. Best case: Man oppdaterer kursene, fjerner litt "navigering etter stjernene" og andre ting som kanskje ikke er helt etter dagens standard, og rendyrker kursene basert på nye mål for "utdannelsen". Tilrettelegger for effektiv prøvetagning over internett, "masseproduserer" godkjendte båtførere for å komme i mål til en politisk uttalt tidsfrist. Ala "barnehageplass til alle"? Jeg meldte meg faktisk på kurs som skulle starte i Bergen i Februar, men det ble avlyst... Ka dåkk trur? Vente til nytt pensum er klart og det hele blir vedtatt og strømlinjeformet, eller kaste seg over det FØR endringene skjer? Redigert 14.April.2008 av AndersH (see edit history) Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Nøtterøy Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Om det blir for en periode så kan jo denne perioden likevel trekkes ut i det uendelige... Jawik, du vinner Slike dypfundige betraktninger du kommer med her, kan ingen argumentere mot.......... Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Ka dåkk trur? Vente til nytt pensum er klart og det hele blir vedtatt og strømlinjeformet, eller kaste seg over det FØR endringene skjer? Jeg ville ha ventet til det reelle grunnlaget er lagt / kjent. En må nok likevel betale et vist beløp for sertifikatet så hvorfor gjøre dette to ganger når en ikke på nåværende tidspunkt trenger noe bevis. En kommer til å få en overgang i innføringen som er rimelig frist for alle. Blir travelt på dette område Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Jawik, du vinner Slike dypfundige betraktninger du kommer med her, kan ingen argumentere mot.......... Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
logget av Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Jeg ser en velvilje blant noen her til å berolige bekymrede medmennesker i samme båt, men også at noen fremdeles ser helsvart på det. Vi kan ta det med knusende ro alle sammen, for hvis dette hadde representert noe problem, så tror jeg ingen av oss hadde kjørt bil i dag. Jo forresten, kanskje noen få. Jeg skulle ønske mer fokus på hvordan man kan skaffe seg den nødvendige kunnskapen og de nødvendige papirene. Så gjør jeg regning med at hvis jeg oppfører meg som før, det vil si normalt, så får jeg beholde dem i evig tid, med den forståelse av at politiet kan ta fra meg alt bortsett fra den siste ervervelsen jeg gjør, som da blir dødsattesten. Bare for å berolige alle, det stilles kun et kriterie for å få denne attesten. La oss håpe det ikke står nevnt båt på denne attesten. Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 14.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Tror ikke jeg ville vente alt for lenge med å ta båtførerbeviset. All tidligere erfaring da det gjelder det off. og bevis / sertifikater tilsier at det "baller" på seg. Skal det oppfylle kravene til FN's fritidsbåtsertifikat kommer det en del i tillegg til pensumet for båtførerprøven. Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Men nå har jo jeg tatt båtførerbeviset for mange ti årsiden på u-skolen, hvem kan ha disse papirene i dag? kan ikke si at jeg akkurat tok vare på de...:) my mistake Er det noen mulighet får å finne dette, eller er det lettere og ta prøven og kurset på nytt kanskje.. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Men nå har jo jeg tatt båtførerbeviset for mange ti årsiden på u-skolen, hvem kan ha disse papirene i dag? kan ikke si at jeg akkurat tok vare på de...:) my mistake Er det noen mulighet får å finne dette, eller er det lettere og ta prøven og kurset på nytt kanskje.. Det står på vitnemålet mitt i vertfall under valgfag. Jeg leste at dette var godkjent et sted. Jeg skal ikke benytte dette fordi jeg har glemt det meste. Med andre ord ikke værdt papiret det er skrevet på. Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 hehe, da er vi vel egentlig 2 i "samme båt" Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 hehe, da er vi vel egentlig 2 i "samme båt" Hvis vi i det minste hadde husket hva vi hadde glemt, så kunne vi sikkert fått et sertifikat på deling hvis vi til sammen hadde en samlet kunnskap på 80 % Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 hehe, det skal vel kunne gå seg til tenker jeg, klarte 75% på en test på nettet.. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Jeg turde ikke å prøve testen på nettet. Det føles mer riktig å være dement uten å vite det. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 .. bortsett fra den siste ervervelsen jeg gjør, som da blir dødsattesten. Bare en ting å si om denne attesten og det er at den blir ikke utskrevet til deg, men om deg og at mottaker er dine etterlatte eller de som kan ha noen interesse av hvorfor du forlot jammerdalen. Og mottaker kan miste den... Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
