Jump to content

Båtførerbeviset innføres i 2009/kan beslaglegges


AlfArie

Recommended Posts

De værste bøllene vil ferdes på vannet også uten noe bevis, så dette er et forslag jeg IKKE synes noe om.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Dette må være lite gjennomtenkt atter en gang. Hva med vi som har maritime sertifikater. De må da gjelde som båtfører "lapp", bare det at norske myndigheter ikke kan ta det fra oss om vi skulle være så uheldig å ligge i 8 knop i et eller annet sund, eller ha 0.9 i promille!

 

I såfall skulle det blitt stor mangel på offiserer til handlesflåten om noen år!!!!

 

Men det værste er at det er satt en aldersgrense her. Som at en 60 åring automatisk kvalifiserer til å føre hvilken som helst båt over 7 meter, selvsagt ikke sertifikatpliktige, men dog!

 

Dette tror jeg blir nok en regel/påbud som kun irriterer, og som de færreste vil bry seg noe særlig om.

Link to post
Dette må være lite gjennomtenkt atter en gang. Hva med vi som har maritime sertifikater. De må da gjelde som båtfører "lapp", bare det at norske myndigheter ikke kan ta det fra oss om vi skulle være så uheldig å ligge i 8 knop i et eller annet sund, eller ha 0.9 i promille!

 

I såfall skulle det blitt stor mangel på offiserer til handlesflåten om noen år!!!!

Så offiserene i handelsflåten er notoriske brytere av regelverket ? :sailing:

Link to post

Dessuten så er jo båtførerbeviset et "Kompetansebevis" og IKKE et sertifikat. Skulle man inføre sertifikatplikt på sjøen med mulighet til inndragelse må vi alle ta det på nytt. Man kan ikke baslaglegge et kompetansebevis. Dette er et tullete forslag som VG snappet opp og offentliggjorde som en vedtatt sak. Kan aldri tenke meg at det er noen særlig substans i uttalelsen til denne AP representanten.

 

Jeg har en bekjent som var på båttinget, så jeg tar en telefon og hører hva som egentlig ble sagt/vedtatt.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Politiet kan heller ikke frata meg mitt båtførerbevis. Dette er et kompetansebevis samme åssen politikerne snur og vender på det.

Dersom dette skal kunne gjennomføres slik det står i artikkelen må alle med båtførerbevis få det nye båtførersertifikatet (eller hva det nå kommer til å hete) mot å fremmelegge dokumentet (båtførerbeviset) for innehav av den påkrevde kunnskapen. Alternativet er å sette alle på skolebenken eller i det minste ta en ny prøve.

Båtførerbeviset mitt får de aldri, samme hvor galt jeg skulle måtte kjøre.

 

Red. Ser VannTro er kjappere på tastaturet enn jeg. :blush:

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Men det værste er at det er satt en aldersgrense her. Som at en 60 åring automatisk kvalifiserer til å føre hvilken som helst båt over 7 meter, selvsagt ikke sertifikatpliktige, men dog!

Det finnes jo en øvre grense med hensyn til båt...

 

Ja like mye som enhver annen båtfører. Men det er ikke poenget, poenget er at politiet ikke kan ta D5L, eller D1 for den saks skyld pga fortkjøring i blindleia med en skjærgårds jeep.

Politiet kan beslaglegge alle dokumenter som de mener kan ha noe med et eventuelle lovbrudd å gjøre. Om dette skjer på stedet - ved båten - eller etter at en dommer har gitt løyve til inndragelse så blir likevel resultatet at du står igjen uten det nødvendige dokumentet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Politiet kan beslaglegge alle dokumenter som de mener kan ha noe med et eventuelle lovbrudd å gjøre. Om dette skjer på stedet - ved båten - eller etter at en dommer har gitt løyve til inndragelse så blir likevel resultatet at du står igjen uten det nødvendige dokumentet.

 

Tullprat!!

 

I såfall kan de konfiskere mitt Liberia, aller Panama sertifikat. :fishing:

Redigert av Nøtterøy (see edit history)
Link to post
Nei, selv en dommer må ha en hjemmel i loven. Det har han ikke i dette tilfellet.

 

mvh tuffff

Har han ikke det allerede ? Der er nok dekning i lovverket til å kunne gjennomføre beslag av nevnte "dokumenter" som er relatert til lovbrudd. Selv fødselsattesten din kan inndras.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Uten at man kan si at VG er en pålitelig kilde eller ikke, så står det i teksten bl.a.

 

Sertifikatet vil gjelde for alle båter over syv meter og/eller med mer enn 25 hestekrefter. Innføringen vil skje over en treårsperiode, som foreslått i det opprinnelige forslaget som var på høring i fjor. For å få sertifikat må man avlegge prøve. Tidligere avlagt båtførerprøve vil gjelde som sertifikat, dersom dette kan dokumenteres.

 

Man kaller det altså sertifikat, og tidligere avlagt båtførerprøve vil gjelde som sertifikat. Mao er det et sertifikat som man dermed kan inndra.

 

Analogt til bilsertifikatet: Selv lastebil og bussførere kan få inndratt sertifikatet sitt for tabber de gjør med personbilen.

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
I såfall kan de konfiskere mitt Liberia, aller Panama sertifikat.

Disse sertifikatene er ikke norske - er litt usikkert på dette - men alternativet blir å beslaglegge båten, så da er en jo like langt. Utenlandske myndigheter kan beslaglegge passet ditt, og så forskjellig ser man nå ikke på "dokumenter" som innehaver trenger. En må jo tolke dokumentasjon slik det er lagt til rette for. Et pass, sertifikat, bevis o.l. som er utstedt av en myndighet er ikke en "eiendom en har", men en disposisjon en har mottatt fra nevnte myndighet / utsteder for å kunne dokumentere at en har en rettmessig disposisjon til å utføre en handling innenfor lovens ramme.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Hei,

 

Om det heter båtførerbevis eller båtsertifikat, om det kan inndras eller ikke, spiller ikke så stor rolle. Håper bare at dette går igjennom. Sertifikat eller bevis. da må man sette seg ned og lese. Og forhåpentligvis glir noe av dette inn og vi får økt kompetanse og økt sikkerhet til sjøs. Det er det som er viktig! :yesnod:

Link to post

Tok nå en prat med en av deltagerne på Båttinget. Det BLIR et SERTIFIKAT, de som har tatt det kompetansebeviset som er mulig å ta i dag, vil kunne benytte benytte dette som SERTIFIKAT i fremtiden. Det vil derimot bli en gjennomgang av pensumet som da sikkert blir endret noe. Det vil også bli inført et regelverk i henhold til hvordan overtredelser skal straffes. Det hele er også en tilnærming til EU regelverk. Når det gjelder D1 og DL5 er det jo i dag fult mulig å beslaglegge disse ved overtredelser i dag. Det vil etter innføringen av et Fritidsbåtsertifikat også bli mulig å beslaglegge DL5 og D1 ved overtredelser utført med lystbåt.

 

Summa summarum får vi et sertifikat på linje med det man har for bil, med regelverk, bøtesatser og mulighet for beslagleggelse. Liker vi det eller ikke, vel det er det ingen som spør oss om !

Dette må nødvendigvis innføres over tid og man snakket om en 3-5 års periode før alt var oppe og fungerte.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Et pass, sertifikat, bevis o.l. som er utstedt av en myndighet er ikke en "eiendom en har", men en disposisjon en har mottatt fra nevnte myndighet / utsteder for å kunne dokumentere at en har en rettmessig disposisjon til å utføre en handling innenfor lovens ramme.

 

Sikkert riktig jawik, men det båtførerbeviset jeg har tatt er ikke et slikt dokument. Typisk som en helsearbeider som mister lisensen sin av en eller annen grunn. Vitnemålet fra f.eks. sykepleieskolen beholder du. Dette kan ikke fratas deg.

Jeg er rimelig sikker på at saken ender opp med et sertifikat som du kan få utstedt på grunnlag av tidligere gjennomført båtførerprøve, men..... time will show.

 

mvh tuffff

Link to post

Har følelsen av at vi tolker "dokumenter" utstedt av en institusjon som vår egen eiendom. På tross av at vi betaler for dette er og blir dokumentet lovgivers / utsteders eiendom. Og det er nok her vi tråkker i baret, da så å si alle institusjoner sitter på en hjemmel fra en nasjons lovgiver om at den og den kan få "dokumentet" med bakgrunn i bestått test, prøve, eksamen o.l. Dokumentet tilhører utsteder og vi disponerer det til et formål som er nedsatt av lovgiver.

 

Båtførerbeviset (dagens form) er utstedt av en institusjon som har mottatt hjemmel fra lovgiver og ergo kan det inndras med hjemmel i lovverket. At vi tolker "dokumentene" som vår eiendom er en villfarelse vi må leve med, men lovgiver kan som sagt inndra alle typer dokumenter vi ikke har produsert selv (ja til tider kan de inndra disse også).

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Ser positivt på at det endelig ser ut til å bli en løsning på dette "problemet".

Men å la Redningsselskapet styre dette arkivet sammen med båt-arkivet, blir feil etter min mening!

"- Ideelt sett bør vi knytte båtførerregisteret til småbåtregisteret, men vi må se på hvordan vi kan løse dette, sier Gullvåg."

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Ja like mye som enhver annen båtfører. Men det er ikke poenget, poenget er at politiet ikke kan ta D5L, eller D1 for den saks skyld pga fortkjøring i blindleia med en skjærgårds jeep.

 

 

Vel, om en person som er kaptein eller pilot i SAS/Ryanair (etc) blir tatt med 0,9 i promille i bilen, så mister han faktisk også flylappen (og den koster noen hundre tusen).