logget av Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 (redigert) Bare en ting å si om denne attesten og det er at den blir ikke utskrevet til deg, men om deg og at mottaker er dine etterlatte eller de som kan ha noen interesse av hvorfor du forlot jammerdalen. Og mottaker kan miste den... Får passe på å være blakk til den tid, for da kostet attesten i vertfall ikke meg noe. Vitnemålet fra grunnskolen kostet vel heller ikke noe når jeg tenker meg om, men så var det heller ikke værdt noe. Det var jo ikke en gang halvferdig. Redigert 14.April.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 (redigert) Av og til er vi dødelige ille ute og så får vi ikke lov til å påvirke noe. Dette er et tema jeg hører gjentatt i min omgangskrets. Og jeg kommer til kun en konklusjon om temaet og det er at det finnes ingen nålevende som kan beskrive overgangen til Valhall og Neptuns rike. Jeg har ennå ikke møtt noen... Tror jeg Redigert 14.April.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
hifo Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 tror ikke du møter noen heller jawik , enten er man i den ene, eller den andre plassen. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Lotus Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 (redigert) Artikkelen i VG er kun en blåkopi av artikkelen på Havna.com som ble linket til i den andre strengen. Forfatteren er Frode Pedersen i Båtliv. Nå ser det ut til at politkerne har strammet seg opp. Det blir obligatorisk båtførersertifikat fra 2009. Sertifikatet skal kunne inndras, opplyste stortingsrepresentant Steinar Gullvåg (AP) på Båttinget. Se http://www.havna.com/wip4/detail.epl?id=231590&cat=5861 En AP-politiker sier en masse sprøyt om sertifikat og innføring, ja for dette er det reneste sprøyt. Ikke blir det noe mindre sprøyt om de samme ordene gjentas i VG. Og hvorfor det sprøyt? Først må man lære seg forskjellen på et båtførerbevis og et båtførerserifikat. Førstnevte er et kompetansebevis på linje med en hvilken som helts skoleeksamen. Det har ingen mening og tjener ingen hensikt å beslaglegge et vitnesmål. Det må i så fall være om man kan tømme hjenen til for for den spesifikke kunnskapen. :-) Et sertifikat er en godkjenning på at man har rett til å utføre en bestemt type oppgave som f.eks kjøre en bil eller fly et fly, eller f.eks betjene en VHF. Et båtførersertifikat er dermed et en tillatelse til innehaver som gir rett til å føre båt i henhold til det som spesifiseres. Et sertifikat kan beslaglegges og man kan dermed miste retten til å utføre de handlinger som sertifikatet gjelder for. For å kunne beslaglegge sertifikatet, må det være hjemlet i et sett av forskrifter. Disse forskriftene spesifiserer i hvilke situasjoner sertifikatet skal inndras og hvor lenge det skal inndras. Forskriftene er på sin side hjemlet i lov. Forskriftene kan ses på hvordan loven skal tolkes, men det er alltid en lov som regulerer myndighetsutøvelsen. Pr. i dag har vi ikke båtsertifikat. En enkelt politiker påstår at det vil komme fra 1.1.2009. Vel, det er sprøyt. Det har seg nemlig slik at først skal lovavdelingen i Justisdepartementet finne ut hvor disse kjekke greiene skal plasseres. For bilsertifikat, er f.eks beslag hjemlet i Veitrafikkloven. Så skal man lage nye forskrifter til den loven man velger. Hvilken lov er det? Sjøloven? En ny lov? Når forskriftene er laget, skal de ut på høring. Det tar laaang tid - veldig mange måneder. Når høringsrunden er ferdig, skal høringsuttalelsene vurderes og nødvendige endringer og modifiseringer skal foretas. Så skal det endelige resultatet oversendes Odelstinget for behandling og godkjenning før det hele endelig godkjennes av Regjeringen. samtidig med den endelige godkjenningen bestemmer man ikrafttredelsesdato en gang inn i fremtiden slik at de som er berørt får rimelig tid til å tilpasse seg endringene. Og snipp snapp snute. Nå har man et obligatorisk sertifikat som gir rett til å føre fritidsbåt og som dertil gitt myndighetsorgan har rett til å beslaglegge i henhold til forskrifter gitt i lov slik og slik. Den oppegående ser at dette vil ta tid. Den oppegående ser også et å vedta noe som innskrenker borgernes frihet og gir et straffeansvar, nødvendigvis må ta tid for å få en forsvarlig saksbehandling. Grunnlovsendringer krever f.eks at den opprettes i en valgperiode og vedtas i neste. Kanskje den oppegående ser at dette er noe som kan genrere et anseelig støynivå? Politisk hoderulling? Velgerflukt? Og så var det spørsmålet om hvem som skal betale. Et ikke uvesentlig spørsmål. Jeg sier det igjen. Dette er det reneste sprøyt. Utvalget som har diskutert saken har valgt å ikke gå for et sertifikat, men fokusere på kompetanse. Noen som har lurt på årsaken til dette? Redigert 14.April.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Lurer på om D5L/D5LA kan beslaglegges også? Faren jeg ser er vel først og fremst at en overivrig onkel polti tar beslag uten grunn -og at man må gå til onkel advokat for å klå sertifikatet tilbake - som Lille PEtter måtte etter at beinet glei på gassen på AMG Mersa i Oslo Sentrum Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.