Hvorfor skulle det være forskjell i det maritime?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post

Når man skal kjøre opp, må båten man bruker ha dobbelt sett med ratt/gir/instrumenter, eller holder det med mittmontert knapp til ankerspillet? Og hvis jeg kjører opp på blankt vann i Hvaler-skjærgården, kan jeg da føre båt på møre-kysten, eller må jeg ta ett bølgekjørings-kurs først?

 

Ser for meg en småamper seilbåt-entusiastisk sensor som hater motorbåter generelt og Bavaria spesielt forsøke å være objektiv mens jeg kjører kun baug og hekktrusterne de siste 5 metrene inn til brygga... :cool:

 

 

:rolleyes::rolleyes:

Link to post

Jeg er også sikker på at det blir en løsning lik måten sjøfartsdirektoratet utsteder maritime sertifikater på, nemlig at man på sikt må dokumentere kompetanse, for å få utstedt sertifikat. Dette gjøres ved at man sender inn båtførerbeviset fra feks. 1995, og får båtførerbeviset samt småbåtsertifikat i retur. Personer over 60 som søker får båtførerbevis sendt i posten på lik linje med alle andre som har søkt og fremlagt kompetanse. Dermed får man en database over alle som har sertifikater, med mulighet for å beskatte oss for en årlig avgift etterhvert som man ser at byråkratiet koster penger. For å ha sertifikatet gyldig må det til å begynne med betales 200 kroner i året, og man klistrer da et oblat på sertifikatet. Så er sirkuset igang, og vi angrer på at vi inviterte byråkratiet med oss på sjøen! Ettersom Statens lystbåtbyråkrati får tenkt seg om, begynner de å ta betalt også for kystverkets tjenester, slik at den nye satsen blir 450 kroner i året pr. oblat. Så skal politiet få nye patruljebåter for å patruljere kysten i forbindelse med alle disse nye melkekuene med propell. Det belastes selvfølgelig båtfolket, for man betaler jo for det man bruker. Til slutt finnes bare dyre båter og "ekte" båtfolk på sjøen, for resten har kastet inn årene, og sitter på et stappfullt sydenfly.

 

Hva er så galt med oss som er på sjøen i dag? Sjøen er ingen risikoplass å oppholde seg. Jeg er rimelig sikker på at folk har mindre dødsrisiko når de er i båten sin, enn i samfunnet forøvrig. Hva er det neste? Null promille også på sjøen? Hipp Hipp Hurra! Gratulerer Syvertsen og co. !! :sailing:

Link to post
Når man skal kjøre opp, må båten man bruker ha dobbelt sett med ratt/gir/instrumenter, eller holder det med mittmontert knapp til ankerspillet? Og hvis jeg kjører opp på blankt vann i Hvaler-skjærgården, kan jeg da føre båt på møre-kysten, eller må jeg ta ett bølgekjørings-kurs først?

Vi må ikke gjøre dette så vanskelig at ingen drar nytte av bedre adferd på sjøen. Du har sikkert fått et sertifikat en gang og i det øyeblikket du mottok dette fikk du en løyve til å begynne å trene deg selv på egenhand i kjøringens finurligheter. Om du på det tidspunktet følte deg kompetent til venstrekjøring i England er en sak, men du hadde faktisk fått en løyve til å kunne utføre dette drastiske foretaket uten at noen kunne stoppe deg. Også tyske motorveier lå åpen for deg. Det hele koker ned til at vi selv må ta et ansvar for egne handlinger uansett hvor en ferdes. Et obligatorisk båtførerbevis gir deg anledning til å utføre handlinger i det øyeblikket en mottar dette. En må selv fortsette å lære seg selv havets luner.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Du har sikkert fått et sertifikat en gang og i det øyeblikket du mottok dette fikk du en løyve til å begynne å trene deg selv på egenhand i kjøringens finurligheter.

 

Nope... for det første, jeg fikk det ikke, jeg måtte betale dyrt med surt oppsparte feriejobb-penger.

For det andre var det ikke snakk om å kjøpe sertifikatet, og så begynne å trene på egenhånd.

Jeg måtte kjøre mange timer før sensor mente jeg var god nok til å slippes ut i trafikken på egenhånd etter å ha oppnådd tilfredstillende sikkerhet når det gjelder å føre bil og motorsykkel.

 

Hvis det blir "sertifikat", og man må bevise at man kan føre en båt, hva blir minstekravet, og hvem blir sensor. Politiet ? Er det de beste sjøfolkene vi har? Private sensorer? Hvordan skal man legge til i en havn... Er det lov å bruke truster under oppkjøring? Ref ett par andre tråder her tror jeg det råder en del ulike kulturer på hva som er rett og galt, og uten at noe av det er rett eller galt :crazy:

 

Summa Summarum blir det nok noen som får ett levebrød av dette, og vi andre som må betale. Og så må man se kost/nytte-effekten til slutt.

Jeg sitter ikke på svaret på noe av dette. Men at jeg skal få sendt inn mitt ungdomsskole-bevis og få meg en av de nye er nok helt sikkert :cool:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...